دمنوش خونساز قوی

به گزارش رکنا، برای اینکه بدن تان خونسازی کند و از بیماری کم خونی در امان باشید کافی است سیب و به را برگ کنید و به مدت 3 روز در مقابل آفتاب خشک کنید. بعد از خشک شدن داخل ماهیتابه بریزید و با یک قاشق غذاخوری گلاب تفت دهید تا قهوه ای شود. حالا مثل چای بگذارید 30 دقیقه دم بکشد و بعد بنوید. رنگش معرکه می شود. این دمنوش خونساز به تمام خانم ها توصیه می شود.

دمنوش های خونساز

در طب سنتی غذاهای خون‌ساز از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و روش‌ها و خوراکی‌های در دسترس بسیار زیادی برای درمان کم‌خونی وجود دارند غذاها و نوشیدنی های خونساز از تنوع بسیار بالایی برخوردارند؛ هر غذای با طبع گرم و تری می‌تواند بالقوه خونساز باشد، چنین غذاهایی روی شخصیت افراد‌، رفتارها و حتی پندارهای افراد تأثیرگذارند.

کم خونی یا آنمی مشکلی است که افراد بسیاری در جهان با آن مواجه هستند. اگرچه کم خونی می تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد، شایع ترین دلیل آن سوء جذب ماده معدنی آهن است.

برای مقابله با کم خونی نیز روش های مختلفی را می توانید مد نظر قرار دهید و دمنوش ها یکی از گزینه های سالم و راحت در این زمینه هستند. دمنوش ها فواید سلامت مختلفی را ارائه می کنند. آنها می توانند به تسکین دردهای معده یا بهبود گوارش کمک کنند. همچنین، این نوشیدنی های مفید می توانند به بدن در جذب بهتر آهن کمک کنند. در ادامه با برخی از بهترین دمنوش ها برای مقابله با کم خونی بیشتر آشنا می شویم.

کم خونی چیست؟

کم خونی علائمی مانند خستگی، ریزش موها یا تپش قلب ایجاد می کند. بنابراین مهم است که قبل از ایجاد مشکلات بیشتر، این بیماری کنترل شودکم خونی یا آنمی در صورتی بروز می کند که میزان هموگلوبین خون کم باشد. این مشکل در اثر کمبود آهن بروز می کند و یا می تواند علامت مشکلی جدی تر باشد. کم خونی علائمی مانند خستگی، ریزش موها یا تپش قلب ایجاد می کند. بنابراین مهم است که قبل از ایجاد مشکلات بیشتر این بیماری کنترل شود.

اگر تصمیم به مصرف مکمل آهن گرفته اید باید بدانید که مصرف نادرست آن باعث بروز واکنش های نامناسب در بدن می شود. در واقع مصرف این مکمل ها باعث بروز ناراحتی های عمومی در بدن و همچنین مشکلات گوارشی شود. برای پیشگیری از کم خونی و برای درمان آن توصیه می شود که مصرف مواد غذایی سرشار از آهن مانند سبزیجات سبز، حبوبات، چغندر، جعفری و یونجه را نیز افزایش دهید. اگر مکمل مصرف می کنید حتماً آن را با ویتامین C مصرف کنید تا بهتر جذب بدن شود در این مقاله نمونه ای از قوی ترین دمنوش های خونساز را خدمت تان معرفی نموده ایم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشد.

دمنوش گزنه

مزیت برتر گزنه این است که این گیاه سرشار از آهن و هم زمان ویتامین C می باشد. بر خلاف مثلاً عدس که آهن دارد اما فاقد ویتامین C است.

برای رسیدن به نتیجه سریع و دلخواه، کم خونی تان را با گزنه درمان کنید. که هم طبیعی است و هم خیلی زود نتیجه را می بینید. می توانید به مدت چند هفته روزانه برگ تازه ی گزنه مصرف کنید. به این ترتیب که دمنوش گزنه درست کنید. برگ های تازه یا خشک گزنه را در آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. می توانید از پودر گزنه هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که کپسول های گزنه نیز در عطاری ها یا داروخانه ها وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

دمنوش گزنه و لیموترش

لیموترش یک ماده غذایی فوق العاده است که باعث پاکسازی و سم زدایی بدن شده و جذب مواد غذایی مورد نیاز بدن را افزایش می دهد. لیموترش منبع ویتامین C است. این ویتامین باعث بهبود جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شود. توصیه می کنیم از لیموترش های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. چون در این صورت می توانید از پوست آن نیز در تهیه دمنوش، دسرها، سس ها و سالادها استفاده کنید.

اگر خواص فوق العاده این دو ماده غذایی در کنار هم قرار گیرد، یک درمان طبیعی برای مقابله با کم خونی به دست می آید.

مواد لازم دمنوش گزنه و لیموترش

    گزنه سبز خشک شده ۵ قاشق معادل ۵ گرم

    آب لیموترش یک عدد

    آب یک لیتر

روش تهیه و استفاده دمنوش گزنه و لیموترش

لیموترش منبع ویتامین C است. این ویتامین باعث بهبود جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شود. توصیه می کنیم از لیموترش های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. چون در این صورت می توانید از پوست آن نیز در تهیه دمنوش، دسرها، سس ها و سالادها استفاده کنید.

برای تهیه این دمنوش ضد کم خونی لازم است که یک لیتر آب را بجوشانید. به محض اینکه آب جوش آمد زیر شعله را خاموش کنید و گزنه را به آن اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. سپس دمنوش تان را صاف کرده و آب یک عدد لیموترش را گرفته و به آن اضافه کنید. می توانید این دمنوش را با اندکی استویا یا عسل شیرین کنید.

توصیه می شود که این نوشیدنی را در طول روز و خارج از وعده های غذایی میل کنید. به عنوان مثال می توانید یک تا دو استکان به صورت ناشتا، یک استکان وسط روز و یک استکان دیگر عصر مصرف کنید. این نوشیدنی را به مدت ۱۵ روز مصرف کنید تا میزان آهن بدنتان بالا برود. این کار باعث پیشگیری و همچنین درمان کم خونی می شود. بعد از دو هفت مصرف، میزان مصرف را کاهش داده و به روزانه یک استکان بسنده کنید.

توصیه می شود خانم ها به محض شروع قاعدگی از این دمنوش استفاده کنند تا کمبود آهن جبران شود. برای افزایش تأثیرگذاری این درمان توصیه می شود که به غذاهایتان نیز لیموترش بزنید. چون این کار باعث افزایش جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شود.

همچنین باید بگوییم که دمنوش گزنه ممکن است باعث ایجاد مشکل دفع و همچنین سردرد و ضایعات پوستی موقت شود. اما این مشکلات خیلی زود برطرف می شوند و علامت این هستند که درمان گیاهی شما در حال تأثیرگذاری است.

دمنوش نعناع

نعناع یگ گیاه پر مصرف در آشپزی است که به واسطه خواص دارویی خود نیز شناخته شده است. این گیاه به تسریع گوارش کمک می کند و احساس سنگینی پس از خوردن وعده های غذایی سنگین را کاهش می دهد. همچنین، نعناع گزینه خوبی برای افراد مبتلا به کم خونی است. نعناع مبنع خوبی برای آهن است. بر همین اساس، مصرف آن حداقل یک ساعت پس از وعده غذایی ایده خوبی است. شما می توانید دمنوش نعناع را حداقل دو بار در روز مصرف کنید. برای این کار بهتر است از برگ های تازه نعناع برای تهیه یک دمنوش خانگی استفاده کنید.

دمنوش دارچین

یکی دیگر از دمنوش های خوب برای مقابله با کم خونی دمنوش دارچین است. با دنبال کردن روش زیر می توانید دمنوش دارچین را تهیه کنید:

شما به دو چوب دارچین و یک پیمانه آب برای آماده کردن دمنوش دارچین نیاز دارید. آب را به جوش آورده و زمانی که به نقطه جوش رسید، چوب های دارچین را به آن اضافه کنید. اجازه دهید آب برای چند دقیقه به جوشیدن ادامه داده و سپس حرارت را خاموش کنید. این نوشیدنی را زمانی که سرد شد، مصرف کنید.

دمنوش افسنتین

یکی دیگر از گیاهان دارویی خون ساز که باید به صورت دمنوش آن را مورد استفاده قرار دهید افسنتین است. مقداری از این گیاه را باید در آب جوش بریزید تا به خوبی جوشانده شود، بعد از آن باید آن را با صافی به خوبی صاف کنید و مقداری عسل درون آب آن بریزید تا شیرین و خوش طعم شود. اگر می خواهید این دمنوش تاثیر بسزایی در کم خونی شما داشته باشد باید پیش از شام و پیش از ناهار یک لیوان از آن را میل کنید. اگر از این دمنوش ظرف مدت 2 ماه استفاده کنید تاثیر فوق العاده آن را متوجه خواهید شد.

دمنوش یونجه

استفاده از گیاه دارویی یونجه در درمان کم خونی تاثیر بسیاری دارد و استفاده از آن به عنوان یکی از گیاهان دارویی خونساز بسیار توصیه می شود. شما می توانید این گیاه را به صورت دمنوش و یا عرق مورد استفاده قرار دهید. گیاه یونجه را می توانید خریداری کنید و مانند گیاهان دیگری که دم می کنید آن را دم کرده و میل کنید و عرق آن را هم خودتان می توانید بگیرید، البته از آنجایی که عرق آن در عطاری ها وجود دارد می توانید آن را به صورت آماده خریداری کنید و مورد استفاده قرار دهید.

دمنوش رزماری

رزماری نیز منبع خوبی برای آهن است. همچنین، رزماری خواص دیگری را ارائه می کند که آن را به گزینه ای عالی برای مقابله با گاز بیش از حد و ناراحتی معده تبدیل می کند.

دمنوش رزماری نه تنها به بهبود شرایط دستگاه گوارش کمک می کند، بلکه سرشار از آهن است.

دمنوش رازیانه

دمنوش رازیانه یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید برای مقابله با کم خونی مد نظر قرار دهید. رازیانه با نام علمی Foeniculum vulgare شناخته می شود و می توانید ریشه سفید آن را به وعده های غذایی خود نیز اضافه کنید.

برای تهیه این دمنوش به یک لیتر آب و 30 گرم از برگ های رازیانه نیاز دارید و به روشی مشابه با یک دمنوش عادی می توانید آن را آماده کنید.

همچنین، شما می توانید بخش سفید گیاه رازیانه را به غذاهای مختلف اضافه کرده و از یک وعده غذایی سرشار از آهن لذت ببرید.

توجه!

رازیانه حاوی هورمون زنانه است و استفاده از ان برای اقایان توصیه نمی شود. همچنین از مصرف ان در دوران قاعدگی خودداری نمایید.

کدخبر: 940883 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟