فوت و فن نگهداری شیرینی جات

به گزارش رکنا، همه ما به شیرینی علاقه‌مند هستیم و می­توان گفت یکی از عضو ثابت مهمانی­ ها و مراسم ما شده است. وقتی قرار است شیرینی خشک یا تر بخریم، برایمان بهتر است که اطلاعات درستی درمورد روش نگهداری شیرینی خشک و تر داشته باشیم. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا با انواع شیرینی و روش نگهداری شیرینی آشنا شوید چرا که هر نوع شیرینی شرایط نگهداری خاص خودش را دارد.

شیرینی و انواع آن

شیرینی به ماده غذایی گفته می­ شود که ماده سازنده اصلی آن شکر، قند­های مصنوعی و مورد قند باشد. علاوه بر ماده شیرین‌کننده، آرد و تخم‌مرغ هم از مواد اصلی تشکیل‌دهنده شیرینی ­ها است. انواع شیرینی بر اساس ساختار، مواد تشکیل‌دهنده و تأثیر دما بر شیرینی و نوع آن متفاوت است. برای مثال انواع شیرینی بر اساس ماده تشکیل‌دهنده به شکل زیر است:

کیک­ ها: در تهیه کیک از آرد و تخم‌مرغ استفاده می­ شود که اغلب به دو نوع کیک اسفنجی و کره­ای است.

تارت­ ها: در شیرینی جات تارت­ها را با نام نان زیرین شیرینی هم می ­شناسند که در تهیه آن شکر زیادی استفاده می­ شود.

اسلایس ­ها: این شیرینی اغلب از دو لایه رویین و زیرین تهیه می­ شود. لایه پایینی این شیرینی از آرد است و لایه بالایی آن ترکیبی از آرد و ماده دیگری است تا شیرینی شکل زیبایی به خود بگیرد. اسلایس­ ها اغلب قطعات کوچک به شکل مستطیل و مربع هستند که از برش قطعه شیرینی بزرگ تشکیل می­ شوند.

شکلات ­ها: ماده اصلی تشکیل‌دهنده شکلات، کاکائو، شکر و روغن است. در برخی از انواع آن آرد هم استفاده می­ کنند.

اگر بخواهیم از شیرینی­ها یک دسته­ بندی کلی داشته باشیم باید گفت شیرینی­ ها به دو دسته اصلی، خشک و تر تقسیم می ­شوند، در ادامه این دو دسته را بررسی می­ کنیم. تشخیص این دو دسته کار سختی نیست و تقریباً از روی ظاهر شیرینی می­ توانیم شیرینی خشک است یا تر. برای پخت هرکدام از این شیرینی ها ابزار و موادی لازم است که آن را می توانید از لوازم قنادی تهیه کنید.

شیرینی خشک

شیرینی خشک نسبت به شیرینی تر خشک دارای رطوبت کمتری است، به همین علت ماندگاری آن بیشتر است. شیرینی دانمارکی، شیرینی زبان، شیرینی کشمشی، شیرینی ­های آرد نخودچی و مربایی که همه ما این شیرینی­ های خوش طعم و زیبا را خورده ­ایم، مثال­ هایی از شیرینی خشک هستند.

شیرینی تر

اغلب شیرینی­ های تر از لایه­ های خامه­ ای تشکیل می­ شوند. این نوع شیرینی ماندگاری کوتاهی دارد. اگر بخواهیم مثالی بزنیم از شیرینی­ های تر باید اشاره کنیم به رولت خامه ­ای، نان خامه­ ای و کیک خامه­ ای که همه ما این شیرینی­ های خوشمزه و دلچسب را چشیدیم.

شیرینی ­های خشک و تر را چگونه نگهداری کنیم؟

همان‌طور که گفتیم رطوبت شیرینی خشک کم است. ما می­ توانیم شیرینی­ های خشک را دور از یخچال به مدت یک تا دو هفته در مکانی نسبتاً خنک نگه داریم. همچنین می­ شود به مدت یک ماه در فریزر قرار داد.

باید دقت کنید وقتی شیرینی خریدید زودتر مصرف کنید تا مدت نگهداری آن طولانی نشود چراکه احتمال اکسید شدن روغنی که در ساخت شیرینی از آن استفاده می ­شود، در نگهداری طولانی‌مدت زیاد می­ شود؛ بنابراین یادتان باشد که به‌اندازه نیازتان شیرینی بخرید. ما می ­توانیم از ظروف در دار استفاده کنیم تا مدت نگهداری شیرینی افزایش یابد. برای این کار باید شیرینی­ ها را به‌صورت ردیفی کنار هم ب­گذاریم و از ورقه­ های روغنی می­ توان برای جلوگیری از خورد شدن شیرینی استفاده کرد.

نگهداری طولانی‌مدت شیرینی خشک شاید باعث مسمومیت افراد نشود، اما هم شیرینی تازگی خود را از دست می­دهد و هم به علت اکسید شدن روغن، ممکن است برای تمام سنین خطر بروز مشکلات گوارشی را ایجاد کند. شیرینی تر را بهتر است در محیط خنک­تر نگه داریم تا خراب و فاسد نشود.

نکات مهم در نگهداری شیرینی خشک و تر

برای نگهداری درست از انواع شیرینی ­ها باید روش نگهداری شیرینی خشک و تر را بدانید. در بخش زیر نکات مهم ذکر شده است:

جعبه شیرینی

قبل از آن که جعبه شیرینی را در یخچال بگذارید، توجه کنید که آن را کنار مواد غذایی بودار قرار ندهید. راهکار خوب برای این موضوع همان جعبه­ های مقوای است که در شیرینی‌فروشی‌ها شیرینی را در آن قرار می ­دهند.

مدت نگهداری شیرینی­ ها

این نکته را به یاد داشته باشید که شیرینی هم مانند دیگر مواد غذایی بعد گذشت مدت زمانی فاسد می­ شود و حتی در یخچال هم برای مدت طولانی نمی­ شود از آن نگهداری کرد. عمر مفید شیرینی خشک و تر در یخچال تقریباً بین 24 تا 72 ساعت است. اگر شیرینی تر را از این مدت بیشتر در یخچال نگه داریم احتمال فاسد شدنش خیلی بیشتر است. شیرینی فاسد شده برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مثل کودکان و سالمندان بسیار مضر است.

هر زمانی که شیرینی خریداری کردید، تاریخش را به یاد داشته باشید. همچنین هنگام خرید شیرینی­ های تازه را انتخاب کنید.

نباید روی شیرینی آب ریخت!

یکی از نکات مهم دیگر در روش نگهداری شیرینی خشک و تر این است که مراقب باشیم شیرینی خیس نشود و باید شیرینی را از مکان نمناک و مرطوب دور نگه داشت. فضای مرطوب برای شیرینی خشک و تر خوب نیست و باعث خراب‌شدن آن می ­شود. فضای خشک و خنک بهترین جا برای نگهداری شیرینی است.

میزان ماندگاری شیرینی

شیرینی ­های خشک مقاومت بیشتری دارند. این شیرینی­ ها را می­توان بدون نگرانی به‌خاطر هوا بیرون از یخچال گذاشت، البته باید توجه کرد که در مقابل تابش مستقیم نور خورشید و گرمای بسیار زیاد قطعا دچار مشکل می­ شوند. شیرینی تر هم به‌خاطر مواد استفاده شده در درست‌کردن آن، ماندگاری کمی دارد و بهتر است که زودتر مصرف شود.

حواس تان به دما باشد

در تهیه شیرینی­ های تر اغلب از خامه و تخم مرغ استفاده می ­کنند که همین دو مواد کافی است که بفهمید چرا این نوع شیرینی ماندگاری پایینی دارد. اولین و مهم­ ترین چیزی که در نگهداری شیرینی تر باید به آن توجه کنیم این است که باید آن را در جایی گذاشت که دمای آن بسیار کم باشد چراکه اگر شیرینی تر را در محیط خارج از یخچال نگه داریم، میکروب­ های زیادی را به خودش جذب می ­کند. همچنین در فضایی با دمای بالا خامه آب می­ شود که خامه آب شده زمینه‌ساز بیماری‌هایی است که رایج ­ترین آن مسمومیت است.

نگهداری از شیرینی در فریزر

یک روش نگهداری شیرینی خشک و تر این است که شیرینی را در فریزر نگه داریم. شیرینی خشک را می­توان به مدت یک ماه در فریزر نگه داشت و شیرینی تر را یک تا دو هفته می­ شود در فریزر گذاشت. برای انجام این کار لازم است ظرف درپوش­دار انتخاب کنیم و شیرینی ها را در آن قرار بدهیم و بسته­ بندی مورد نظر را در فریزر بگذاریم. باید چند ساعت قبل از مصرف شیرینی آن را از فریزر خارج کنید تا یخ آن باز شود.

نتیجه ­گیری

 انواع شیرینی در رنگ و مزه و اندازه مختلف برای علاقه­ مندان شیرینی زیاد است. این پایه ثابت مهمانی‌ها طرفداران زیادی دارد که باید در مورد نحوه نگهداری آنها بدانند تا دچار مشکل نشوند زیرا شرایط نگهداری هر نوع شیرینی متفاوت است. امیدوارم در این مطلب اطلاعات کافی در رابطه‌ با شیرینی، انواع آن و روش نگهداری شیرینی خشک و تر را در اختیار شما قرار داده باشیم و برای شما مفید بوده باشد.

کدخبر: 856294 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟