سونامی سرطان به زودی در ایران/ نوار سرطان مری و معده از شمال افغانستان به نواحی شمالی تا ترکیه / غربالگری راه نجات

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان و سومین عامل مرگ و میر ایران است. بر اساس آمار حدود 10 میلیون نفر در جهان در سال 2000 درگیر بیماری سرطان بودند و این میزان در سال 2020 به 16 میلیون نفر رسیده است که حدود 60 درصد این مقدار در کشورهای کمتر توسعه یافته است. پیش بینی سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که سرطان با رشد فزاینده ای می تواند به عامل اصلی مرگ و میر در جهان در سالهای آینده تبدیل شود.

رژیم های غذایی نامناسب، استفاده از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی، مصرف دخانیات و دسترسی به منابع آب ناسالم از جمله دلایل عمده ابتلای افراد به سرطان است. بر اساس آمارها سالانه نزدیک به 55 هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می دهند اما برخی از کارشناسان بر این باور هستند که آمار مرگ و میر در این حوزه بسیار بیشتر از این رقم است با این حال هم اکنون سرطان در مقام نخست مرگ و میر زودرس در ایران قرار دارد و این مساله نگرانی ها را حول تبعات بهداشتی این موضوع بیشتر می کند.

دکتر امیر محمد عارف پور

در این باره دکتر امیر محمد (نریمان) عارف پور، پزشک انکولوژیست و کارشناس بیماری های سرطان ی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، تصریح کرد: با توجه به اینکه سرطان بیماری سالمندان است و جمعیت ما در 20 سال آینده پیرتر خواهد شد انتظار می رود که میزان ابتلا به این بیماری در سالهای آینده در کشور افزایش یابد.

آمار سرطان در ایران حدودا 150 نفر در بین هر 100 هزار نفر است

وی با اشاره به اینکه می توان گفت ما در آینده با یک سونامی سرطان در ایران روبه رو خواهیم بود، اضافه کرد: آمار سرطان در ایران حدودا 150 نفر در بین هر 100 هزار نفر است و این نسبت به آمار این بیماری در کشورهای دیگر آمار بالایی محسوب نمی شود.

سرطان پروستات در مردان و پستان در زنان شایع است

این پزشک انکولوژیست در ادامه افزود: یک سری سرطان ها در دنیا سرطان های شایعی است که در بین آنها سرطان پروستات در مردان، سرطان پستان در زنان و سرطان روده بزرگ و ریه نیز به صورت مشترک در کشور ماشایع است.

از هر 8 زن یک نفر در معرض سرطان پستان

عارف پور اضافه کرد: طبق آمارها از هر 8 زن یک نفر از آنها در معرض سرطان پستان قرار دارند و این آمار بالایی برای این بیماری محسوب می شود و نسبت به کل دنیا این نوع از سرطان در ایران شایع تر است.

وی با تاکید بر اینکه عمده سرطان های شایع در دنیا سرطان خون و سرطان سیستم های عصبی از جمله سرطان مغر و اعصاب است، یادآور شد: علت این سرطان ها متفاوت تر از یکدیگر است ولی چون سرطان یک بیماری غیرواگیر مزمن ژنی است به همین دلیل عمده علت آن مسایل ژنتیکی است نه به این شکل که وراثتی باشد بلکه به دلیل جهش های ژنتیکی که در فرد به دلیل عوامل مختلف شکل می گیرد.

این کارشناس بیماری های سرطانی تصریح کرد: اما این مساله در مورد سرطان پستان و پروستات حتی می تواند ریشه های وراثتی داشته باشد یعنی فرد مبتلا به یکی از این دو نوع سرطان آن را به زادگان خود منتقل کند و هم اکنون تحقیقاتی نیز در این زمینه در کشور در حال انجام است.

عارف پور ادامه داد: سرطان روده یکی از سرطان های شایع در دنیا است و این بیشتر به دلیل رژیم غذایی آنها است زیرا فیبر کمتری در غذاهای خود استفاده می کنند اما در کشورهای در حال توسعه این مقدار قدری کمتر است.

ورود سرطان مری و معده از شمال افغانستان به نوار شمالی کشور

وی گفت: در پراکنش انواع سرطان ها در کشور شاهد این هستیم که یک نواری از شمال افغانستان وجود دارد که در ادامه از خراسان وارد نوار شمالی کشور می شود و از مسیر آذربایجان به سمت ترکیه قرار می گیرد که در این جغرافیا سرطان مری و معده بیشتر شایع است اما در باقی نقاط کشور مدل مشخصی در توزیع این بیماری وجود ندارد تا بتوان عامل خاصی را برای آن برشمرد.

این پزشک انکولوژیست بیان داشت: نکته قابل توجه در کنترل انواع سرطان ها در جهان غربالگری است و این در مورد سرطان دهانه رحم و سرطان پستان در زنان سرطان روده بزرگ در مردان و زنان به صورت جدی انجام می گیرد و کشورهایی مانند ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی توانستند با اجرای درست غربالگری این سه نوع از سرطان را کاهش دهند.

عارف پور تاکید کرد: مساله پیشگیری به صورت عام و غربالگری به صورت خاص مهم ترین مساله ای است که هم مردم و هم نظام بهداشت و درمان در کشور باید به صورت جدی به آن توجه کنند تا بتوانیم هم از اعمال هزینه های گزاف بر خانواده ها و هم از اعمال هزینه های سنگین بر نظام بهداشت و درمان جلوگیری کنیم.

وی عوامل دیگری از جمله دخانیات، افزودنی های غذا و انبار کردن مواد غذایی را هم از جمله عوامل تشدید انواع سرطان عنوان کرد و افزود: مهم ترین راه حل بلند مدت برای کنترل این بیماری، غربالگری است که می تواند نسل های آینده را از سونامی سرطان نجات دهد.

کدخبر: 890941 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟