کرم نخور! / در مصرف گوشت دقت کنید

به گزارش رکنا، چندی پیش خبری در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود مبنی بر اینکه هرگونه گوشت قرمز یا سفید (چرخ کرده یا تکه ای) که به همراه پیاز در یخچال یا فریزر نگهداری می شود در کمتر از 3 روز تا 2 هفته کرم‌ هایی از پیاز خارج و به گوشت منتقل می شود که می تواند بیماری هایی ازجمله مسمومیت یا علائم تب، استفراغ، اسهال خونی را به وجود بیاورد. پس این ترکیب ها را باید سریع پخت.

آراسب دباغ‌مقدم نایب‌رئیس اسبق کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی کشور در این باره گفته بود: به‌طور معمول گوشتی که در فضای باز نگهداری شود احتمال خراب شدنش می‌رود و موضوع کرم گذاشتن که در بین مردم مصطلح شده، آن چیزی نیست که تصور می‌شود.

آراسب دباغ‌مقدم افزود: اگر گوشت خام در شرایط نامناسب نگهداری شود، برخی مگس‌ها روی آن تخم‌گذاری کرده و لارو این تخم‌ها در شرایط مناسب به شکل لارو از گوشت خارج می‌شود که مردم به آن کرم گوشت می‌گویند.

وی خاطرنشان کرد: لارو مگس‌ها در واقع از گوشت تغذیه می‌کنند و آلودگی‌هایی را برای آنها به‌وجود می‌آورد.

دباغ‌مقدم ادامه داد: گوشتی که در فریزر و در شرایط خنکی نگهداری می‌شود، به هیچ عنوان حتی اگر در کنار پیاز و سایر مواد غذایی باشد، آلوده به کرم‌های فوق نمی‌شود. بنابراین چنین فرضیه‌ای از اساس اشتباه است.

وی تصریح کرد: نگهداری گوشت در شرایط نامناسب احتمال کپک‌زدگی را می‌دهد، اما مشکلات این‌چنینی را به‌وجود نمی‌آورد.

دباغ‌مقدم یادآور شد: گوشت معمول خورشتی هیچ دلیلی ندارد که کرم بگذارد، بنابراین مردم می‌توانند بدون مشکل آن را مصرف کنند. تنها در پاره‌ای از موارد که گوشت پخته‌شده در فریزر نگهداری شود، ممکن است به‌دلیل آزاد شدن برخی آنزیم‌ها گوشت طعم تلخی به خود بگیرد.

روند فساد در گوشت چرخ‌کرده بسیار بالا است

نایب‌رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی کشور درباره گوشت چرخ کرده نیز تأکید کرد: به‌دلیل اینکه بافت‌های گوشت موقع چرخ کردن خرد می‌شود، بافت‌های آن از بین می‌رود و با آزاد شدن آنزیم‌های داخل سلولی، روند فساد جلو می‌افتد. بنابراین باید سعی کنیم حتی‌الامکان از گوشت‌های چرخ‌شده آماده که در مغازه‌ها به فروش می‌رسد، خرید نکنیم.

وی اظهار داشت: بهتر است در قصابی‌ها چرخ گوشت و سایر وسایل آن شسته شده و با نمک ضدعفونی شود تا بدین‌ترتیب آلودگی‌های ثانویه ایجاد نشود.

دباغ‌مقدم همچنین گفت: گوشت چرخ‌کرده بسیار فسادپذیر و پرتقلب است زیرا ممکن است عده‌ای سودجو آن را با سنگدان و سایر قسمت‌های گوشت مخلوط کنند؛ بنابراین لازم است درباره مصرف آن دقت بیشتری داشته باشیم.

وی در پایان افزود: مردم در مصرف گوشت چرخ‌کرده سعی کنند که از مراکز مجاز تهیه کرده و حتی‌الامکان در زمان خرید اقدام به چرخ کردن گوشت کنند.

کدخبر: 898547 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟