مربیان رانندگی ترمز دستی زندگی را کشیدند + فیلم
حجم ویدیو: 70.79M | مدت زمان ویدیو: 00:06:31

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در سال 1279 اولین اتوموبیل وارد ایران شد. بعد از 20 سال، اولین گواهینامه در ایران صادر شد؛ اما نه برای اتوموبیل و موتور سیکلت ، بلکه برای درشکه ! یعنی در سال 1299 خاچاطور ماتروسیان تبریزی نژاد اولین گواهینامه را دریافت کرد. این تصدیق نامه ها به مدت یک سال اعتبار داشتند.

اولین-گواهینامه-ایران برای درشکه

با این حال اولین گواهینامه برای اتوموبیل در ایران، در سال 1308، برای سیف الله خان صادر شد. این گواهینامه در کاخ موزه صاحبقرانیه وجود دارد. این گواهینامه به دو زبان فرانسوی و فارسی، به نام سیف الله خان ثبت شده است.

سیف الله خان

شوکت الملوک جهانبانی، که از نوادگان فتحعلی شاه قاجار هم بوده، اولین زنی است که توانست در ایران گواهینامه بگیرد.

 

مریم حزب الهی نیز، اولین زنی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توانست گواهینامه رانندگی دریافت کند.

البته برای دوچرخه سواری هم الزام به داشتن گواهینامه بود که در همین خصوص اولین گواهینامه صادره برای دوچرخه مربوط به سال 1345 است.که با گذشت زمان این گواهینامه منسوخ شد. حالا بعد از گذشت حدودا یک قرن، به یکی از قدیمی ترین آموزشگاه های رانندگی در تهران سر زدیم به نام صبا؛ در محله باغ صبا که توسط پرویز قاسمی امیری ایجاد شده است.

آموزشگاه رانندگی صبا، که به همت پرویز قاسمی امیری در سال 1358 تاسیس شده است، اکنون زیر نظر علی کبیری فر اداره می شود.

کبیری فر در گفت و گو با رکنا از سختی های این کار سخن می گوید و درخواست هایی از جمله تامین بنزین برای مربیان تعلیم رانندگی، اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک ، بیمه شدن و... سخن می گوید.

کدخبر: 807432 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟