حرکت حلزونی مجلس برای رفع مشکل دختران متوفیان نیروهای مسلح / کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی ادامه دارد

بیش از یک سال است که سهم دختران از حقوق پدران متوفی کاهش یافته است. در واقع، سهم دختران از حقوق پدران متوفی توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح کمتر شده است. کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی از مرداد سال گذشته انجام شده است. ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با رکنا تاکید کرده بود که کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی غیرقانونی بوده است. او حدود دو ماه پیش وعده داده بود که مجلس ظرف یک ماه مساله کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی را پیگیری خواهد کرد.

ماجرای کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از مرداد سال گذشته تا کنون سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح به شکلی محسوس و غیرقانونی توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح کاهش یافته است. ماجرا از این قرار است که وقتی یک پدر کارمند یا بازنشسته نیروهای مسلح فوت می کند، حقوق ماهیانه او بعد از مرگ به همسر و دخترانش تعلق می گیرد، البته به شرط این که دختران، مجرد، بیوه یا مطلقه باشند و هیچ منبع درآمد دیگری هم نداشته باشند.

در چنین شرایطی به طور مثال وقتی یک پدر کارمند یا بازنشسته نیروهای مسلح که یک همسر و یک دختر مجرد دارد، از دنیا می رود، 50 درصد حقوق ماهیانه او به دختر و 50 درصد دیگر به همسرش تعلق می گیرد. اما از مرداد سال گذشته سهم دختران در این شرایط از 50 درصد به یک سوم کاهش یافته و البته سهم دختران از حقوق پدران متوفی آنها در شرایط دیگر نیز به همین ترتیب کاهش یافته و همین مساله منجر به اعتراض بسیاری از فرزندان کارکنان یا بازنشستگان متوفی نیروهای مسلح شده است.

کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی غیرقانونی است

البته آن طور که پیش از این، ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به رکنا گفته بود، این اقدام سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح قطعا غیرقانونی است و این سازمان خارج از قوانین مصوب مجلس اقدام به تغییر آیین نامه های داخلی خود و کاهش سهم دختران از مستمری بازنشستگی یا حقوق حین خدمت پدران متوفی کرده است.

او همچنین تاکید کرد که کمیسیون اجتماعی مجلس حدود یک ماه پیش نتیجه گزارشاتی را که در این زمینه از مردم دریافت کرده است، به مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح تحویل داد و از آنها خواست که حتما آیین نامه های داخلی خود را اصلاح کنند.

البته آن طور که اسماعیلی به رکنا گفته است، کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی برای همه دختران بازنشستگان مرحوم نیروهای مسلح رخ نداده، اما بازهم مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در جلساتی که با نمایندگان مجلس داشتند، پذیرفته اند که این مساله به صورت مصداقی برای چند نفر رخ داده است و نیاز به اصلاح آیین نامه های داخلی این سازمان وجود دارد.

گذشت بیش از یک ماه از فرصت یک ماهه مجلس

نکته دیگری که اسماعیلی در صحبت های قبلی خود که حدود دو ماه پیش با رکنا داشت، به آن اشاره کرد، این بود که مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، حدود یک ماه از مجلس فرصت خواسته اند که آیین نامه داخلی خودشان را اصلاح کنند و به تطبیق این آیین نامه با قوانین موجود بپردازند.

به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، در قوانین موجود هم سهم دختران از حقوق پدران متوفی بیشتر از ارقامی است که هم اکنون توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به دختران پرداخت می شود و البته باید توجه داشت که هم اکنون بیش از یک ماه از فرصت یک ماهه مجلس به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح گذشته است.

البته اسماعیلی در گفت و گوی قبلی خود تاکید کرد که بعد از پایان این مهلت، مجلس از مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح این مساله را پیگیری خواهد کرد و در صورت به نتیجه رسیدن این پیگیری ها، در آینده ای نزدیک سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح به ارقام تعیین شده در قانون بازخواهد گشت و به شکلی محسوس افزایش خواهد یافت.

مجلس همچنان در حال پیگیری موضوع است

با توجه به این که بیش از یک ماه از فرصت یک ماهه مجلس برای اصلاح این آیین نامه داخلی توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح می گذرد و هنوز هم پیام های مخاطبان از این حکایت دارد که هیچ تغییری در کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح رخ نداده است، امروز با علی بابایی کارنامی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تماس گرفتیم تا آخرین وضعیت پیگیری های مجلس در زمینه کاهش سهم دختران از حقوق پدران مرحوم نیروهای مسلح را از او جویا شویم.

کارنامی هم در پاسخ به رکنا با بیان این که هنوز هم تکلیف افزایش سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح مشخص نشده است، توضیح داد: مجلس هنوز در حال پیگیری این موضوع از سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح است و این سازمان باید هرچه زودتر به مجلس پاسخ بدهد که درباره اصلاح آیین نامه داخلی خود برای افزایش سهم دختران از حقوق پدران متوفی چه اقدامی انجام داده است.

وی افزود: میزان کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی به گونه ای بوده است که هنوز حقوق دریافتی دختران از میزان حداقلی تعیین شده در قانون کمتر نشده است، اما بازهم شاهد کاهش این سهم به صورت غیرقانونی هستیم و می بینیم بسیاری از مزایای جانبی موجود در حقوق دریافتی این دختران که تابع متغیرهای گوناگونی است، کمتر شده است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: مجلس فرصتی یک ماهه به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح برای اصلاح آیین نامه داخلی خود که به صورت غیرقانونی منجر به کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی شده بود، ارائه کرده است. البته قبول داریم که زمانی از این فرصت گذشته، ولی ما بازهم پیگیر این مساله هستیم.

در مجموع هم از این صحبت ها مشخص می شود که گویا مجلس همچنان در حال انجام حرکت حلزونی برای رفع مشکل دختران متوفیان نیروهای مسلح درباره کاهش سهم این دختران از حقوق پدران متوفی خود است و هنوز هم شاهد از بین رفتن حق قانونی این دختران هستیم.

کدخبر: 761110 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟