فهرست غذاها و آبمیوه های مفید با پرتقال

به گزارش رکنا، در کنار فواید پرتقال پوست پرتقال هم خواص جالبی دارد و در تهیه مربا و دمنوش مصرف می شود.

خواص پوست پرتقال چیست؟

پوست مرکبات و به ویژه پوست پرتقال ، خود سرشار از خواصی است که از خواص پرتقال، مجزا است؛ چرا که پوست پرتقال دارای مواد مغذی فراوانی است که در گوشت پرتقال وجود ندارد. به عنوان مثال یک آنتی اکسیدان خاص به نام پلی متوکسی فلاون ها (poly methoxy flavone) در پوست پرتقال می باشد که آثار مخرب رادیکال‌ های آزاد بدن را از بین برده و احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهد.

همچنین پوست پرتقال نیز ویتامین سی دارد و در کنار آن سرشار از ویتامین A نیز هست. بنابراین می‌تواند برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش التهابات و همچنین محافظت از قدرت بینایی نیز مفید باشد.

هسپریدین و نوبیلتین موجود در پوست پرتقال از جمله مواد ضد التهاب طبیعی محسوب می‌شوند که می‌توانند عملکرد قلب را بهبود بخشیده و خطر حملات قلبی را در بدن کاهش دهند.در کنار این موارد، پوست پرتقال در بهبود عملکرد گوارش و پاکسازی ریه‌ها نیز موثر است. در ایران پوست پرتقال را به شکل مربا و دمنوش مصرف می‌کنند؛ چرا که به صورت خام، طعمی تلخ و زننده دارد.

در اینجا قصد داریم درباره تنوع در مصرف پرتقال نیز با شما صحبت کنیم. از آنجایی که پرتقال از جمله میوه‌هایی است که به صورت چهار فصل در بازار ایران یافت می‌شود، ممکن است وجود همیشگی آن ما را از خوردن همیشگی آن غافل کند و یا دچار یکنواختی در مصرف آن شویم.

بنابراین اگر بتوانیم انواع غذا و دسرهای ساخته شده با پرتقال را بشناسیم، آن وقت می‌توانیم از خواص آن بدون یکنواخت شدن طعمش همواره بهره مند شویم. البته دستور پخت این غذاها و دسرها از حوصله این مقاله خارج است؛ اما هر یک را با جستجویی ساده در گوگل می‌توانید یاد بگیرید.

غذاها و دسرهای پرتقالی

برخی روش‌های متنوعی که می‌توان از خواص پرتقال در غذا بهره مند شد شامل:

    کیک پرتقالی (در ترکیب با دارچین، گل سرخ و…)

    مارمالاد پرتقال

    فیله گوساله پخته شده با سس پرتقال خونی

    مرغ (یا اردک) طبخ شده با سس پرتقال

    خورشت پرتقال (غذای لذیذ شمالی)

    انواع پودینگ با طعم پرتقال (یا شکلاتی با مغز پرتقال)

    بستنی خانگی با پرتقال

    مربای پوست پرتقال

    لوکوم پرتقالی

    هویج پلو با خلال پوست پرتقال

    و…

ساخت انواع آبمیوه ترکیبی با پرتقال:

ترکیب آبمیوه‌ ها و ایجاد طعم‌ های جدید از لذت‌ های همیشگی افراد است. این کار به هم افزایی و بیشتر شدن خواص میوه‌ها نیز کمک خواهد کرد. پرتقال نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی ترکیبات آب پرتقال و برخی میوه‌های دیگر است که نه تنها طعم پرتقال را خراب نمی‌کند و آن را لذیذتر می‌کند، بلکه به فواید آن نیز خواهد افزود. در اینجا به برخی از این ترکیبات مشهور اشاره خواهیم کرد:

    آب پرتقال و آب هویج

    آب پرتقال، آب لیمو و نعنا (موهیتو)

    آب پرتقال و آب سیب

    آب پرتقال و آب آناناس

    آب پرتقال و آب بلوبری

    و…

این موارد از جمله لذیذترین ترکیبات آب پرتقال هستند که به خواص پرتقال نیز اضافه می‌کنند.

کدخبر: 915199 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟