تولید عروسک های کم توان در  ایران  / توان یاب ها  را از جامعه جدا نکنید

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، شهروندان توان یاب (معلول) همیشه با نگاه تفکیکی در جامعه روبرو هستند و شاید همین نگاه است که اجازه نمی دهد خلاقیت هایشان دیده شود و بیشتر بر نقطه ضعف های خود تاکید کرده و منزوی می شوند. کم پیدا می شوند آدم هایی مانند مرضیه ابراهیمی که پس از اسیدپاشی، به جای ناله و انزوا بر توانمندی های خود تکیه کند. به نظر می رسد توانیابان هم وظایفی نسبت به جامعه دارند و با انجام این وظایف، جامعه آنها را بیشتر می شناسد و بهتر قبول می کند. یکی از برندهای معروف دنیا برای آشنایی کودکان با معلولان اقدام به ساخت عروسک های معلول کرد و حالا به نظر می رسد عروسک های معلول به بازار ایران نیز وارد شود.

مهدی صادقی، فعال حوزه توان یاب ها  در گفتگو به خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: با موضوع اختصاص یک پارک، مدرسه، سانس سینما، تئاتر و... و تفکیک معلولان از جامعه مخالف هستیم. یکی از مشکلات بزرگ ما تفکیک توان یاب ها  از جامعه است. بعضی وقت ها در اکران های خصوصی کودکان توانیاب را دعوت می کنند اما ما تعدادی از بچه های عادی را هم با خود به سینما می بریم. با این اقدام خانواده توانیابان متوجه می شوند، می توانند در کنار خانواده های عادی زندگی کنند. بچه های عادی نیز با کودکان توانیاب و رفتارهای آنها آشنا می شوند. در این اکران ها اصرار داریم اگر 30معلول می بریم اصرار می کنیم که 100نفر آدم عادی در سالن باشند.

او با اشاره به این که به حوزه کانون پرورش فکری وارد شده اند، افزود: سعی داریم اسباب بازی های مورد توجه کودکان معلول را پررنگ کنیم و از سوی دیگر عروسک های معلول را برای بچه های عادی به بازار ارائه شود تا آنها با معلولیت آشنا شوند. با این اقدامات نگاه منفی را کاهش دهیم. چرا که خانواده ها به دلیل وجود این نگاه منفی معلولان را خانه نشین کرده اند. اصرار داریم که معلولان در کنار افراد عادی زندگی کنند. فیلم های زیادی در خارج ساخته می شود که یک فرد مبتلا به سندرم دان در کنار دیگران زندگی عادی می کند و گاه از دیگر مردم خلاق تر هستند. گاه هم درام خاصی برای این نقش پیش بینی نشده و در کنار دیگران به کار تیمی می پردازد.

این فعال حوزه معلولان با اشاره به این که مطالبه همه هموطنان است که استان ها، شهرها و خیابان ها برای معلولان مناسب سازی شود، تاکید کرد: خوشبختانه فضای مجازی کمک کرده است. صفحه خانواده های معلولان مهارت های زندگی را به آنها آموخته اند و برای مردم جذابیت دارد. این صفحه ها باعث شده برخی افراد به گرفتن سرپرستی بچه های سندرم دان تمایل پیدا کنند.

صادقی با بیان این که ما چند مرکز می توانیم داشته باشیم؟ گفت: ایزوله و تفکیک کردن معلولان اشتباه است و باعث می شود نگاه خاص به معلولان در مترو، اماکن عمومی و اتوبوس از بین نرود یا وقتی یک بچه اوتیسیمی با درگیری های ذهنی که دارد وارد یک مطلب می شود، رفتار بدی نشان دهد. اما ما بچه های معلول را سینما می بریم و یکی از معلولان وسط فیلم جیغ می زند، همه برایش دست می زنند یا با او جیغ می زنند. یعنی یک کاری می کنند که حس خوبی به خانواده افراد معلول داده شود.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 527470 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟