اعتراض به کاهش  5 درصدی تعرفه شیمی درمانی

دکتر محمدرضا قوام نصیری با انتقاد از کاهش پنج درصدی تعرفه‌های شیمی درمانی گفت: این اقدام برای کاهش هزینه بیمار موثر نیست چون برخی افراد ممکن است از راه‌های دیگری آن را جبران کنند که این کار هم ظلم به بیمار است. دو سال پیش به تعرفه‌های کتاب ارزشگذاری نسبی اعتراض کردیم و گفتیم که کامل و مورد نظر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی نیست. در پاسخ به آن گفتند اجازه دهید فعلا این تعرفه‌ها انجام شود و بعد سعی می‌کنیم افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: هزینه‌های شیمی درمانی در مقایسه با سایر هزینه‌های پزشکی گران نیست، حتی با هزینه‌های رادیو تراپی که با دستگاه‌های جدید انجام می‌شود نیز قابل قیاس نیست؛ کاهش آن در چنین درصد بالایی باعث می‌شود کلینیک‌های خصوصی خرج خودشان را هم در نیاورند.

رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان اینکه هزینه‌های شیمی درمانی درست ارزشگذاری نشده‌اند، تصریح کرد: وقتی در بیمارستان‌های دانشگاهی شیمی درمانی انجام می‌شود، مسئولیت آن با پزشک معالج است اما بیمارستان و دانشگاه هم در آن سهمی دارند، ولی در بخش خصوصی پزشک زیر ذره‌بین است و اگر عوارضی ایجاد شود بر فعالیت آنها موثر خواهد بود.

قوام نصیری ضمن تاکید بر اینکه کاهش تعرفه‌ها بدون نظرخواهی از انجمن‌ها انجام شده‌ است، افزود: دستورالعمل واضحی در این زمینه نوشته شده است که انجمن‌ها بازوهای اجرایی و علمی وزارت بهداشت هستند، ولی متاسفانه در بحث کوریکولوم، تعرفه‌ها و قیمت‌گذاری برنامه‌های درمانی و ... در این یک‌سال آخر وزارتخانه به خوبی عمل نکرد.

وی همچنین اضافه کرد: میزان افزایش تعرفه‌ای که از دو سال قبل درباره آن صحبت کردیم، ۱۵ درصد بود. در این مورد باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که پزشکان آنکولوژیست با بیماران صعب العلاج سر و کار دارند و سختی کار آنها حتی روی زندگی‌شان نیز تاثیرگذار است. آیا می‌شود روی کار معنوی قیمت گذاشت؟ ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در این کار مقدس درگیر مسائل مالی شویم و این کاهش تعرفه بدون خبر انجمن‌ها باشد؟

قوام نصیری تاکید کرد: ما هیچ رضایتی از این کار نداریم. برای اعتراض نسبت به آن نیز هفته گذشته‌ نامه‌ای به نظام پزشکی دادیم و نامه دومی نیز در حال نگارش است. پزشک معالج اگر نسبی و نه صد درصد راضی باشد، نتیجه درمان به نفع بیمار خواهد بود. ما نباید وسیله‌ای فراهم کنیم که چشم پزشک دنبال مال دنیا باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 277346 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟