نیامدیم شهرداری را به هم بریزیم

رکنا اجتماعی: محمدعلی نجفی در جلسه با معاونان و مدیران شهرداری تهران که صبح امروز با حضور جمعی از اعضای شورای شهر برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از محمدباقر قالیباف شهردار پیشین تهران، اعضای شورای شهر چهارم و پرسنل خدوم شهرداری اظهار کرد: دکتر قالیباف ۱۲ سال به عنوان شهردار پایتخت فعالیت کرد و با تلاش زیاد و احتمالا رنج ها و نگرانی های زیاد شهر را اداره کرد. من در ملاقاتی که با ایشان داشتم گفتم مگر می شود ۱۲ سال شهردار تهران بود و زحمت نکشید و بیش از دو برابر این مدت پیر نشد؟ هرکسی در هر موقعیتی در شهرداری خدمت کرده باشد می داند که این خدمت در عین حال که برای مردم موثر و برای خدمتگزار شیرین است، کاری بسیار سخت و دشواری است.

وی گفت: در دیداری که با دکتر قالیباف داشتم ایشان گفت که به نظر من اصلا مدیریت نباید بیشتر از ۵ سال باشد و در نهایت این مدت می تواند به ۸ سال افزایش پیدا کند و بعد از این مدت حضور من در شهرداری اضافه بر آن چیزی بود که خودم اعتقاد داشتم. درهر صورت امیدوارم ایشان هرجا که هست موفق باشد. من از ایشان خواستم وقتی را تعیین کند تا از خدمات ایشان و پرسنل خدوم شهرداری تهران تقدیر کنیم اما ایشان گفتند که چند روز بعد از کارم به مکه مشرف می شوم.

نجفی با بیان اینکه برگزاری جلسه بعدی با معاونان و مدیران شهرداری تهران منوط به صدور حکم توسط وزیر کشور است، عنوان کرد: آقای تشکری از من خواست تا در همایش کارمندان نمونه شرکت کنم اما من برای آنکه سوتفاهمی برای دوستان در وزارت کشور پیش نیاید از حضور در این جلسه خودداری کردم. چرا که ممکن است شروع کردن کار رسمی بدون تنفیذ منجر به سوء تفاهم شود. جلسه امروز را هم برای استفاده از فرصت و آشنایی بیشتر برگزار کردیم.

شهردار تهران با بیان اینکه تمامی ما با دو هدف مشترک فعالیت می کنیم، تصریح کرد: هدف اول سربلندی نظام جمهوری اسلامی است که من شکی ندارم که این هدف مشترک همه ماست. هدف دوم نیز کمک موثر به مردم است. این دو هدف که با یکدیگر در نقاط بسیاری اشتراک دارند به نوعی از یکدیگر متفاوتند چرا که ممکن است کسی فرصت خدمت نداشته باشد اما کاری کند که نظام جمهوری اسلامی سربلند باشد. آنکه فرصت خدمت دارد هر چه تاثیرگذارتر باشد هم به مردم خدمت کرده وهم در سربلندی نظام نقش داشته است. پس در مجموع هدف اول و مهم ما خدمت موثر به نظام و مردم و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

نیامدیم که شهر و شهرداری را به هم بریزیم

نجفی با تاکید بر اینکه نیامدیم که شهر و شهرداری را به هم بریزیم، گفت: در مورد تک تک ما شایعه های بسیاری در جریان است که پشت آنها اخبار دروغ قرار دارد. به همین نسبت باید بپذیریم که در مورد دیگران هم شایعات مبتنی بر اخبار دروغ وجود دارد. به طور مثال درمدت زمان نوشتن برنامه برای ارایه به شورا از سوی من، حداقل ۱۰ گروه را مطرح کردند که برای من برنامه می نویسند. بعد از گرفتن رای اعتماد من از شورا نیز اعلام کردند که ما ۸۰۰ نفر را آماده کرده ایم تا کار را تحویل بگیریم. شایعه مبنی بر تغییر نیروی شهرداری از ۶۳هزار و ۶۰۰ نفر به ۱۵ هزار نفر نیز در این مدت مطرح شد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری جدید از نظر رویکرد و برنامه ها تفاوت هایی با دوره قبل خواهد داشت، گفت: بالاخره مردمی که به این شورا رای داده اند انتظاراتی فراتر از گذشته داشتند و براساس جهت گیری و رویکردهای اعضای شورا رای دادند. برهمین اساس مطمئنا رویکردها تغییر می کند.

برخی مسئولیتهای شهرداری واسپاری می شود

نجفی در ادامه با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۶ و برنامه ۵ ساله شهرداری تهران به لزوم برون سپاری برخی از اقدامات مدیریت شهری اشاره شده است، بیان کرد: شهرداری تهران باید به صورت جدی به سمت برون سپاری حرکت کند که این اتفاق در این ۱۲ سال بعضا انجام شده اما در آینده با جدیتی بیشتری پیگیری خواهد شد. البته علاوه بر برون سپاری من به واسپاری نیز اعتقاد دارم به این معنی که اقداماتی که اصلا جزو مسئولیت شهرداری نبوده و شهرداری در شرایطی که میدان عمل خالی بوده کار را بر عهده گرفته دلیل ندارد ادامه پیدا کند. این درست نیست که در انجام مسئولیت های مستقیم از نظر کیفی ضعیف عمل کنیم و مسئولیت هایی که چندان در حوزه شهرداری نیستند را بر عهده بگیریم.

شهردار تهران با بیان اینکه هر مدیری سلیقه خاص خود را بر انتخاب مدیران، انجام کارها، برنامه ها و مسئولیت ها دارد، تصریح کرد: با وجود تغییر رویکردها اصل هدف همه ما خدمت موثر و تلاش برای سربلندی نظام است.

وی با بیان اینکه شهرداری امسال سال سختی خواهد داشت، اظهار کرد: هر تغییر و تحولی در این سطح عالی ابتدا با مقداری توقف، بحث و گفتگو همراه است. حتی اگر برخی ازمدیران بمانند هم نیاز است تا یکی دو ماه با یکدیگر به بحث و گفتگو بنشینیم و تغییراتی را در رویکردها و برنامه ها ایجاد کنیم. درگذشته سیاست هایی اتخاذ شده که ممکن است تغییر کند که این مساله خود موجب توقف و کندی می شود. البته درمورد ارایه خدمات اصلی نباید این اجازه را دهیم که کار با توقف و کندی روبرو شود.

نجفی با تاکید بر اینکه مشخص نیست بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران محقق شود، عنوان کرد: سال گذشته حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان عملکرد بودجه داشتیم اما امسال در خصوص تحقق ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان هم شک داریم. این درحالی است که برخی از هزینه ها همچون پرداخت حقوق که شامل ۷ هزار و ۲۰۰ میلیاردتومان می شود، غیرقابل توقف است. شهرداری مطالباتی دارد اما بخش عمده این مطالبات، مطالباتی نیست که سال جاری وصول شود البته در مورد بخش دیگر باید فشار بیاوریم.

بخشی از مطالبات شهرداری از دولت «روی هواست»

وی با تاکید بر اینکه نه اهل پرونده سازی و نه اهل بی انصافی هستیم، گفت: امسال همت می کنیم تا درآمدهای پایدار شهرداری را بالاببریم اگر چه احقاق بخشی از این درآمدها بسیار سخت است اما باید این کار را بکنیم. نباید فراموش کنیم بخشی از مطالباتی که ما از آن صحبت می کنیم پایه اش روی هواست. نمونه آن مطالبات شهرداری از دولت است. در ۶ سالی که در شورای شهر بودیم به طور مرتب به دولت انتقاد می کردیم که سهم خود را بدهد اما در گزارشی که آقای طیب نیا وزیر سابق اقتصاد ارایه کردند سرجمع بر این عقیده بودند که شهرداری به دولت بدهی دارد که بخشی از این حرف هم درست است.

وی گفت: ما می گوییم شهرداری ۱۸ هزار میلیارد تومان طلب دارد. این ادعا را براساس قوانین بودجه سالانه که در تبصره ها احکامی آورده که دولت می تواند این قدر از فلان ردیف به شهرداری بدهد، مطرح می کنیم. ما اگر همان سال می توانستیم از دولت این را می گرفتیم که هیچ در غیراین صورت منطقی نیست که بگویم سال ۹۳ و ۹۴ و ۹۵ دولت مجاز بوده مبلغی را تخصیص دهد و این کار را نکرده است. شاید آن زمان که قانونگذار قانون Law را می نوشت باید به طور صریح اشاره می کرد که دولت مکلف است نه مجاز. البته در خصوص بخش دیگر همچون اختصاص یک سوم هزینه جاری مترو دولت ملزم بوده که در این مورد می توانیم موضوع را پیگیری کنیم.

با تبدیل شهرداری تهران از سازمانی خدماتی به نهاد اجتماعی مخالفم

نجفی با اشاره به اینکه امیدواریم با ادامه خدمات انجام شده چیز تازه ای به آن بیافزایم، تصریح کرد: درخواست من از دوستان این است که به شهرداری برای ارایه خدمت به مردم همکاری کنند. باید بدانیم مسائلی که جنبه فوری دارند همچون کیفیت خدمات ارایه شده در مسائلی همچون رفت و روب نیابد به هیچ عنوان کاهش پیدا کند. من با تبدیل شهرداری تهران از سازمانی خدماتی به نهاد اجتماعی مخالفم و معتقدم شهرداری سازمانی خدماتی با رویکرد اجتماعی است. ما سازمان خدماتی هستیم و ارایه خدمتی که برای مردم قابل درک است با رویکردی اجتماعی برای ما افتخار محسوب می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه هایی همچون استقبال از مهر، عطر سیب و مراسم اربعین که سالها توسط شهرداری تهران انجام می شده امسال نیز اجرا خواهد شد. البته ممکن است تغییراتی در برنامه ها ایجاد شود اما اصل مطلب به قوت خود باقی می ماند. مطمئنا این شورا قرار نیست تمامی مصوبات شورای قبل را لغو کند یا تغییر دهد. اگر قرار شود تغییر ایجاد شود در قالب اصلاحیه نظرات خود را به شورا ارایه می دهیم.

نجفی در این جلسه اعلام کرد؛ تا زمانی که حکم وی از سوی وزارت کشور صادر نشود به شهرداری تهران نمی آید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 298645 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟