احتمال افزایش سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح / هفته بعد نتیجه پیگیری های مجلس مشخص می شود

بیش از یک سال است که سهم برخی دختران از حقوق پدران متوفی کاهش یافته است. در واقع، سهم دختران از حقوق پدران متوفی توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح کمتر شده است. کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی از مرداد سال گذشته انجام شده است. ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با رکنا تاکید دارد که کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی غیرقانونی بوده است. در چنین شرایطی دختران خواهان افزایش سهم خود از حقوق پدران متوفی و بازگشت آن به روال سابق هستند.

ماجرای کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از مرداد سال گذشته تا کنون سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح به شکلی محسوس و غیرقانونی توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح کاهش یافته است. ماجرا از این قرار است که وقتی یک پدر کارمند یا بازنشسته نیروهای مسلح فوت می کند، حقوق ماهیانه او بعد از مرگ به همسر و دخترانش تعلق می گیرد، البته به شرط این که دختران، مجرد، بیوه یا مطلقه باشند و هیچ منبع درآمد دیگری هم نداشته باشند.

در چنین شرایطی به طور مثال وقتی یک پدر کارمند یا بازنشسته نیروهای مسلح که یک همسر و یک دختر مجرد دارد، از دنیا می رود، 50 درصد حقوق ماهیانه او به دختر و 50 درصد دیگر به همسرش تعلق می گیرد. اما از مرداد سال گذشته سهم دختران در این شرایط از 50 درصد به یک سوم کاهش یافته و البته سهم دختران از حقوق پدران متوفی آنها در شرایط دیگر نیز به همین ترتیب کاهش یافته و همین مساله منجر به اعتراض بسیاری از فرزندان کارکنان یا بازنشستگان متوفی نیروهای مسلح شده است.

کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی غیرقانونی است

البته آن طور که پیش از این، ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به رکنا گفته بود، این اقدام سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح قطعا غیرقانونی است و این سازمان خارج از قوانین مصوب مجلس اقدام به تغییر آیین نامه های داخلی خود و کاهش سهم دختران از مستمری بازنشستگی یا حقوق حین خدمت پدران متوفی کرده است.

او همچنین تاکید کرد که کمیسیون اجتماعی مجلس حدود یک ماه پیش نتیجه گزارشاتی را که در این زمینه از مردم دریافت کرده است، به مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح تحویل داد و از آنها خواست که حتما آیین نامه های داخلی خود را اصلاح کنند.

البته آن طور که اسماعیلی به رکنا گفته است، کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی برای همه دختران بازنشستگان مرحوم نیروهای مسلح رخ نداده، اما بازهم مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در جلساتی که با نمایندگان مجلس داشتند، پذیرفته اند که این مساله به صورت مصداقی برای چند نفر رخ داده است و نیاز به اصلاح آیین نامه های داخلی این سازمان وجود دارد.

گذشت بیش از دو هفته از فرصت یک ماهه مجلس

نکته دیگری که اسماعیلی در صحبت های قبلی خود که بیش از دو هفته پیش با رکنا داشت، به آن اشاره کرد، این بود که مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، حدود یک ماه از مجلس فرصت خواسته اند که آیین نامه داخلی خودشان را اصلاح کنند و به تطبیق این آیین نامه با قوانین موجود بپردازند.

به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، در قوانین موجود هم سهم دختران از حقوق پدران متوفی بیشتر از ارقامی است که هم اکنون توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به دختران پرداخت می شود و البته باید توجه داشت که هم اکنون بیش از دو هفته از فرصت یک ماهه مجلس به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح گذشته است.

البته اسماعیلی در گفت و گوی قبلی خود تاکید کرد که بعد از پایان این مهلت، مجلس از مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح این مساله را پیگیری خواهد کرد و در صورت به نتیجه رسیدن این پیگیری ها، در آینده ای نزدیک سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح به ارقام تعیین شده در قانون بازخواهد گشت و به شکلی محسوس افزایش خواهد یافت.

آیا طلاق صوری، بهانه مناسبی برای کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی است؟

در این میان باید توجه داشت که به نظر می رسد یکی از دلایل مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح برای کاهش سهم دختران از مستمری بازنشستگی یا حقوق حین خدمت پدران متوفی، سوء استفاده هایی است که برخی افراد از این مساله انجام داده اند.

به طور مثال، بعضا مواردی دیده شده است که دختران بازنشستگان مرحوم نیروهای مسلح برای برخوداری از مستمری بازنشستگی یا حقوق حین خدمت پدران مرحوم خود، به صورت صوری طلاق گرفته اند تا بتوانند این حقوق را از سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح دریافت کنند.

اما رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با رکنا تاکید کرده است که سوء استفاده هایی که به صورت موردی اتفاق افتاده است، نباید به بهانه ای برای کاهش سهم تمام دختران از حقوق پدران متوفی تبدیل شود، بلکه سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح باید نظارت های خود را به حدی تشدید کند که دیگر شاهد وقوع تخلفاتی از این دست نباشیم.

هفته آینده مجددا موضوع را پیگیری می کنیم

با توجه به این که بیش از دو هفته از آخرین گفت و گوی رکنا با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس می گذرد و هنوز هم پیام های مخاطبان از این حکایت دارد که هیچ تغییری در کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح رخ نداده است، امروز بار دیگر با ولی اسماعیلی تماس گرفتیم تا آخرین وضعیت پیگیری های مجلس در زمینه کاهش سهم دختران از حقوق پدران مرحوم نیروهای مسلح را از او جویا شویم.

اسماعیلی هم در پاسخ به رکنا با بیان این که هنوز هم تکلیف افزایش سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح مشخص نشده است، توضیح داد: ما از حدود شش هفته پیش این مساله را از سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح پیگیری کردیم، اما هنوز هم این سازمان نتیجه تغییر آیین نامه های داخلی خود را به ما اعلام نکرده است، ولی بازهم مجلس موضوع را پیگیری خواهد کرد و از این سازمان می خواهد که در اولین فرصت، نتیجه اصلاح آیین نامه داخلی خود را اعلام کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح وعده داده اند که حتما مساله کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی را دنبال کنند و ما هم در مجلس این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. البته با توجه به این که این هفته کمیسیون اجتماعی درگیر بررسی لایحه بودجه 1401 است، تا پایان این هفته ما فرصت پیگیری موضوع اصلاح آیین نامه های داخلی سازمان تامین اجتماعی را پیدا نخواهیم کرد.  

وی در ادامه تاکید کرد: کمیسیون اجتماعی هفته بعد حتما مساله لزوم اصلاح آیین نامه داخلی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و افزایش سهم دختران از حقوق پدران متوفی خود را پیگری خواهد کرد و امیدواریم هرچه زودتر این مساله که مورد پیگیری بخشی از مردم کشور است، به نتیجه برسد.

تعداد دخترانی که سهم آنها از حقوق پدران متوفی کم شده است، زیاد نیست

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت هایش عنوان کرد: تعداد کل دخترانی که از مرداد پارسال تا کنون، سهم آنها از حقوق پدران متوفی کاهش پیدا کرده، زیاد نیست و تنها در حدود چند صد نفر است، ولی ما در مجلس معتقدیم که حتی حق یک نفر هم نباید تضییع شود و وظیفه نظارتی مجلس ایجاب می کند که حتما از سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بخواهد که سهم این دختران را برابر آیین نامه های قانونی بپردازد.

وی در پایان تصریح کرد: بعد از اصلاح آیین نامه توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، قطعا سهم دختران از حقوق پدران متوفی به ارقام سابق بازمی‌گردد و همچنین مسئولان این سازمان باید طبق قانون، مابه‌التفاوت مستمری پرداختی به این دختران در ماه های گذشته با آنچه در قانون مشخص شده است را به عنوان معوقه به آنها بپردازند.

کدخبر: 755944 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟