آموزش‌ و پرورش اختیاری از دلایل عمده بی‌سوادی در کشور

رکنا اجتماعی: رسول جمشیدی در آیین گرامیداشت روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی اظهار کرد: بی‌سوادی به عنوان معضل فرهنگی و اجتماعی معلول این است که افرادی که باید در نظام آموزش رسمی حضور داشته باشند، در دوره‌های سوادآموزی شرکت نکردند.

وی افزود: دلایلی چون مشکلات فردی و خانوادگی، عوامل محیطی و آموزشی، شرایط آب و هوایی، فقر و عوامل فرهنگی موجب رشد بی‌سوادی در جامعه شده است و با وجود تلاش در راستای جذب بی‌سوادان، هنوز حدود ۲ درصد افراد وارد مدرسه نشده‌اند.

مدیر کل طرح و برنامه سازمان نهضت سوادآموزی کشور تصریح کرد: اختیاری بودن آموزش و پرورش عمومی، در دسترس نبودن مشخصات بی‌سوادان در شهر، کمبود منابع انسانی متخصص و رسوب افراد آموزش ناپذیر در مجموعه جمعیت بی‌سواد کشور از جمله عوامل بی‌سوادی هستند.

جمشیدی تاکید کرد: مشکلات فردی اولین دلیل برای بی‌سوادی افراد است زیرا برخی از آنها دیرآموز هستند و نمی‌توانند همپای بقیه درس بخوانند، البته مشکلات خانوادگی نیز در تأخیر در سوادآموزی افراد مؤثر است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل بی‌سوادی فقر اقتصادی و مالی است و این خانواده‌ها با وجود میل به تحصیل فرزندان خود، اما به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی، موفق به این امر نمی‌شوند و این امر در همه کشورها به‌ نوعی فراگیر است.

مدیر کل طرح و برنامه سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: سه اصل انعطاف‌پذیری، مشارکت و سودمندی را در برنامه‌های نهضت سوادآموزی پیگیری می‌کنیم و نرخ باسوادی در سرشماری‌ها حاکی از بالندگی و رشد فزاینده کشور در عرصه باسوادی است.

جمشیدی گفت: یکی از دلایل عمده بی‌سوادی در کشور وجود آموزش‌ و پرورش اختیاری است در حالی‌ که در کشورهایی مانند قزاقستان که موفق شده‌اند آمار بی‌سوادی را به صفر نزدیک کنند، آموزش‌ و پرورش عمومی اجباری بوده است.

وی افزود: بخشی‌نگری و جزئی‌نگری را به کلی‌نگری تبدیل کنیم. سوادآموزی باید با همکاری همه دستگاه‌ها محقق شود، مصوبه دولت یازدهم، سازمان نهضت سوادآموزی کشور را ملزم به تقدیر از ارگان‌های فعال در امر رفع بی‌سوادی کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 302561 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟