ارسال حدود 120 هزار جلد کتاب به کتابخانه های روستایی

رکنا اجتماعی: محمد الهیاری فومنی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اظهار کرد: تامین منابع اطلاعاتی کتابخانه های عمومی کشور علاوه بر خریدهای نهاد کتابخانه های عمومی از ناشران، از طریق اهداهای مردمی کتاب صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه کتاب های اهدایی بر دو دسته هستند، ادامه داد: برخی از این کتاب ها نو هستند و مردم با نیت نذر و کار خیر برای استفاده دیگران به کتابخانه های عمومی اهدا می کنند و بعضی از این کتاب ها، مازاد نیاز آنهاست که با همین هدف به کتابخانه ها اهدا می شود.

این مقام مسئول در نهاد کتابخانه های عمومی کشور اضافه کرد: در این میان، برخی افراد کتابخانه شخصی خود را به صورت کامل اهدا کرده و برخی واقفان و خیران نیز کتاب هایشان را برای استفاده در کتابخانه هایی در مناطق جغرافیایی خاص، وقف می کنند.

وی با اشاره به استقبال ناشران از اهدای کتاب ادامه داد: سالانه تعداد زیادی از ناشران، کتاب های نو و قدیمی خود را به منظور اهدا و برای استفاده دیگران در اختیار نهاد قرار می دهند، این کتاب ها یا نو و یا چاپ قدیمی تر هستند که در انبارهای ناشران نگهداری می شود.

الهیاری گفت: علاوه بر اینکه ناشران به صورت فردی، اقدام به اهدای کتاب های خود می کنند، طی دو سه سال گذشته حرکت جمعی نیز در این مسیر شکل گرفته، به عنوان مثال انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان طی فراخوانی از ناشران کودک و نوجوان خواسته است درصورت تمایل، کتابهای اهدایی خود را در اختیار انجمن قرار دهند تا در کتابخانه های مناطق محروم و کم برخوردار استفاده شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته، تفاهمنامه ای میان انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و نهاد کتابخانه های عمومی کشور به امضا رسید، افزود: طی این مدت حدود 120 هزار جلد کتاب به کتابخانه های روستایی و مناطق کم برخوردار ارسال شد.

برگزاری همایش خیرین کتابخانه های عمومی کشور

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: اکنون ناشران با اداره کل منابع این نهاد مکاتبه کرده و فهرستی از کتاب های اهدایی خود را به آن اعلام می کنند، این اداره هم با توجه به تشخیص و نیاز به این کتاب ها، آنها را به منابع کتابخانه های عمومی اضافه می کند.

وی اضافه کرد: شرایط به وجود آمده، نهاد را بر این داشت تا موضوع و طرح اهدای کتاب را به صورت سازمان یافته و منسجم تر دنبال کند، در این مسیر همچنین این ایده شکل گرفت تا مجموع اهداهای کتاب توسط ناشران و مردم تشکیلاتی شده و انجمن خیریه اهدای کتاب مانند انجمن خیرین کتابخانه ساز و انجمن خیرین مدرسه ساز راه اندازی شود.

الهیاری گفت: بنا داریم در سال جاری همایش خیرین کتابخانه های عمومی کشور را برگزار کنیم و در آن از فعالان در امر کتابخوانی و تجهیز کتابخانه ها، با هدف ترویج سنت نیک اهدای کتاب، قدردانی شود.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور درباره موضوعات کتاب های اهدایی به کتابخانه ها نیز توضیح داد: از آنجا که بیشتر مراجعان به کتابخانه های عمومی، مردم عادی هستند و متقاضیان کارهای پژوهشی و تحقیقاتی، تعداد کمتری از مراجعان به این کتابخانه ها را تشکیل می دهند، موضوع بیشتر کتابهای اهدایی به تاریخ، دین، روانشناسی، داستان، شعر و مطالب مرتبط با خانه داری است، هرچند افراد برای تامین کتاب های تخصصی و انواع دایرة المعارف ها به بخش های مرجع برخی از این کتابخانه ها مراجعه کنند.

به گفته الهیاری، طبیعی است که نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تامین منابع کتابخانه ها، بیشتر کتابهای عمومی را مدنظر داشته باشد زیرا این کتابها متقاضی بیشتری دارند و ناشران هم معمولا این نکات را مورد توجه قرار می دهند.

اهدای کتابهای تخصصی به کتابخانه های تخصصی

این مقام مسئول در نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: برخی کتابخانه ها به دلیل مجاورت با دانشگاه ها و حوزه های علمیه، مورد مراجعه افراد متخصص هم هستند از این رو می توان چنین کتابهایی را به این مراکز فرستاد هرچند نهاد سعی می کند، در صورتی که منابع تخصصی در اختیار داشته باشد، آنها را هم به کتابخانه های تخصصی اهدا کند.

وی درباره اهدای کتاب های ایراد دار، باطله و ناقص توسط ناشران نیز بیان داشت: یکی از ملاک ها برای اهدای کتاب، عنوان و موضوع کتاب است هرچند شکل ظاهری آن نیز باید مناسب و قابل بهره برداری برای مخاطب باشد.

الهیاری افزود: جلد و ظاهر کتاب باید متناسب با سلیقه، نیاز و درخور او باشد زیرا کتاب ایراد دار و ناقص با شرایط فیزیک نامناسب، احساس خوبی در مخاطب و خواننده به وجود نمی آورد از همین رو سعی می شود با کمک و همراهی ناشران، کتاب های اهدایی به کتابخانه های عمومی کشور عاری از این عیب ها باشد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 298494 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟