آموزش آنلاین بی فایده ترین روش تدریس  / چرا دولت بازگشایی مدارس را به تعویق می اندازد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مشکلات و رسیدگی به آموزش و پرورش همیشه مورد بی مهری قرار گرفته است. در مواجهه با کووید 19 نیز این بی مهری بار دیگر خود را نشان داد. بسیاری از مشاغل و اصناف اجازه فعالیت گرفتند آموزش اما به بهانه کلاس های آنلاین مهجور و تعطیل ماند. این در حالی است که بخشی از دانش آموزان نمی دانند که چطور باید از کلاس های آنلاین استفاده کنند و برخی دیگر در حد حضور و غیاب در کلاس حاضر می شوند. چرا مدارس دو یا حتی سه شیفت نمی شوند و دانش آموزان با وجود فاصله گذاری فیزیکی، در کلاس درس حاضر شوند؟ محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزش در این مورد به خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: زیرساخت های آموزش از راه دور در استرالیا پیشینه 50-60ساله دارد. به دلیل وسعت و نحوه جغرافیایی این کشور برخی از دانش آموزان با بی سیم و تلفن تحصیل می کنند.

پیشرفته ترین تجهیزات در پیشرفت آموزش آنلاین تاثیر ندارد

وی افزود: طبق آمار دو سوم دانش آموزان استرالیا نیز هنوز با آموزش های از راه دور و آنلاین ارتباط مجازی برقرار نکرده اند. این مشکل جهانی است. آموزش بدون دانش آموز معنا ندارد. حتی اگر پیشرفته ترین تجهیزات را در اختیار دانش آموز قرار دهید تا زمانی که معلم و دانش آموزان که روبرو نشوند تعامل و آموزش اتفاق نمی افتد.

بچه هایمان را به مدرسه نمی فرستیم

نیک نژاد با اشاره به مناطق سفید که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، گفت: به نظر من بخشی از این واکنش دولت به دلیل نگرانی خانواده هاست. بسیاری از خانواده ها اعلام می کنند اگر مدارس باز شود، فرزندان خود را به مدرسه نمی فرستند. چرا که تراکم دانش آموزی در مدارس زیاد است. کلاس ها تقریبا بین 33 تا 35 دانش آموز دارد و دانش آموزان سه نفره کنار هم روی نیمکت می نشینند. دولت نمی خواهد با وجود بی اعتمادی که در مردم وجود دارد، در مقابل مردم قرار گیرد و مدارس را تعطیل نگه داشته است.

شیفت بندی گره مشکلات مدرسه را باز نمی کند

وی با اشاره به این که مدارس دو شیفت شوند، افزود: کلاس ها 16-17 نفره شود گره ای در فاصله گذاری باز نمی کند. البته من مخالف بازگشایی مدارس نیستم چون می دانم معلم ها از این شرایط ناراضی هستند. دولت اعلام کرده که در مناطق قرمز مدارس بازگشایی نخواهند شد. در مناطق سفید به ویژه مدارس روستایی که 3 تا 10 دانش آموز بیشتر ندارد، می توانند مدارس را بازگشایی کنند.

کمبود مایه دستشویی در مدارس

این کارشناس آموزش با بیان این که در کلانشهرها امکان بازگشایی مدارس وجود ندارد، تاکید کرد: دولت نه تنها برای مردم کاری انجام نداده بلکه مسئولیت مردم را بیشتر کرده است. آموزش و پرورش نیز این رویه را دارند. معمولا کودکان کوچک و متوسطه اول نمی توانند بهداشت را رعایت کنند و قابل کنترل نیستند.

نیک نژاد افزود: بیشتر مواقع مدیران مدارس دولتی پول ندارند که مایه دستشویی بخرند. 10-15سال است که سرانه مدارس قطع شده است. بنابراین دغدغه خانواده ها آنقدر زیاد است که بگویند بچه هایمان را در آموزش می دهیم و به مدرسه نمی فرستیم.

دوگانگی تدریس در کشور

وی در پاسخ به این سوال که اگر مدارس مناطق سفید باز و مدارس مناطق قرمز تعطیل باشند، دوگانگی در کشور به وجود نمی آید؟ گفت: این دوگانگی از قبل در کشور وجود داشت. سند بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی و... بر مدرسه محوری و اعتماد به معلم تاکید می کند. در کلانشهرها شاید موقعیت کوچک را ندارند اما امکانات بیشتر تدریس آنلاین را دارند در حالی که روستاها و مناطق این امکانات را ندارند.

به گفته نیک نژاد؛ در حال حاضر شرایط بحرانی بوده و به دلیل آن که جان انسان ها در خطر است درس و مدرسه در اولویت های بعدی قرار می گیرد. در حقیقت نمی توانند تضمین کنند که دانش آموزان آسیب نبینند یا ناقلان موثری نباشند؟ مدارس می تواند مرکز شیوع شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 565207 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟