احتمال وقوع لغزش و رانش زمین در دامنه های کشور؛ بعد از بارش های سنگین و سیل آسا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مناطق کوهپایه‌ای، جلگه‌ای، آبرفتی و هر منطقه شیب‌داری که جنس خاک دامنه‌هایش از نظر زمین‌شناسیَ، مستعد لغزش زمین باشد. در ایران از نظر جنس خاک، استان‌های مازندران، گیلان، لرستان، گلستان و خوزستان و حتی بخش هایی از البرز و تهران بیشتر از سایر استان‌ها در معرض رانش زمین هستند.

رانش زمین یا زمین لغزش به جریان یافتن لایه های رسوبی متراکم یا غیر متراکم روی سطوح شیبدار و ناپایدار به سمت پایین اطلاق می شود. این ناپایداری زمین در اثر عوامل مختلفی از جمله زمین لرزه، وقوع باران های سیل آسا ، سستی خاک و … ایجاد شده و سبب به حرکت در آمدن لایه های رسوبی روی آن می شود.

بعد از سیلاب خرداد سال ۱۴۰۲ فیلمی از لحظه‌ لغزش زمین در جاده چالوس-کرج منتشر شد. در این لغزش زمین ۱.۶ میلیون مترمکعب صخره و سنگلاخ معادل ابعاد نیمی از شهرک اکباتان تهران  به رود کرج ریخته شد و به بیش از ۲۰ کیلومتر از جاده کرج - چالوس خسارت زد و موجب بسته شدن این مسیر شد. بنابراین جاده_چالوس "یکی" از گذرگاه های پر خطر است و در هنگام گذر از این جاده باید جوانب احتیاط را رعایت کرد.

یافته‌های پژوهشی کارشناسان مدیریت بحران نشان می‌دهد درصد بالایی از آنچه که به عنوان بلایای طبیعی در کشور رخ می‌دهد ناشی از دخل و تصرف انسان در محیط پیرامون است.

جنگل زدایی ها، ساخت وساز غیراصولی جاده در اماکن مسکونی شهری به ویژه در بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل ها، از بین بردن پوشش گیاهی و تخریب جنگل ها و مراتع؛ لغزش و رانش در دامنه ها را تشدید میکنند و بارش باران آخرین محرک آن است‌!

بر اساس گزارش رئیس بخش زلزله شناسی و مهندسی خطر پذیری دکتر علی بیت اللهی در سیل های فروردین 1398، بین 30 تا 35 هزار میلیارد تومان خسارت مستقیم تخمین زده شده است. 76 نفر در این سیلاب های جان خود را از دست دادند ( 23 نفر زن و 53 نفر مرد) که 45 نفر بصورت غرق شدگی، 6 نفر واژگونی قایق(مربوط به گلستان)، 5 نفر در اثر رانش زمین، 5 نفر سقوط آوار، سه نفر برق گرفتگی در سیلاب، 2 نفر ریزش کوه، 1 نفر ریزش پل و 1 نفر سقوط از پل به جریان سیلابی بود.
N09zkuVw

 

کدخبر: 981708 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مینا نیکزاد
آیا این خبر مفید بود؟