پاروزنی دولت در فضای اقتصاد / بخشنامه های دولتی مانع جریان تجارت آزاد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از راه های رشد اقتصادی یک جامعه رواج تجارت آزاد است . تجارت آزاد مدل تجاری است که کالاها و خدمات بدون محدودیت های دولتی مانند تعرفه و مالیات بین یا درون کشورها تبادل می شود. تفاوت تجارت آزاد با دیگر روش های تجارتی این است که تخصیص کالا بر اساس قیمت های مصنوع صورت می گیرد که ممکن بازتاب واقعی عرضه و تقاضا باشند. تجارت کالا بدون تعرفه و گمرک یا دیگر موانع تجاری، دسترسی آزاد به بازارها، عدم وجود سیاست های منحرف کننده تجارت که به سود برخی از افراد و شرکت ها باشد، دسترسی آزاد به اطلاعات بازار، جنبش آزاد کارگری در بین و داخل کشورها، حرکت آزاد سرمایه در بین و داخل کشورها از جمله ویژگی های تجارت آزاد است.

بهمن عشقی / دبیر اتاق تهران

اما جهانی شدن به دلیل گرفتاری ها و مشکلاتی چون افزایش نابرابری و درآمد کشورهای جهان، کار کردن کودکان، آلودگی محیط زیست و... که به وجود آورده است، مورد نقد بسیاری قرار گرفته است. این انتقادات باعث شکل گرفتن نهضت ضد جهانی، شده است اما بسیاری از این هجمه ها گمراه کننده است.

محرومیت ایران از تجارت آزاد به دلیل وجود تحریم ها

بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران با اشاره به این که به دو دلیل اصلی نمی توانیم تجارت آزاد داشته باشیم، تاکید کرد: تا زمانی که دولت مسئولیت خود را از سکانداری به پاروزنی تبدیل کرده و تا زمانی که دولت متوجه این نیست که ضامن تامین نیازمندی های مردم است، با مداخلات مکرر و صدور دستورالعمل هایش و بخشنامه ها در جریان تجارت ایجاد اخلال می کند. بنابراین مداخلات دولت اولین عامل ایجاد موانع برای راه اندازی تجارت آزاد و نزدیکی به جامعه جهانی است.

وی با اشاره به مشکلات بین المللی، افزود: در مسیر حرکت مردم ایران مشکلاتی ایجاد می شود و تحریم ها اعمال شده است. این تحریم ها هزینه مبادلات را افزایش می دهد و در جریان تجارت تاثیر می گذارد. تحریم ها و مداخلات دولت، دو دلیل اصلی است که نشانه های حاکم بر تجارت آزاد بر محیط کسب و کار کشور کاهش می دهد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 565781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟