5 غذای مقوی برای شروع تغذیه تکمیلی کودک

به گزارش رکنا، اصولا بهترین تایم برای شروع غذای کمکی پایان 5 یا 6 ماهگی کودک است. غذای کمکی را با فرنی آرد برنج یا سویق برنج می توان شروع کر و به ترتیب با توجه به شرایط کودک می توان از حریره بادام و انواع پوره ها استفاده کرد.

و اما پیشنهاد ما

1- حریره بادام

2- سویق گندم و برنج

3- سرلاک میوه ای

5 غذای مقوی برای کودک

1- فرنی آرد برنج

یک قاشق مرباخوری آرد برنج را با یک استکان آب مخلوط کرده و روی شعله ملایم بگذارید تا بپزد.(در روزهای اول کمی غلیظ تر از شیر مادر باشد)

پس از برداشتن از روی حرارت و کمی خنک شدن می توان به دلخواه کمی شیر مادر یا شیر خشک اضافه کرد.

2- حریره بادام

3 عدد بادام درختی را به مدت 10 دقیقه در آب جوش خیس کنید و سپس پوست بگیرید و با الک رنده کنید تا پودر شود. سپس با نصف قاشق آرد برنج و یک استکان آب بگذارید تا بپزد.

3- پوره سبزیجات

هویج، سیب زمینی، کدو حلوایی و کدو سبز را شسته و با کمی آب روی حرارت می گذاریم. پس از پخته و نرم شدن و کم شدن آبش پوست گرفته و له می کنیم و به دلخواه از شیر مادر یا شیر خشک و کره برای رقیق تر شدن آن استفاده می کنیم.

4- پوره میوه

سعی کنید از میوه های رسیده استفاده کنید. میوه هایی مثل سیب، موز، گلابی، هلو و شلیل را می توان رنده یا له کرد و به کودک داد. میوه ها معمولا نیاز به پخت ندارند ولی در ماه های اول بخارپز شوند بهتر است.

5- سوپ ساده

یک قاشق غذاخوری برنج از قبل خیس شده را همراه آب مرغ و سبزیجات از قبل تست شده مانند سیب زمینی، هویج، کدو حلوایی و کدو سبز روی حرارت گداشته تا خوب بپزد و نرم شود. به مرور می توان مرغ و گوشت و گشنیز و جعفری و حبوبات را با انجام تست حساسیت به مواد سوپ اضافه کرد.

چند نکته مهم

- غذای کمکی را با لعاب برنج شروع نکنید چون ارزش غذایی ندارد. در ضمن سم آرسنیکش زیاد است.

- سعی کنید در ماه های اول غذاها را تازه تازه به کودک بدهید تا معده اش اذیت نشود.

- طبق دستورالعمل های قدیمی خیلی از مواد غذایی یک سال برای کودک ممنوع بود اما طبق دستورالعمل جدید فقط نمک، شکر و عسل زیر یک سال ممنوع است.

کدخبر: 906962 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟