ایجاد بازار کار مهم ترین دستاورد ایده بازار تخصصی شهری

بابک نگاهداری رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در دومین همایش ایده بازار Store تخصصی شهری که امروز (سه شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: طی 4 سال گذشته تعداد 30 اقدام تأسیسی در مرکز مطالعات صورت گرفت که یکی از آن ها ایده بازار تخصصی شهری بود.

وی با بیان اینکه 6 جلسه برای 6 پروژه که قرار است به زودی افتتاح شوند در مرکز مطالعات برگزار شده است، افزود: با تلاش همکاران توانسته ایم انتشارات این مرکز را رشد دهیم، به طوری که بیش از 300 جلد کتاب در یک آرشیو مجهز در این مرکز نگهداری می شود.

نگاهداری تصریح کرد: این مرکز در رابطه با پروژهای شهری رشد چشمگیری داشته، به طوری که در سال 92، تعداد 121 پروژه شهری و در سال 95، تعداد 244 پروژه شهری در این مرکز داشته ایم، همچنین تعداد نشست های تخصصی دارای رشد دو برابری بوده است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا بتوانیم رشد و توسعه پروژه های شهری را افزایش دهیم و در این راستا زنجیره از ایده تا ثروت را رشد دهیم، اضافه کرد: در یک رویکرد نوین وظیفه این مرکز تنها پژوهش نیست، بلکه ایده سازی و تجاری سازی پروژه ها است.

وی تصریح کرد: برپایی این ایده بازار اولین حلقه را ایجاد کرده است و امیدواریم سایر دستگاه های مرتبط، سایر حلقه ها را پوشش دهند.

نگاهداری تأکید کرد: درباره ایده بازار و فعالیت های مربوط به ایده پردازی چند جنبه مهم وجود دارد که نخستین و مهم ترین آن بحث اشتغال زایی و ایجاد بازار کار برای قشر تحصیلکرده و رفع بیکاری است که ریشه در فناوری نوین دارد و اگر مراحل تکامل این ایده ها تا رسیدن به بازار طی شود، موجب رفع بیکاری خواهد شد.

رئیس مرکز مطالعات عنوان کرد: دومین جنبه آن بحث ثروت آفرینی ملی است که ارزش افزوده مبتنی بر فناوری نقش مهمی در ارزش افزوده بیشتر نسبت به سایر پروژه ها و نقش آفرینی آن در ثروت آوری ملی برای کل کشور دارد.

وی گفت: جنبه دیگر این است که بسیاری از این ایده ها و فعالیت های دانش بنیان باعث ایجاد شفافیت و سلامتی در طراحی خدمات نوین شده و موجب شده تا سیستم نظارتی نوین و در نتیجه افزایش اعتماد عمومی، احساس سلامت و شفافیت در میان مردم ایجاد می شود.

نگاهداری با بیان اینکه بحث بعدی تحول آفرینی در بعد مدیریت است که سطح ارائه خدمات را بالا می برد، افزود: سرمایه گذاری در بحث نوین شهری هنوز در کشور ما به درجه لازم نرسیده و در بخش خصوصی هنوز این قدرت را پیدا نکرده است و دولت و شهرداری در حال تلاش برای حل مشکل سرمایه گذاری هستند که با وجود مشکلاتی که وجود دارد، برای رشد و پیشرفت شهر چاره‌ای جز طی کردن این میسر نداریم.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ضمن تشکر از معاون علم و فناوری رئیس جمهور در این باره اظهار امیدواری کرد که با همکاری دستگاه های مرتبط، شاهد رشد اجتماعی، علمی و فرهنگی سطوح مختلف شهری باشیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه تعداد 52 ایده مربوط به معماری و شهرسازی، 136 ایده حمل نقل و ترافیک، 211 ایده مربوط به محیط زیست و خدمات شهری، 67 ایده اقتصاد و مدیریت شهری، 123 ایده اجتماعی و فرهنگی، 45 ایده فنی و عمرانی همچنین 20 ایده در زمینه بحران بوده است و در نظر داریم روی بحث بحران تمرکز بیشتری داشته باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 295276 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟