خواص سبزی آش

به گزارش رکنا، آش یا "با" یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که تقریبا در تمام ایران با انواع حبوبات و سبزیجات متنوع طبخ می شود. کلمه آش در فرهنگ معین ریشه در زبان سانسکریت یعنی زبان های هند و ایرانی دارد. واژه های آشپز و آشپزخانه نیز از همین واژه برگرفته شده است که نشان از اصالت دور این خوراک در کشور ایران دارد. در زبان فارسی واژه "با" نیز به معنی آش و خوراک فراوان به کار رفته است. شوربا، کدوبا، ماست با غوره و ... در گویش های مختلفی از زبان فارسی رایج هستند. در طبخ آش از سبزیجاتی مثل تره، گشنیز، جعفری، اسفناج، شوید، نعناع، سیر و برخی سبزی های محلی استفاده می شود.

انواع آش

آش چندی نوع دارد ازجمله آش شله قلمکار، آش شلغم و... تقریبا 400 نوع آش در ایران به روش های مختلف طبخ می شود. تقریبا 10 نوع آش وجود دارد که در آن از گوشت استفاده می شود. اش به طور کلی خوراکی آبدار و مغذی است که متشکل از حبوبات ، سبزیجات، کشک، پیاز داغ، نعناع داغ و ... است. آش یکی از مغذی ترین خوراک های ایرانی با ارزش های غذایی بسیار بالاست.

سبزی های مخصوص آش چیست؟

سبزی های آش رشته یکی از تاثیرگذارترین قسمت های آش رشته است که تاثیر زیادی در خوشمزه کردن طعم آش دارند به علاوه هر کدام از این سبزی ها هر کدام خواص درمانی زیادی برای سلامتی بدن دارند ولی طرز تهیه آش رشته خوشمزه فرول خاصی دارد.

حتما شما هم یکی از طرفداران آش رشته هستید بخصوص در ماه مبارک رمضان و گاهی اوقات در عصرانه و دورهمی ها، از این رو همه ما خاطره‌ای را از خانه مادر بزرگمان در ذهن داریم که در آن بزرگترها مشغول پاک کردن سبزی آش رشته هستند. اگر سبزی آش به اندازه و نسبت درست، استفاده نشود مزه غذا تغییر می کند و به همین دلیل است که بعضی از آش ها خوشمزه ترند و بعضی زیاد چنگی به دل نمی زنند.

بنابراین آگاهی از نوع سبزی مورد استفاده در آش رشته و میزان استفاده از هر کدام، می تواند به شما کمک کند تا در سرمای زمستان یک آش رشته داغ و خوشمزه طبخ کنید و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید. همین مساله ما را بر این داشت تا در این مطلب در مورد آشنایی با نوع سبزی آش رشته، میزان و نسبت هر کدام، و خواص هر سبزی صحبت کنیم.

سبزی مخصوص آش رشته چه سبزی هایی است؟

سبزی ها تاثیر زیادی در خوشمزه شدن آش رشته دارند کم و یا زیاد شدن هریک از سبزی ها طعم آش را بهم می ریزد. در این مطلب نکات آش رشته خوشمزه را به شما خواهیم گفت

سبزی های آش رشته شامل: تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج در صورتی که اسفناج در دسترس نبود می توانید از برگ چغندر استفاده کنید، در ادامه مطلب به صورت مختصر به خواص هرکدام از این سبزیجات می پردازیم.

تره، سبزی آش

طبع سبزی تره گرم وخشک همچنین مصلحات تره کاسنی و گشنیز است.

خواص تره برای سلامتی

تره یکی از سبزی های سبزی آشی است، تره یکی از سبزیجات اصلی آش رشته به حساب می آید، همچنین خواص بیشمار غذایی و درمانی برای بدن دارد و در بسیاری از نقاط جهان کشت می شود از خواص تره متوان به خواص تره برای چشم پرداخت:

تره بینایی را بهبود می بخشد

برای سلامتی چشم بسیار ضروری است تا بتواند بهترین کار خود را انجام دهد، باعث تقویت بینایی در شب می شود، به چشم ها کمک می کند در شرایط کم نور به بینایی بهتر برسند و تره فرنگی همچنین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد درگیر در تحریک بیماری های چشم همراه با پیشرفت است.

تره به جلوگیری از آب مروارید کمک می کند

معروف است که تره فرنگی حاوی دو ترکیب بسیار مهم است: لوتئین ، زاکزانتین و لوتئین .این دو ترکیب برای محافظت از بافت های حساس چشم از خطرات اشعه ماوراء بنفش محافظ محکمی را تشکیل می دهند.همچنین از قرار گرفتن در معرض چشم در معرض آب مروارید جلوگیری می کنند و انجمن بینایی سنجی آمریکا مصرف ۱۲ را توصیه می کند. میلی گرم ترکیبات ذکر شده برای مزایای مذکور.

گشنیز، سبزی آش

طبع سبزی گشنیز سرد و خشک همچنین مصلح گشنیز دارچین است.

خواص گشنیز برای سلامتی

گشنیز یکی از سبزی های سبزی آشی است، گشنیز یا جعفری چینی، گیاه پر پرورشی سالیانه از خانواده جعفری، یا به صورت برگ تازه یا ادویه جات برای پخت و پز استفاده می شود، بومی مدیترانه و خاورمیانه است، زیرا این گیاه به دلیل استفاده های متعدد در آشپزی به طور گسترده ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

-ارتقای سلامت پوست

برگ گشنیز و عصاره های آنها قادر به محافظت از پوست در برابر صدمات ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش هستند و یک مطالعه دیگر نشان داد که تعلیق الکلی تهیه شده از برگهای گشنیز و عصاره آنها خطر ایجاد سلولهای زودرس پوست را در نتیجه کاهش می دهد.

خاصیت ضد قارچ در گشنیز

اگرچه درمان های زیادی در مورد عفونت های قارچی وجود دارد – مانند کاندیدیازیس خوراکی (برفک) – آنها اغلب عوارض جانبی ناخواسته ایجاد می کنند به همین دلیل علاقه ای به ایجاد ترکیبات بر اساس مواد طبیعی وجود دارد که خاصیت مبارزه و مبارزه با عفونت های قارچی را دارند.

روغن های بنیادی گشنیز در مطالعه‌ای که در PLOS O e منتشر شد ، در برابر کاندیدا آلبیکنس مورد آزمایش قرار گرفتند ؛ محققان به این نتیجه رسیدند که روغن برگ گشنیز قبلاً خاصیت ضد قارچی داشته و مطالعات بیشتری توصیه شده است.

اسفناج، سبزی آش

طبع اسفناج بلغم , مزاج سرد و تر همچنین مصلحات اسفناج روغن یا کره گوسفند و گاو و بز – دارچین – فلفل – روغن بادام شیرین است

خواص اسفناج برای سلامتی

-اسفناج به احساس قدرت کمک می کند

اسفناج سنتز پروتئین را تسریع می کند، که به تقویت عضلات کمک می کند. نتایج آزمایشات انجام شده در انستیتوی سوئدی روی حیوانات کارولینسکا نشان داد که نیترات موجود در اسفناج به بزرگ شدن ماهیچه ها کمک می کند ، زیرا فرد به روزانه نیاز به ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم اسفناج دارد.

-محافظت از قلب با اسفناج

اسفناج حاوی امگا ۳ است که بدن تولید نمی کند ، بنابراین باید از مواد مغذی حاصل شود. همان طور که مشهور است ، مصرف امگا ۳ به جلوگیری از آرتریت ، سکته مغزی ، سرطان و بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

شوید، سبزی آش

طبع شوید گرم و خشک است

خواص شوید برای سلامتی

شوید یا شود یکی از گیاهان یک ساله الی دو ساله می باشد که گاهی بلندی آن به یک متر می رسد. ریشه این گیاه راست و مخروطی شکل و سفید می باشد. شوید از زمان های خیلی قدیم وجود داشته و مورد استفاده قرار می گرفته است.

-به رفع اسهال کمک می‌کند

اسهال، مشکلی شایع است که در صورت ورود برخی باکتری‌ها به دستگاه گوارش به وجود می‌آید. به هر حال، شوید دارای عوامل ضد میکروبی و ضد قارچی است که می‌توانند به رفع این مشکل کمک کنند.

-درمانی طبیعی برای بی‌خوابی است

ویتامین B کمپلکس و فلاونوئید موجود در شوید تازه، بهترین ترکیب برای درمان طبیعی بی‌خوابی هستند زیرا اثر آرام بخش داشته و به بهبود خواب شما کمک می‌کنند.

جعفری، سبزی آش

طبع جعفری صفرا، مزاج گرم و خشک همچنین مصلحات جعفری کاسنی بادرنجبویه است.

خواص جعفری برای سلامتی

جعفری یکی از سبزی‌های پر استفاده به خصوص در آشپزی است. از این سبزی هم به صورت خشک‌شده و هم به صورت تازه در طبخ غذاها استفاده می‌شود. این سبزی به خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در آن به شیوه‌های مختلف به حفظ سلامتی کمک می‌کند.

-تقویت دستگاه ایمنی بدن با جعفری

جعفری حاوی ویتامین A و C است که باعث داشتن یک سیستم ایمنی سالم می‌شود. ویتامین A موجب تقویت روده، دستگاه ادراری و تنفسی و پوشش چشم است. مصرف زیاد ویتامین C به کاهش التهابات و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین، التهاب مفصل، سرطان روده، دیابت و آسم کمک می‌کند.

-جعفری درمان ناراحتی‌های معده و بهبود گوارش

جعفری برای درمان ناراحتی معده بسیار مفید است. این سبزی برای درمان اختلالات گوارشی، باد معده، یبوست، نفخ و سوءهاضمه و حالت تهوع مفید است. علاوه بر این روغن جعفری، شیره‌های گوارشی مورد نیاز برای عملکرد آنزیم‌ها را فراهم می‌کند. در گذشته از روغن این گیاه برای ماساژ و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع سبزی های مهم و مورد استفاده در آش رشته آشنا کنیم و خواص آن ها را برایتان بیان کردیم زیرا سبزی که در آش رشته استفاده می شود نقش زیادی در طعم آن دارد و آشنایی با آن می تواند کمک زیادی در خوشمزه شدن آش رشته کند.

کدخبر: 933250 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟