پایتخت همچنان برای تردد معلولان مجهز  نیست / برای کودکان معلول تهرانی حتی 5 سانس استخر وجود ندارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هنوز هم در پیاده روها موانع قد علم می کنند تا موتورسیکلت ها به پیاده روها نیایند، انگار قرار نیست معلولان از پیاده روها استفاده کنند. برخی پیاده روها هنوز ناهموار هستند و گاه پله های ساخته شده پیاده روها، برخی خانه های لوکس و لاکچری را از دیگر خانه ها جدا می کند.

یکی از معلولان تهرانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: من با ویلچیر حرکت می کنم ، باید از ون های مخصوص معلولان استفاده کنم. برای استفاده از این ون ها باید از 48ساعت قبل پیام بدهیم و درخواست ون کنیم. 24 ساعت بعد بنا به اولویت هایی که وجود دارد به من خبر می دهند که می توانم از ون استفاده کنم یا خیر.

او در پاسخ به این سوال که اولویت استفاده از ون چیست؟ گفت: اولویت با درمان است و افرادی که برای رسیدن به مراکز درمان اقدام می کنند، در اولویت استفاده از ون ها قرار می گیرند. شرایط معلولان برای تردد در شهر بسیار سخت است. نمی توانیم از بی آر تی هم استفاده کنیم. از امکانات حداقل شهری نیز استفاده نمی کنیم.

معلولان دیده نمی شوند

مهدی صادقی، فعال حوزه معلولان با بیان این که معلولان باید در شهر باشند تا دیده شوند، تاکید کرد: حضور معلولان باعث مطالبات شان برای دیگر شهروندان می شود و مدیران شهری به نیازهای این شهروندان توجه بیشتری داشته باشند. چند روز پیش در شهرسازی جلسه ای بود و من «خط های حسی معلولان» را پیگیری کردم. یکی از دوستان گفت: «اصلا کسی از خط های حسی استفاده می کند؟» گفتم: اگر معلولان را نمی بینید به این دلیل است که شهر ما آماده نیست. بسیاری از معلولان با همین خط حسی به خیابان یا باغچه رفته اند یا به دیوار خورده اند. پیاده روها آماده استفاده معلولان نیست و به همین دلیل مجبورند در خیابان ها تردد کنند. سخت بودن دسترس پذیری باعث شد که معلولان خانه نشین شوند و کارهایشان را به دیگران بسپارند.

وی با اشاره به لزوم حضور معلولان در شهر افزود: مدیریت شهری با دیدن آنها دغدغه مند شده است. گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اعلام کرده که  «17میلیارد تومان (معادل یک دهم حقوق پرسنل شهرداری) جهت مناسب سازی شهر هزینه کرده ایم.» اگر این بودجه را به محلات تهران تقسیم کنیم چیزی نمی شود. هر کدام از این محیط ها معضلات بسیاری دارند.

صادقی با تاکید بر این که معلولان در شهر دیده نمی شوند، گفت: وقتی معلولان دیده نمی شوند مسئولان می گویند: «مگر چند نابینا داریم؟ چند ویلچری داریم؟» چندی پیش به حسن رباطی، معاون امورمناطق شهرداری تهران گفتم: بقیه استخر می روند برای تفریح اما استخر برای کودکان معلول بخشی درمان است. اما با جمله «باید بودجه آن تامین شود!» روبرو شدم. در پهنه بندی تهران 5 سانس استخر نمی توانیم برای کودکان معلول بگیریم. مگر چقدر هزینه دارد؟

پارکی مخصوص معلولان

عباسی، شهردار منطقه 14 در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: یکی از دغدغه های ما حضور معلولان در شهر است. معلولان می گفتند: «از این که دو یا چند نفر بخواهند ما را بلند کنند و از پله ها بالا ببرند خجالت می کشیم.» این درد بزرگی است. به همین دلیل یکی از سرای محلات (به نام مینا) را دو هفته پیش تجهیز کردیم تا معلولان به راحتی از آن استفاده کنند و شهر نیز از هنر آنها بهره ببرد. مابقی سرای محلات نیز باید تجهیز شوند. یک بوستان را هم برای معلولان تجهیز کردیم تا بتوانند از فضا و تجهیزات ورزشی استفاده کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

خبرنگار: پریسا هاشمی

کدخبر: 529678 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟