اهمیت طب تسکینی و حمایتی برای بیماران سرطانی / ۳۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است

به گزارش رکنا، رکنا: نشست خبری مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان، به مناسبت روز جهانی طب تسکینی، با حضور اساتید سرطان شناسی و انکولوژی برگزار شد.

در ابتدای جلسه، دکتر حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و رئیس انجمن علمی خون و سرطان کودکان ایران، در  این نشست از بیماری سرطان به عنوان دومین عامل اصلی مرگ و میر در کشور نام برد و گفت: ۹۹ درصد سرطان‌ها مربوط به بالغین و فقط یک درصد انواع سرطان مربوط به اطفال و کودکان است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است، افزود: این موضوع، مسئولیت دولت‌ها را سنگین‌تر می‌کند. اما در این میان موضوع مراقبت‌های حمایتی و تسکینی از بیماران سرطانی و خانواده‌های آنها، از اهمیت زیادی برخوردار است که مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان، در حدود ۱۰ سال است که این اقدامات را انجام می‌دهد و همه ما به کارهای این موسسه علاقمند هستیم.

ابوالقاسمی افزود: لازم است که خیریه‌ها و موسسات مردم نهاد به اقدامات حمایتی و تسکینی بیماران مبتلا به سرطان ورود کنند. همچنین امیدواریم روز جهانی مراقبت‌های حمایتی تسکینی، مورد توجه مسئولین قرار گیرد و بیماران مبتلا به سرطان، از حمایت‌های بیشتری برخوردار شوند.

ابوالقاسمی افزود: فقط یکی از جنبه های حمایت‌های تسکینی از بیماران مبتلا به سرطان در منزل، این است که می‌تواند منجر به آزاد شدن تعدادی از تخت‌های ICU در بیمارستان‌ها شود و باعث شود بیماران نیازمند بیشتری از این خدمات استفاده کنند. لذا، لازم است از خیرین بیشتری برای این قبیل اقدامات حمایتی استفاده شود. البته اقدامات حمایتی برای کودکان مبتلا به سرطان نیز باید گسترش و توسعه یابد.

نگرانی از افزایش آمار سرطان در ایران

در ادامه، دکتر محمد واعظی رئیس بخش هماتولوژی بیمارستان شریعتی، گفت: براساس اخرین برآوردها میزان ابتلا  به سرطان در جامعه ما در سال 1395 حدود 112 مورد در هر صدهزار نفر بود و  پیش‌بینی می‌شود آمار سرطان در ایران در سال ۱۴۰۴، به ۱۶۰ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برسد.

رئیس پژوهشکده پیوند مغز و استخوان بیمارستان شریعتی افزود: ایران هنوز در سطح متوسط خطر سرطان قرار دارد، اما با توجه به رشد جمعیت سالمندی، و افزایش ریسک فاکتورها این نگرانی وجود دارد که آمار سرطان در کشور سرعت بگیرد.

دکتر واعظی ادامه داد: ما باید نگرش‌ها به سرطان را تغییر دهیم تا وجوه حمایتی و تسکینی از بدو شروع بیماری آغاز شود. قطعا باید جنبه‌های جسمی و روحی بیماران مبتلا به سرطان را با هم دید. اما متاسفانه بیماران مبتلا به سرطان در کشور هنوز از حمایت‌های لازم و کافی برخوردار نیستند. در جامعه ما در همان اول تشخیص بیماری واژه سرطان فشار مضاعف روحی به بیمار و خانواده او وارد می کند که همراه با هزینه‌های وحشتناک این بیماری نیاز به حمایت، درمان های تسکینی و خدمات تغذیه ای و  مشاوره پزشکی و تامین تجهیزات پزشکی را دوچندان می‌کند.

آمادگی موسسه کنترل سرطان ایرانیان برای غربالگری سرطان پستان

در ادامه دکتر محمد جهانگیری مدیرعامل مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان، با اشاره به شعار امسال ‌روز جهانی مراقبت‌های حمایتی تسکینی  یعنی«التیام قلب‌ها، التیام جامعه»، گفت: ما در تلاش هستیم با مشارکت جامعه علمی و مدیریتی با هم افزایی و هماهنگی و استفاده از تمام ظرفیت ها  در حوزه مردم نهاد اقداماتی تاثیرگذار انجام دهیم تا به سمت التیام دردها برویم و امیدواری را به جامعه بدهیم.

وی افزود: تاکنون بیش از 24 هزار بیمار و خانواده‌های آنها، مورد حمایت این موسسه قرار گرفته اند که برای مثال بیش از 27 هزار ویزیت پزشک در منزل، بیش از 32 هزار ویزیت پرستاری در منزل و بیش از 673 هزار مشاوره تلفنی توسط موسسه ارائه شده است. تمامی این خدمات برای بیماران رایگان بوده و به  بیماران در هنگام ویزیت خانگی اعلام می شود که هزینه آن‌ها پرداخت شده است.

جهانگیری با بیان این مطلب که با وزارت بهداشت دو تفاهمنامه در سال‌های مختلف امضا شده است، ادامه داد: ما کلیه فعالیت های خود را با تولیت وزارت بهداشت انجام می دهیم و خوشبختانه نهادهای حاکمیتی به این نتیجه رسیده است که حوزه طب تسکینی و حمایتی را به یک مجموعه مردم نهاد واگذار کند. در  راستای این تفاهم نامه قرار است ما در فاز اول، ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی را پوشش دهیم که تاکنون اقدامات در هفت دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور انجام شده است.

وی به برنامه ریزی برای انجام غربالگری سرطان پستان در زنان توسط مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان اشاره کرد و افزود: ما آماده انجام غربالگری سرطان پستان بدون  دریافت هیچ گونه وجهی از دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی هستیم که بخواهند این غربالگری را انجام دهند و همراه ما در این کار باشند. ما در یک جمله می‌خواهیم لذت کار خیر را به خیرین بچشانیم.

کدخبر: 831485 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟