کرونا، حاکمیت و مردم مثال‌زدنی ایران

به گزارش رکنا، نگاهی به وضعیت کرونا در ایران و بسیاری از کشورهای جهان نشان می‌دهد، مردم و حاکمیت بیش از تصور بسیاری از تئوریسین‌های غربی به هم نزدیک‌اند، مردم و حاکمیت «ما» هستیم. بارها کنار هم ایستادیم تا راحت‌تر از کنار بحران‌ها و حوادث طبیعی عبور کنیم، آنجا که بسیج شدیم تا به زلزله‌زدگان بم کمک کنیم تا اینجا که دست‌به‌دست هم دادیم تا از بحران کرونا با کمترین تلفات عبور کنیم.

بسیاری بر این باورند دولت برای عبور از بحران کرونا به قدرت «مردم» اعتماد و اتکا کرد و تعریف جدیدی از حاکمیت در کشور، به نمایش گذاشته شد.

اما مردم چه کسانی هستند؟ و چه از دستشان برمی‌آید: آنگونه که در ویکی‌پدیا آمده «مردم» جمعی از شخص‌ها هستند که کل یک قومیت یا ملت را شامل می‌شوند، برای نمونه، «ملت ایران» با نام «مردم ایران» شناخته می‌شوند.

مهم‌ترین نکته در این تعریف از مردم این است که مردم همه ماییم، ما در پست‌های مختلف و در جایگاه‌های تعریف‌شده‌ای قرار می‌گیریم و مردم ایران را تشکیل می‌دهیم. با توجه به این نکته می‌توان به نقش مردم در بحران کرونا دقیق شد؛ مردم همان پرستارانی هستند که مدت‌ها بدون وقفه و چشم‌داشت و بدون آنکه به فکر ابتلای خودشان باشند خدمات درمانی ارائه کردند.

مردم همان پاکبانانی هستند که بدون توقع خم می‌شوند و دستکش‌ها و ماسک‌هایمان را _ که دیگر کارکردشان را برای ما ازدست‌داده‌اند و بدون توجه کنار پیاده‌رو رها کرده‌ایم_ برمی‌دارند.

مردم همان صاحبان کسب‌وکارها هستند که خط تولید کارخانه‌هایشان را برای تولید ماسک، دستکش و ضدعفونی‌کننده تغییر دادند.

مردم همان مسئولانی هستند که تمام مدتی که به ما گفتند: «در خانه بمانید»، خودشان به دل بحران زدند و دورهم نشستند تا احتمالات را بررسی کنند و بهترین تصمیم را بری بهبود شرایط بگیرند.

مردم همان معلمانی هستند که تمام مدت که فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند اجرا شد سر از گوشی‌های موبایلشان بیرون نیاوردند و صبح تا شب به آموزش فرزندانمان پرداختند . همان معلم‌هایی که می‌توانند نظام آموزشی را متحول کرده و باب جدی در آموزش بگشایند.

من و همکارانم مردم هستیم؛ که در رسانه‌ها به اطلاع‌رسانی در مورد نحوه مقابله با کرونا روی آوردیم و هر چه محققان و پزشکان کشف کردند در اختیار دیگران گذاشتیم.

مردم کسانی هستند که کار کفن‌ودفن فوتی‌های کرونا را انجام دادند. مردم همان پلیس‌هایی هستند که تمام مدت فاصله‌گذاری اجتماعی در جاده‌ها و مبادی شهرها مستقر شدند، تب سنجی کردند و سعی کردند مسافران را متقاعد به بازگشت به شهرشان کنند که مبادا شیوع ویروس بیش از این قربانی بگیرد.

مردم سپاهیانی هستند که در این مدت خیابان‌ها و معابر را ضدعفونی کرده و گندزدایی کردند، و بیش از 100 هزار بسته معیشتی در هر استان میان افراد کم و بی‌بضاعت مانند دست‌فروش و کسانی که ممر درآمدی‌شان روزانه بود، توزیع کردند.

مردم ارتشیانی هستند که هم‌زمان باخبر همه‌گیری کرونا بیمارستان‌های مجهز صحرایی تشکیل دادند و به‌سرعت به تولید ماسک و مواد شوینده روی آوردند.

مردم همه ما هستیم که به‌قدر توانمان گوشه کار را گرفتیم تا آبرومندانه بحران را اداره کنیم.

بنابراین نباید اجازه دهیم کسانی که ماهی‌شان را از گل‌آلود کردن آب میان مردم و حاکمیت می‌گیرند، با ایجاد تفرقه مردم را از دولت و حکومت تفکیک کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سهیلا طائی

 

 

کدخبر: 565477 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟