معلولان ذهنی از خانه نشینی رها می شوند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ؛ یلدا گردی احمد مسجدجامعی با بازدید از بنیاد فرهنگی -هنری فرش رسام عرب زاده شروع شد و گروه تهرانگردی با فرش های نفیس، کارگاه و تابلو فرش های این مجموعه آشنا شدند. شاید جالب باشد بدانید گران ترین تابلوفرش تهران در فروشگاه این مجموعه وجود دارد و ارزش آن 200هزار دلار است.

پس از آن احمد مسجدجامعی از مجموعه ارزشمند موزه مدرسه سروش در محله پاسداران بازدید کرد. مسئولان این مدرسه با ابتکار جالب خود کتاب‌های آموزشی قدیمی و سالنامه مدارس قبل از انقلاب، مدارک تحصیلی و... را در قالب گنجینه‌ای نفیس گرد آوری کرده ‌است..

حضور در جشن یلدای کودکان توانیاب «مرکز خیریه وحدت» سومین برنامه مسجد جامعی به همراه گروه تهرانگرد بود. این موسسه خیریه که تماما با کمک خیرین اداره می‌شود و 70 مادریار از حدود 180 معلول ذهنی و جسمی نگهداری می‌کند. یکی از مشکلاتی که در مورد آن صحبت شد نگاه جامعه به معلولان ذهنی بود. این نگاه باعث شده که معلولان ذهنی خانه نشین شوند. به همین سبب مدیران خیریه وحدت از احمد مسجدجامعی خواستند تا مدیریت شهری تفریحگاهی برای معلولان ذهنی مدیران در نظر بگیرند. این عضو فرهنگی شورای شهر  گفت: متاسفانه با توجه به افزایش تعداد معلولان ذهنی و جسمی در جامعه، فضای کافی و اختصاصی برای فعالیت‌های جانبی در شهر ندارند. لازم است، مدیریت شهری فضایی را به عنوان بوستان‌های خاص کودکان برای آنها در نظر بگیرد.

احمد مسجد جامعی با بیان این که شعار مدیریت شهری جدید «تهران، شهری برای همه» است، افزود: من پیشنهاد احداث یا اختصاص پارکی به این افراد را به شورای شهر ارائه کرده و این موضوع را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهم کرد. وقتی شعار می دهیم تهران شهری برای همه، باید در نظر بگیریم این افراد نیز شهروندان تهران هستند. به هر حال همه اقشار شهروندان باید به طور یکسان و همزمان با دیگر شهروندان از خدمات و فضاهای شهری بهره ببرند.

در این بازدید که حدودا دو ساعت به طول انجامید، تهرانگردها از نمایشگاه عکسی و نقاشی که در این مرکز برپا شده بود دیدن کردند و محمد محمددوست، شهردار منطقه 4 برخی از این تابلوها را برای حمایت از خیریه وحدت خریداری کرده و قرار بر این شد که انار شب یلدای این خیریه را تامین کند.

محیط زیست نیز از چشم تهرانگردها پنهان نماند و آنها از نخستین خانه محیط زیستی تهران واقع در حکیمیه بازدید و با عباس افتخاری طراح و معمار و سازنده این خانه منحصر به فرد دیدار کردند. این خانه محیط زیستی در 350 متر زیربنا تماما با چوب ساخته شده و برق آن با انرژی خورشیدی تامین می شود. این خانه چوبی ضدحریق، و ضد آفت و ضد زلزله است. افتخاری در پاسخ به این سوال که آیا آپارتمان سازی هم به این سبک می‌شود یا خیر؟ گفت: تاکنون آپارتمانی با این سبک سیاق ساخته نشده اما می توان آپارتمان های 8 طبقه را هم به سبک محیط زیستی ساخت.

اما تهرانگردی این هفته مسجد جامعی با دیدار با سالمندان خانه مهرپویا ادامه پیدا کرد و تهرانگردها در جشن یلدایی که مسئولان این مرکز تدارک دیده بودند، حضور یافتند و دقایقی را با مادران این مرکز سپری کردند. پایان این تهران گردی بازدید از فاز 2 باغ پرندگان بود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 527223 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟