گریه کنید! + دلایل

به گزارش رکنا، گریه کردن فکر نکنید که یک واکنش منفی برای بدن است. مهم ترین فواید گریه عبارتست از: کاهش استرس ، ترشح اندورفین، دفع سموم بدن، خواب راحت، شستشوی چشم و تسکین درد

گریه نکردن باعث سرکوب احساسات می شود و پرخاشگری را به همراه دارد.

9 فایده جالی گریه و اشک ریختن

۱. سم‌زدایی بدن

انواع مختلف اشک عبارتند از:

    اشک‌های غیرارادی

    اشک‌های مداوم

    اشک‌های احساسی

اشک‌های غیرارادی، ذرات مانند دود و گردوغبار را از چشم پاک می‌کنند. اشک‌های مداوم چشم ها را چرب و به محافظت از آن‌ها در برابر عفونت کمک می‌کنند. اشک‌های احساسی می‌توانند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند. درحالی‌که اشک‌های مداوم حاوی ۹۸ درصد آب هستند، اشک‌های احساسی حاوی هورمون‌های استرس و سایر سموم هستند. محققان این نظریه را مطرح کرده‌اند که گریه این موارد را از بدن خارج می‌کند، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه موردنیاز است.

۲. کمک به آرام‌کردن خود

ممکن است گریه‌کردن یکی از بهترین سازوکارها (مکانیسم‌ها) برای تسکین به خود باشد. محققان براساس منبعی موثق، دریافته‌اند که گریه، سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) را فعال می‌کند. درنتیجه، این سیستم به استراحت و هضم در بدن کمک می‌کند. بااین‌حال، این موارد از مزایای گریه‌کردن محسوب نمی‌شوند. ممکن است اشک‌ریختن چندین دقیقه طول بکشد تا اثرات آرام‌بخش گریه را احساس کنید.

۳. تسکین درد

گریه برای طولانی‌مدت باعث آزادشدن اکسی‌توسین (منبع مطمئن و مواد افیونی درون‌زا) می‌شود که در غیراین‌صورت، به‌عنوان اندورفین شناخته می‌شوند. این مواد شیمیایی که باعث ایجاد حس خوب می‌شوند، می‌توانند به کاهش دردهای جسمی و احساسی کمک کنند. هنگامی‌که اندورفین‌ها آزاد می‌شوند، بدن ممکن است تاحدودی به مرحله بی‌حسی برود. سپس اکسی‌توسین می‌تواند سبب حس آرامش یا تندرستی شود. استدلالی دیگر برای این اصل که چگونه گریه‌کردن عملی خودآرام‌بخش است.

۴. بهبود خلق‌وخو

همراه کمک به کاهش درد، گریه‌کردن، به‌ویژه هق‌هق‌کردن، حتی ممکن است، به‌عنوان علتی معتبر، روحیه را تقویت کند. هنگامی‌که هق‌هق می‌کنید، نفس‌های سریع زیادی از هوای خنک می‌کشید. تنفس در هوای خنک‌تر می‌تواند به تنظیم و حتی کاهش دمای مغز کمک کند. مغزی خنک برای بدن و ذهن لذت‌بخش‌تر از مغزی گرم است. بدین‌ترتیب، ممکن است خلق‌وخو پس از هق‌هق بهبود یابد.

۵. جان تازه گرفتن

اگر حال خوبی ندارید، گریه راهی است تا به اطرافیانتان بفهمانید که به حمایتشان نیاز دارید. این به‌عنوان اصلی اساسی در منافع بین‌فردی شناخته می‌شود. از زمان کودکی، گریه‌کردن نشانه عامل یا رفتار دل‌بستگی بوده است و عملکرد آن از بسیاری جهات، کسب آرامش و مراقبت از دیگران است. به‌عبارت‌دیگر، زمانی که شرایط سخت می‌شود، به ایجاد شبکه حمایت اجتماعی کمک می‌کند.

۶. کمک به خلاصی از غم و اندوه

سوگواری فرایندی است که دوره‌هایی از غم، بی‌حسی، احساس گناه و خشم را شامل می‌شود. گریه‌کردن به‌ویژه در دوره‌های سوگواری اهمیت دارد. حتی ممکن است به‌عنوان علتی منطقی کمک کند تا از دست‌دادن یکی از عزیزانتان را پردازش کنید و بپذیرید.

هرکسی روند سوگواری را به روش‌های مختلفی طی می‌کند. اگر متوجه شدید که بیش‌ از اندازه گریه می‌کنید یا زیر گریه زدن زندگی روزمره‌تان را مختل کرده است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

۷. بازیابی تعادل عاطفی

گریه تنها در پاسخ به چیزی غم‌انگیز اتفاق نمی‌افتد. گاهی‌اوقات ممکن است زمانی که به‌شدت خوشحال، ترسیده یا استرس دارید گریه کنید. محققان براستس منابه معتبر دانشگاه ییل (yale) معتقدند گریه‌کردن به این روش می‌تواند به بازیابی تعادل عاطفی کمک کند. هنگامی‌که به‌شدت خوشحال هستید یا از چیزی می‌ترسید و گریه می‌کنید، ممکن است بدنتان از تجربه چنین احساس شدیدی بهبود یابد.

۸. کمک به تنفس نوزاد

اولین گریه نوزاد ، گریه بسیار مهمی است. نوزادان اکسیژن خود را در داخل رحم از طریق بند ناف دریافت می‌کنند. هنگامی‌که نوزاد به دنیا می‌آید، آن‌ها باید نفس‌کشیدن خود را شروع کنند. اولین گریه به ریه‌های کودک کمک می‌کند تا با زندگی در دنیای بیرون سازگار شود.

هم‌چنین گریه به نوزادان کمک می‌کند تا مایعات اضافی در ریه‌ها، بینی و دهان را از بین ببرند.

۹. کمک به خواب نوزاد

گریه‌کردن به نوزادان کمک می‌کند که شب‌ها بهتر بخوابند. در مطالعه‌ای روی خواب نوزاد، ۴۳ شرکت‌کننده از خاموشی تدریجی، که به‌عنوان گریه کنترل‌شده نیز شناخته می‌شود، برای خواباندن نوزادان خود استفاده کردند. با گریه‌های کنترل‌شده، نوزادان برای چند دقیقه قبل از پادرمیانی والدینشان رها می‌شدند تا گریه کنند. گریه هم طول خواب را افزایش و هم تعداد دفعات بیدارشدن نوزادان در طول شب را کاهش می‌داد. یک سال بعد، به نظر نمی‌رسید که گریه باعث افزایش استرس در نوزادان شود یا تأثیری منفی بر پیوند والدین و کودک داشته باشد.

کدخبر: 908328 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟