پولشویی شهرداری لواسان به بهانه کمک به اربعین / صبح امروز رخ داد + فیلم
حجم ویدیو: 79.71M | مدت زمان ویدیو: 00:10:53

به گزارش رکنا: امروز دوشنبه ۱۳ دی ماه در شعبه پنجم دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد.

در ابتدای این جلسه قاضی بابایی اعلام کرد:  جلسه دادگاه علنی است و متهمان حاضر طبق قانون ۱۹۳ و ۱۹۴ آیین دادرسی مراقب اظهارات خود باشند.

سپس نماینده دادستان با حضور در جایگاه کیفرخواست را قرائت کرد و گفت: در اواخر سال ۹۸ گردش کاری از طرف سپاه تقدیم دادستان تهران شد.‌

حیدریان به عنوان شهردار لواسان در ۱۵ مورد حضور داشته است و در ۶ مورد خود حیدریان به صورت مستقیم حضور داشته است.

متهمان پرونده شهرداری لواسان پای میز محاکمه

استخوان بندی این پرونده بر اقرار متهمان صورت گرفته است .

وی با بیان اینکه هرچند در جریان این پرونده از حساب های پوششی استفاده می کردند که در بانک ملی افتتاح شده بود اظهار داشت: قبلا شنیده بودیم که از راه سینما و هنر ورود پیدا کرده بودند.اما در جریان این پرونده در پوشش کمک به اربعین و مراسم برای امام حسین(ع) اقدام به پولشویی می کردند.

نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست گفت: علی حیدریان فرزند حسین به اتهام مشارکت در ارتشاء و متهمان دیگر در این پرونده حضور دارند.

در اواخر سال ۹۸ گزارشی از سوی سازمان اطلاعات سپاه تقدیم دادستانی تهران با موضوع فساد در شهرداری لواسان  توسط  علی حیدریان شهردار سابق لواسان شد که با همکاری عده ای اعم از  پیمانداران و واسطه گری  کارچاق کن ها اقداماتی را انجام داد که در این زمینه  برای ۵۱ نفر در پرونده کیفرخواست صادر شده است.

وی افزود: در لواسان هر مقدار زمین داشته باشید از ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر  می توانید بسازید و  این افراد کاری کردند که رویه شده و می گفتند  هر مقداری خواستی بساز و  رشوه بده و  در کمیسیون ماده ۱۰۰ بگونه ای کار را پیش می بردند. در صورتی که لواسانات تهران حق همه مردم است و قوه قضاییه دست هر گونه ویژه خوار را قطع می کند.

نماینده دادستان افزود:  متهمان در این پرونده به غیر تشکیل شبکه فساد اقدامات دیگری  را داشته اند. لواسانات از لوکس ترین و گران ترین مجموعه های کشور است و شگردشان این بوده که پلیس نظارت می آمده و ساختمان ها را شناسایی و به مافوق خود  در شهرداری گزارش می داده و مافوق براورد می کرده و در قالب دلار و سکه و با تعبیر گیلاس و خرمالو بگیر و  نادیده بگیر کار را پیش می بردند و به همان روال در کمیسیون ماده ۱۰۰ کمک می کرده اند.

نماینده دادستان تصریح کرد: به غیر اینکه از طریق پلیس نظارت و کنترل انجام می دادند،   بعضا خودشان  هم صحبت می کرده و رانت می بستند. اقای موسی پور به ۱۵ مورد اشاره و می گوید که تحویل شهردار داده  است.

نماینده دادستان تاکید کرد: استخوان بندی پرونده بر اقرار بسته شده است. اقرار اولین دلیل و محکم ترین دلیل است. مدارک موجود پرونده  در سال ۹۸ ارایه شده و تمام مستندات هست.

وی افزود: استفاده از حساب های پوششی هم در پرونده  بوده و  به نام موکب اربعین انجام می دادند و در بانک ملی حساب افتتاح کردند و پول هارا واریز می کردند. ما  قبلا شنیده بودیم از راه سینما و ... وارد می کنند ولی از راه امام حسین(ع) نشنیده بودیم. در بازرسی از منزل علی شیخی متهم دیگر  پرونده کارت عابر بانکی به نام احیایی پیدا می شود و اظهاراتش هست. می گوید حساب پوششی بوده است و در خصوص سایر متهمان هم اسناد موجود است.

وی افزود: این پرونده ۵۱ متهم دارد و متهم اول علی حیدریان شهردار سابق لواسان بوده که اتهام مشارکت در شبکه ارتشا را داشته است.

نماینده دادستان ادامه داد: چگونه است کسی که در دادسرای ناحیه یک پرونده داشته است را بعنوان شهردار لواسان منصوب می کنند آن هم لواسان _ گران ترین منطقه کشور.

محمد جعفرزاده نماینده دادستان ادامه داد: منطقه لواسان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و نوع آب و هوا و واقع شدن آن در شمال تهران به بخش مهمی از زمین خواران و حیات خلوت برخی افراد تبدیل شده است. 

متهمان این پرونده که شهردار لواسان، اعضای شورای شهر لواسان، برخی از کارمندان شهرداری و پیمانکاران را دربر می‌گیرد با سوء استفاده از جایگاه خود و سوء استفاده از ظرفیت ماده ۱۰۰، ۷۷ و ۵ مقاصد مجرمانه خود را محقق کرده‌اند.

نماینده دادستان یادآور شد: اگر در لواسان ۲۰۰ هکتار زمین هم داشته باشید فقط مجاز به ساخت ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر با رعایت ملاحظات قانونی هستید اما این افراد با رشوه و سوء استفاده از ماده کمیسیون ۱۰۰ اقدامات مجرمانه داشتند.

جعفرزاده ادامه داد: نحوه کار این متهمان به این گونه بوده است که پلیس نظارت و کنترل، ساختمان‌هایی را شناسایی می‌کرده و به مافوق خود اطلاع می‌دادند و آن‌ها نیز با بررسی و ارزیابی میزان مبلغ آن ساختمان و زمین مقدار رشوه را تعیین می‌کردند و با دریافت رشوه و با استفاده از کمیسیون ماده ۱۰۰ اقدامات مجرمانه انجام می‌دادند.

 

نماینده دادستان گفت: گزارشات این پرونده از سال ۹۸ ارائه شده، اما از مدت‌ها پیش از آن هم روی این پرونده کار می‌شد که مستندات آن موجود است.

نماینده دادستان ضمن اشاره به کیفرخواست به بیان اسامی متهمان و جزییات اتهام آن‌ها پرداخت و گفت: متهم ردیف اول علی حیدریان فرزند حسین شهردار سابق لواسان، مهدی شیخی نارانی فرزند، ولی الله، علی شیرخوانی فرزند فرج‌الله، امیر افراسیابی فرزند منصور به مشارکت در تشکیل شبکه ارتشا و اخذ رشوه طی فقره‌های متعدد متهم هستند.

وی گفت: همچنین متهمان ردیف‌های بعدی، عزت الله چراغی فرزند حسینی به اخذ رشوه، علیرضا حسنی فرزند محمدرضا به معاونت در تشکیل شبکه ارتشا و تحصیل مال نامشروع، محمدرضا موسی‌پور فرزند موسی به معاونت در تشکیل شبکه ارتشا، صادق میربابایی فرزند سید اسدالله به مشارکت در اخذ رشوه و داوود مظفرپور فرزند محمد به اتهام مشارکت در تشکیل شبکه ارتشا و اخذ رشوه متهم هستند.

 

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان اسامی متهمان ردیف‌های ۲۲ تا ۵۱ را قرائت کرد و گفت: متهمان برزگری، کمان خان، شهرام کلباسی، محمد مشهدی حسینی، محمد انصاری، فرهاد مشایخ، علیرضا حق خواه، غلامحسین مطهری، پویا جهان، عباس فرقانی، نیما کاتولیان، سعید کاتولیان، مرتضی عزیزی، حمید صابری، امیرضا امجری، حسین دوخته چی، علی امیر صالحی، حامد خسروی، امیر حسین فلاحی، علی مینایی سهراب رضوی، علیرضا محمدی، محمدرضا شیخی، هنگامه رحمی، امین کفشینه پور، علیرضا فلسفی، ابوالفضل مداح، ناصر زرین قلم، سعید حیدریان و محمود حیدریان، به دریافت رشوه و اقدامات غیرقانونی متهم هستند.

نماینده دادستان اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی و نظارتی در سال ۹۸ فساد سازمان یافته در شهرداری و شورای شهر لواسان واصل شد. لواسان به لحاظ منطقه خاص جغرافیایی، نوع آب و هوا و واقع شدن آن در شمال تهران به بهشت زمین خواران تبدیل شده است و این متهمان با اقدامات مجرمانه خود زمینه دست‌اندازی به بیت‌المال را تسهیل کرده‌اند.

نماینده دادستان افزود: متهمان این پرونده از سه بخش تشکیل شده است بخش اول شهردار، مدیران ارشد شهرداری، و اعضای شورای شهر را تشکیل می‌دهد و بخش دوم کارچاق کن‌ها و برخی از کارمندان شهرداری و اعضای شورای شهر و بخش سوم نیز پیمانکاران و سازندگان هستند.

نماینده دادستان اضافه کرد: بر اساس اقاریر برخی از متهمان این پرونده علی حیدریان به دریافت رشوه مبادرت می‌کرده و او حلقه اصلی و اول این پرونده بوده است. وی فقط با اعضای اصلی شورای شهر و پلیس ساختمان در ارتباط بوده است.

نماینده دادستان اضافه کرد: دیگر متهم این پرونده یعنی شیرخانلو اقدامات غیرقانونی فراوانی در زمینه ارائه غیرقانونی مجوز در ماده کمیسیون ۱۱۰ و یا صدور پایان کار صورت می‌داده است.

ارتباط گسترده متهم نارانی با کارچاقکن‌ها

وی افزود: مهدی شیخی نارانی به عنوان عضو شورای شهر یکی از اصلی‌ترین متهمان این پرونده است که ارتباط گسترده‌ای با کارچاقکن‌ها داشته است و علاوه بر این که به صورت مستقیم اقدام به اخذ وجه می‌کرده است از طریق پلیس ساختمان و دیگر اعضای شهر نیز رشوه دریافت می‌کرده است.

نماینده دادستان اضافه کرد: متهم محمدرضا موسی پور یکی از مدیران ارشد شهرداری بوده است که به واسطه جایگاه خود عنوان حلقه واسط اعضای شهرداری با دیگر اعضای شورای شهر بوده است. این متهم با سوء استفاده از جایگاه خود اقدامات مجرمانه انجام داده است.

نماینده دادستان اضافه کرد: با شروع تحقیقات از موسی پور مشخص شد اقدامات خلاف فراوانی از سوی علی شیرخانی صورت می‌گرفته و از حساب‌های پوششی برای اخذ رشوه استفاده می‌شده است.

 

نماینده دادستان تاکید کرد: رشوه دریافتی از سوی متهمان به صورت وجه نقدی، سکه، دلار، یورو و ارز‌های خارجی بوده است.

شناسایی ۲۰ منزل در منطقه تهرانپارس از یکی از متهمان

وی ادامه داد: با انجام تحقیقات مشخص شد متهم علی حیدریان بخشی از اموال خود را به نام عمو و پسرعموی خود کرده و سعی در پنهان کردن اموال خود داشته است به طوری که ۲۰ باب منزل در منطقه تهرانپارس از این متهم شناسایی شده است.

در ادامه این جلسه دادگاه نماینده دادستان گفت: حیدریان اقرار کرده است که شیخی مبالغی را به صورت رشوه به من داده و از سازندگان ساختمان‌ها رشوه می‌گرفته است و بخشی از آن را به من می‌داده است.

نماینده دادستان گفت: استخوان‌بندی این پرونده بر اساس اقاریر است و در مواجهه حضوری متهمان با یکدیگر به پرداخت رشوه اقرار کردند.

وی ادامه داد: براساس مستندات علی حیدریان شهردار لواسان ملکی را در تهرانپارس به پسرعموی خود داده است. او همچنین رشوه های اخذ شده را به حساب محمود حیدریان عموی خود واریز کرده است.

در ادامه جلسه رسیدگی به پرونده فیلمی پخش شد که در آن اقدامات شبکه سازمان یافته شهرداری و اعضای شورای شهر با هدف صدور مجوزهای غیر مجاز ساخت و برخی از اقرار متهمان نشان داده شد.

 

پولشویی شهرداری لواسان به بهانه کمک به اربعین

اظهارات شهردار جنجالی لواسان

در ادامه این جلسه دادگاه قاضی از متهم ردیف اول پرونده خواست در جایگاه قرار گیرد. قاضی با بیان این که حقیقت گویی باعث تخفیف در مجازات خواهد شد از متهم خواست درباره اتهامات قرائت شده توضیح دهد.

متهم علی حیدریان گفت: اتهامات قرائت شده توسط نماینده دادستان در کیفرخواست را قبول ندارم. وی مدعی شد: هیچ وقت اقدام غیرقانونی نداشتم و هرگز مجوز غیرقانونی صادر نکرده ام و هیچ دستور خلاف قانون نداده ام.

متهم ردیف اول این پرونده افزود: اتهامات رشوه را قبول ندارم اگر چه سواد حقوقی کمی دارم اما می دانم که رشوه در قبال انجام دادن یا انجام ندادن یک کاری است. در کیفرخواست اعلام شده عنوان نشده است که این رشوه ها در قبال چه کاری بوده است. اینجانب اتهامات اعلام شده را قبول ندارم.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی بابایی گفت: در رابطه با پولی که به حساب عموی شما واریز شده است توضیح دهید. متهم گفت: عموی من از معتمدین بوده است و اصلاً وجهی به حساب وی واریز نشده است.

قاضی بابایی گفت: در پرونده اقرار کرده‌اید که رشوه به حساب محمود بابایی جهت خرید ملک واریز شده است. متهم گفت: من ۵۰۰ میلیون تومان بابت رهن ملک به عموی خود داده‌ام و او در منطقه تهرانپارس سازنده ملک است و کار او ساخت و ساز املاک است.

قاضی بابایی گفت: از آقای افراسیابی چقدر پول گرفته اید خودتان گفته‌اید در قالب سکه و دلار رشوه گرفته اید و این اقاریر خودتان است. متهم گفت: من پولی دریافت نکرده‌ام، من هیچ یک از اتهاماتی که به من وارد شده را قبول ندارم. وی ادامه داد: من در شرایط روحی و روانی بدی بوده‌ام.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان گفت: در دفاعیاتی که شنیدیم آقای حیدری فقط از بیماری خود صحبت کرد. وی اصلاً تحت فشار نبوده است. چگونه می توانید اقرار خود را انکار کنید؟ وی ادامه داد: در پرونده بارها گفته شده که برای انجام کاری رشوه پرداخته شده است چه کسی گفته که رشوه باید برای پرداخت کار غیرقانونی باشد بلکه برای ترک فعل هم هست در کمیسیون ماده ۱۰۰ همه دست شهرداری را نگاه می کنند.

قاضی بابایی ضمن ختم جلسه رسیدگی گفت ادامه جلسه فردا برگزار می‌شود.

کدخبر: 758178 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟