ارتباط چاقی مادر با بلوغ زودرس دختران

مطالعه نشان می دهد اضافه وزن و قندخون بالا مادر با شروع زودهنگام بلوغ در دختران همراه است.

نتایج مطالعات محققان موسسه تحقیقاتی کیسر کالیفرنیا نشان می دهد چاقی (شاخص توده بدنی ۳۰ یا بیشتر) و اضافه وزن (شاخص توده بدنی بین ۲۵ و ۳۰) مادر احتمال بلوغ زودهنگام را در دختران بین سنین ۶ تا ۱۱ سال به ترتیب ۴۰ و ۲۰ درصد افزایش می دهد.

«آی کوبو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما می دانیم که وزن مادر می تواند بر وزن دوره کودکی فرزند تاثیر داشته باشد. اما در این مطالعه دریافتیم که محیط رحم بر زمان بلوغ نوزاد هم تاثیر می گذارد چراکه مغز انسان در رحم رشد کرده و مغز هم هورمون های تاثیرگذار بر بلوغ را تولید می کند.»

مطالعه همچنین نشان داد رابطه قابل توجهی بین قندخون بالا در طول بارداری موسوم به هایپرگلیسمی در مادران و شروع زودهنگام رشد سینه ها در دختران وجود دارد، اما در مورد مادران مبتلا به دیابت Diabetes بارداری، این رابطه مشاهده نشد.در این مطالعه، تیم تحقیق بیش از ۱۵ هزار دختر و مادر آنها را مورد بررسی قرار دادند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که شروع زودهنگام بلوغ، با افزایش ریسک مشکلاتی نظیر چاقی، دیابت نوع۲، سندروم تخمدان پلی کیستیک، و سرطان در دوره نوجوانی و بزرگسالی همراه است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 374514 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟