انواع دمنوش سیاه دانه + طرز تهیه

به گزارش رکنا، بسته‌ به‌ اینکه از کدام خاصیت سیاهدانه برای درمان چه بیماری استفاده شود، نحوه مصرف آن متفاوت خواهد بود.

بهترین زمان مصرف دمنوش سیاه دانه

پیشنهاد می شود دمنوش یا روغن سیاهدانه را در صبح و یا بعد از ظهر و عصر میل کنید.

نحوه تهیه دمنوش سیاه دانه بسیار راحت است. برای تهیه دمنوش سیاه دانه ابتدا یک قاشق از گیاه سیاه دانه را درون یک قوری ریخته و به اندازه کافی (یک یا دو لیوان) آب جوش به قوری اضافه کنید. سپس صبر کنید که به خوبی دم بکشد. بعد دمنوش تهیه شده را می توانید با استفاده از عسل یا خالی میل کنید.

نحوه مصرف سیاهدانه

بسته‌ به‌ اینکه از کدام خاصیت سیاهدانه برای درمان چه بیماری استفاده شود، نحوه مصرف آن متفاوت خواهد بود.

مثلا برای درمان مشکلات گوارشی روزی چند قطره روغن سیاهدانه را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و میل کنید یا یک استکان سیاه دانه را با یک لیتر آب بجوشانید و همراه عسل یک هفته به صورت ناشتا دمنوش سیاه دانه مصرف کنید.

برای تسکین درد مفاصل یک قاشق غذاخوری سیاه‌ دانه آسیاب‌شده را با نصف فنجان روغن زیتون ترکیب کرده و مخلوط را روی نواحی که درد دارید بمالید.

با مصرف مداوم سیاه دانه یا روغن سیاه دانه، سیستم ایمنی بدن در مقابل سرماخوردگی تقویت می‌شود. می‌توانید پودر آن را به‌صورت ادویه و چاشنی به خورشت، ماست یا سالاد اضافه کنید. اگر از خستگی دائمی رنج می‌برید صبح‌ها چند قطره روغن سیاه دانه، عسل و چند پر نعناع به چای اضافه کرده و میل نمایید. مصرف این ترکیب در ۱۰ روز انرژی ازدست‌رفته‌تان را برمی‌گرداند.

جالب است بدانید که روغن سیاه دانه بهترین داروی گیاهی برای بیماران شیمی درمانی است که از نارسایی و اختلال کلیوی رنج می‌برند. مصرف این روغن اجازه دفع پروتئین از ادرار را نمی‌دهد و کراتین موجود در خون را مهار می‌کند.

ترکیب تخم سیاه دانه و روغن کنجد بهترین ماسک برای درمان جوش‌های زیرپوستی و جوش‌های چرکی است. البته حتما حواستان به میزان مصرف روغن باشد، زیرا زیاده‌روی مصرف روغن برای پوست باعث بسته‌شدن منافذ پوستی می‌شود.

انواع دمنوش سیاه دانه

همواره دمنوش سیاه دانه جهت رفع بسیاری از بیماری‌ها مورد مصرف قرار گرفته و یک درمان خانگی موثر شناخته شده است. با تهیه دمنوش سیاه دانه می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. این دمنوش پر خاصیت را می‌توانید به‌‎تنهایی تهیه کرده و با ترکیب گیاهان دارویی دیگر، میزان تاثیرگذاری آن را افزایش دهید. از انواع دمنوش سیاه دانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     دمنوش سیاه دانه و زنجبیل
  •     دمنوش سیاه دانه و آویشن
  •     دمنوش سیاه دانه و شنبلیله
  •     دمنوش سیاه دانه و عسل و دارچین

دمنوش سیاه دانه و عسل

طبع عسل همچون سیاه دانه، گرم است. عسل هم یک گیاه داروئی پر از خاصیت است. یکی از مهمترین خواص این ماده شیرین، مقابله عسل با انواع عفونت‌ها است. مصرف دمنوش سیاه دانه و عسل احتمال بارداری در زنان را افزایش داده و بیماری تنبلی تخمدان را درمان خواهد کرد. چند هفته مصرف روزانه و مرتب دمنوش سیاه دانه با عسل در زنان، قاعده‌آور خواهد بود.

طرز تهیه دمنوش سیاه دانه و عسل

آب را در کتری بجوشانید.

1 قاشق غذاخوری سیاه دانه را در قوری ریخته و 20 دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دمنوش بکشد.

دمنوش را در یک لیوان ریخته و وقتی از داغی افتاد، یک قاشق غذا‌خوری عسل طبیعی به آن اضافه کنید.

دمنوش سیاه دانه و عسل را قبل از صبحانه میل کنید.

اصلی‌ترین خواص دمنوش سیاه دانه و عسل

    مناسب برای درمان سرگیجه

    مفید برای رفع دل پیچه

    افزایش شیر در مادران

    بهبود مشکلات قلبی

    تقویت قوای جنسی

دمنوش سیاه دانه و آویشن

گیاه آویشن طبع گرم داشته و به دلیل وجود آنتی اکسیدان، ویتامین A و مواد معدنی تاثیر مثبتی بر سلامتی انسان دارد. آویشن تاثیر مستقیمی بر پوست و مو دارد. آنتی اکسیدان موجود در این گیاه از پیری زود‌رس جلوگیری می‌کند. از بین بردن عفونت، درمان اگزما و درمان خانگی مناسب برای  رفع آکنه از خواص معجزه‌آسای آویشن است. با ترکیب آویشن و سیاه دانه به‌عنوان دمنوش، خواص بی‌نظیری را دریافت خواهید کرد.

همچنین افرادی که دچار حساسیت فصلی و آسم هستند، با مصرف دمنوش سیاه دانه و آویشن تا حد زیادی می‌توانند مشکلات ناشی از بیماری‌ها را درمان کنند.

طرز تهیه دمنوش سیاه دانه برای قاعدگی

سیاه دانه در دوران پریودی برای باز شدن سریع قاعدگی مناسب است. سیاه دانه و روغن آن مصارف دارویی زیادی مثل باز شدن قاعدگی دارند.

برای درست کردن دمنوش سیاه دانه، 1 قاشق غذاخوری سیاه دانه را با یک لیوان آبجوش ترکیب کرده و به مدت 20 دقیقه دم کنید و سپس مصرف کنید. می‌توان از عسل برای شیرین کردن دم‌کرده استفاده کرد. همچنین می‌توانید سیاه دانه را پودر کرده و با عسل سریعا مخلوط کنید، زیرا پودر سیاه دانه در مجاورت هوا خواص خود را از دست میدهد.

روش دیگر این است که برای باز شدن پریود 100 گرم سیاه دانه و 200 گرم عسل نیاز است. سیاه دانه را نیم کوب کرده و پس از کمی خیساندن و آبکش کردن، آن را داخل شیشه ای ریخته روی آن عسل بریزید و خوب مخلوط کنید و پس از چند هفته روزی یک قاشق مرباخوری از آن میل کنید.

اگرچه سیاه دانه قاعده آور بوده و برای تنظیم عادت ماهیانه خوب است، اما قبل از مصرف سیاه دانه حتما با پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه سیاه دانه برای باز شدن قاعدگی پرهیز کنید.

طرز تهیه دمنوش سیاه دانه و آویشن:

یک قاشق مربا‌خوری سیاه دانه و یک قاشق غذاخوری آویشن را در قوری به همراه آب جوش بریزید.

15 تا 20 دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم کتری قرار دهید تا خوب دم بکشد.

جهت ایجاد طعم بهتر دمنوش، آن را با نبات مصرف کنید.

با مصرف دمنوش سیاه دانه و آویشن در فصل‌های پاییز و زمستان از سرماخوردگی مکرر جلوگیری کنید.

دمنوش سیاه دانه و زنجبیل

طبع گیاه زنجبیل گرم و خشک است. مهمترین و اصلی‌ترین فایده این گیاه، رفع مشکلاتی گوارشی همچون نفخ معده است. بهترین زمان مصرف این دمنوش یک ساعت بعد از غذا است؛ زیرا در این زمان کارایی بیشتری در هضم غذا و بهبود عملکرد معده خواهد داشت. ترکیب زنجبیل با سیاه دانه که خود در بهبود مشکلات سیستم گوارش تاثیرگذار است، در رفع درد‌های معده هم بسیار کمک کننده خواهد بود.

طرز تهیه دمنوش سیاه دانه و زنجبیل:

در قوری شیشه‌ای یک قاشق مربا‌خوری زنجبیل، یک قاشق غذا‌خوری سیاه دانه را با آب جوش اضافه کنید.

قوری را بر روی حرارت غیر مستقیم کتری به‌مدت 20 تا 25 دقیقه قرار دهید تا دمنوش دم بکشد.

طعم هر دو این گیاه تند خواهد بود، پس برای از بین بردن این مزه تند آن را با یک قاشق عسل مصرف کنید.

کلام آخر

اگرچه خواص دمنوش سیاه دانه بسیار زیاد و شگفت‌انگیز است؛ اما توجه داشته باشید که این خواص اعجاب‌انگیز باعث نشود که در مصرف سیاه دانه افراط کنید و به جای بهره‌مندی از این دانه‌های پر خاصیت، دچار عوارض شوید. به یاد داشته باشید که همیشه رعایت حد اعتدال در مصرف پرخاصیت‌ترین مواد مهمترین نکته و تکنیک‌ طلایی برای بهره‌مندی از بیشترین خواص هر ماده است.

همچنین بهترین تصمیم این است که حتما با یک پزشک معتمد در مورد مصرف سیاه دانه برای خودتان صحبت کنید. ممکن است سیاه دانه با وجود تمام خاصیت‌های معجزه‌آسایی که دارد، برای شرایط خاص شما مناسب نباشد. این موضوع را فقط و فقط یک پزشک، خصوصا پزشکان حوزه طب سنتی، می‌توانند تشخیص دهند. لذا در هر شرایطی محتاط باشید و سلامتی خود را ارزشمند بدانید.

کدخبر: 899210 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟