با فواید و معایب جویدن آدامس آشنا شوید

شاید شما یکی از طرفداران جویدن آدامس باشید و روزانه از آن استفاده کنید و در مقالات متعددی شاید شنیده و خوانده باشید که آدامس می تواند برای بدن مضر باشد و نباید از آن استفاده کنید. استفاده از آدامس تنها باید در میزان مناسب باشد و زمانی می تواند مضر باشد که شما به میزان زیادی از آن استفاده کنید و زمانی می تواند کاملا مضر باشد که تاریخ انقضای آن پایان یافته باشد هدف از این بحث این نیست که باعث ایجاد رعب و وحشت در شما شود ، بلکه تنها قصد ما از این مقاله این است که به آگاهی شما بیفزاییم.کاشت مو

زمانیکه شما از آدامس استفاده می کنید و در دهانتان می گذارید، به دلیل شیرین بودنش و بافت خاص خودش می تواند به مرور زمان باعث اعتیاد در شما شود و نتوانید به مرور زمان آنرا ترک نمایید و در همین بخش از سلامت نمناک قصد داریم مزایا و معایب جویدن آدامس را بررسی نماییم.

بطور کلی شاید این سوال در ابتدا به ذهن شما برسد که آیا جویدن آدامس خوب است یا بد؟

جویدن آدامس زمانی بدون مشکل و خوب خواهد بود که پس از جویدن آن ، فورا اقدام به مسواک زدن نمایید . در بهداشت دهان ، هیچ حرف و سخنی نسبت به بد و مضر بودن آدامس برای دهان و بدن گفته نشده است.

بسیاری از مردم ، با جویدن آدامس ، احساس آرامش عمیق می کنند که به گفته خودشان و مطالعات اثبات شده در وسعت بالا ، نشان داده اند که می تواند در کاهش افسردگی و بهبودی برخی اعضا در بدن شوند.

خواص و فواید جویدن آدامس

برای آگاهی عمیق تر نسبت به جویدن آدامس و مزایای او می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1-بهبودی تمرکز

جویدن آدامس باعث تغییر سطح کورتیزول در بزاق می شود که با تغییر سطح این ماده در بزاق اس استرس تقریباً 16 درصد کاهش پیدا می کند که یک مزیت بسیار خوب و عالی می باشد. میزان استرس پایین می تواند به این معنا باشد که ذهن می تواند آرامش بیشتری داشته باشد و نتیجه آن تمرکز بیشتر آن خواهد بود.

2-کاهش اشتها

با جویدن آدامس به نحوی شما احساس سیری خواهید داشت که باعث کم خوری شما خواهد شد و دیگر به میزان زیادی غذا نخواهید خورد . اگر تصمیم به استفاده از آدامس در لاغری دارید ، باید توجه داشته باشید که از آدامس هایی با میزان کم قند استفاده کنید و در این وضعیت می تواند در شما مفید واقع شود.

3-درمان سوزش سردل

جویدن آدامس باعث تحریک تولید بزاق بیشتر در دهان شود که نتیجه آن می تواند عبور راحت تر مواد غذایی و مایعات از مری باشد . بنابراین دیگر بدن نیازی به تولید اسید بیشتری برای هضم غذا نخواهد داشت و سوزش سردل از بین خواهد رفت . بنابراین اگر قصد استفاده از آدامس برای درمان سوزش سر دل دارید توصیه می شود از طعم های نعنا و اکالیپتوس استفاده کنید و طعم های میوه ای شاید کمی ناخوشایند باشند چرا که می توانند باعث دل درد شوند.

معایب جویدن آدامس

1-چاقی

اگر شما از آدامس هایی با میزان بالای شکر تصفیه شده، مواد افزودنی و دیگر مواد شیمیایی ساخته شده است و استفاده می کنید باید متوجه این باشید که جویدن آدامس می تواند بطور منظم باعث افزایش وزن شما شود.

2-آسیب رساندن به آسپارتام

آسپارتام یک شیرین کننده است که در آدامس های سالم و بدون شکر استفاده می شوند . این ماده حاوی فنیل آلانین است( ماده ای است که برای افرادی که دارای فنیل کتونوری هستند، مضر است) که در نتیجه می تواند تاثیر بد و منفی در مغز این افراد بگذارد.

3-یک ضد یبوست خطرناک

آدامس های بدون شکر حاوی سوربیتول می باشند اگر از این نوع آدامس ها به میزان بالا استفاده کنید می تواند باعث ایجاد دل درد و اسهال مزمن در شما شوند . Jurgen Bauditz که یک متخصص گوارش آلمانی می باشد ، گفت نباید در طول هفته بیش از 5 گرم سوربیتول به بدن برسانید.

4-ایجاد درد در فک

جویدن آدامس ، به شدت می تواند منجر به ایجاد درد در فک شوند که این زمانی به بدترین مرحله می رسد که مفصل گیجگاهی زیرواره ای در فک از بین برود و دیگر نمی توان آنرا به راحتی جبران کرد.

5-ایجاد درد در پلاک و کرم خوردگی دندان ها و مسائل دیگر

وجود شکر می تواند باعث تجمع باکتری ها در دهان شود که نتیجه آن می تواند ایجاد برخی مسائل در پلاک و کرم خوردگی دهان و دیگر مشکلات بهداشتی شود . به همین دلیل داندان پزشکان توصیه می کنند که از آدامس به میزان مناسب و کم استفاده کنید و بعد از جویدن ادامس فورا دندان های خود را با مسواک تمیز کنید.

6-متشکل شده از پشم گوسفند

آدامس حاوی لانولین است که از پشم گوسفند گرفته می شود که این ماده باعث نرم شدن آدامس می شود . این ماده عمیقا اثبات نشده است که می تواند برای سلامتی Health مضر باشد.

بطور کل به یاد داشته باشید که استفاده از آدامس تاثیر مثبتی دارد و با این وجود متخصصان تغذیه توصیه می کنند که از آدامس به میزان مناسب استفاده کنید چرا که با استفاده بیش از حد می تواند باعث ایجاد برخی مسائل بهداشتی (همانگونه که در بالا بیان کردیم) شود.

در نهایت ، این شما هستید که می توانید برای خودتان بهترین موارد و گزینه ها را انتخاب کنید.

 

 

 

کدخبر: 379474 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟