دانشجویانی که در گزینش پذیرفته نشوند، باید به آموزش عالی خسارت بدهند / با کاهش زمان دوره کارشناسی، کمیت و کیفیت آموزش تغییر نخواهد کرد
حجم ویدیو: 56.99M | مدت زمان ویدیو: 00:03:45

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دکتر رضا مرادصحرایی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان صبح امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا درباره معیارها و شاخص های گزینش دانشجویان این دانشگاه گفت: گزینش مستمر دانشجویان یک اقدام تربیتی است. البته دانشجویان ما در بدو ورود یک بار گزینش می شوند، ولی متاسفانه ما برای انجام این کار فقط 10 روز فرصت داریم. این در حالی است که در قانون گزینش تاکید شده که برای گزینش یک فرد حداقل به سه ماه زمان نیاز است.

وی افزود: گزینش مستمر یک اقدام تربیتی است که دانشجو باید آنچه مربوط به شاخص های تربیتی است را فرابگیرد و ویژگی های منفی خود را کنار بگذارد تا بتواند به یک معلم تراز تبدیل شود. اگر فردی در گزینش قبول نشود، به سازمان سنجش معرفی می شود و مطابق نمره ای که در زمان کنکور داشته است، در دانشگاه دیگری مشغول به تحصیل می شود. البته تعهد این فرد به اجرا گذاشته می شود و باید خساراتی که این فرد به نظام آموزشی وارد کرده است، پرداخت کند.

مرادصحرایی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار رکنا درباره نحوه اجرای طرح کاهش دوره کارشناسی دانشگاه به سه سال توضیح داد: طرح کاهش آموزش دوره کارشناسی به سه سال تنها به معنای کاهش زمان تحصیل است و نه در تعداد واحدها و نه در محتوا هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شبانه روزی هستند و در تمام ایام در اختیار دانشگاه هستند. با توجه به این که این افراد دانشجومعلم هستند، از بدو تحصیل مستخدم دولت هستند و تمام دوران تحصیل آنها به عنوان سابقه خدمت تلقی می شود، در نتیجه پیش بینی کرده ایم که سالی سه ترم داشته باشیم و به این شکل دوره آموزشی را کوتاه کنیم.

مرادصحرایی در ادامه تاکید کرد: تجارب آموزشی نشان داده است که دوره های فشرده بهتر از دوره های گسترده هستند، یعنی مثلا اگر می خواهیم صد ساعت زبان درس بدهیم، برگزاری یک دوره صد ساعته و ده روزه، اثربخشی بیشتری از برگزاری یک دوره صدساعته و 20 روزه دارد. بنابراین کاهش دوره آموزشی متناسب با این یافته هاست و البته تامین سریع معلم از اهداف دیگر کاهش دوره آموزشی محسوب می شود.

وی در پایان تصریح کرد: در این طرح که پشتوانه پژوهشی قوی و غنی دارد، اولا ما سعی کردیم آن را فقط برای آموزش ابتدایی اجرا کنیم، ثانیا این طرح را فقط در پردیس های نمونه و متقاضی اجرا کنیم و ثالثا بعد از یک دوره کامل اجرای این طرح و ارزیابی آن، درباره تعمیم این طرح به سایر رشته ها و دیگر پردیس ها تصمیم بگیریم. پیش بینی ما این است که این اقدام می تواند موضوع کاهش تحصیل در دوره کارشناسی را در دیگر دانشگاه های وزارت علوم نیز متحول کند.

کدخبر: 819704 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟