درد ناشی از نرمی غضروف کشکک زانو چه مشخصاتی دارد؟

به گزارش رکنا، در حین خم و راست کردن زانو ، استخوان کشکک در شیاری که پایین استخوان ران قرار دارد بالا و پایین می شود. پشت استخوان کشکک غضروفی ضخیم قرار دارد که عامل اصلی ایجاد حرکت نرم، لغزنده و بدون درد کشکک حین خم راست کردن زانو است. در صورتی که به دلایلی کشکک به جای سر خوردن  و لغزیدن در شیار خود به صورت مالشی حرکت کند و یا به درستی در این شیار قرار نگیرد منجر به صدمه و آسیب به غضروف آن می شود. آسیب غضروف پشت کشکک که در ابتدا به صورت نرم شدن غضروف است در صورت پیشرفت منجر به پارگی، شکاف و سپس فرسایش آن می شود.

استفاده بیش از حد از زانو در بعضی از ورزش ها نظیر دویدن ، دوچرخه سواری، فوتبال یا والیبال و یا ضعف و عدم بالانس عضلانی همراه با راستای غیرطبیعی اندام تحتانی مثل زانوی ضربدری از علل بروز این آسیب است.

کشکک زانو

می توان ترکیبی از اشکال در نحوه  قرار گرفتن کشک در جای خود همراه با استفاده بیش از حد از زانو را به عنوان شایع ترین علت نرمی غضروف کشکک نام برد ، اگرچه صدمات خفیف و مکرر به زانو حین فعالیت و تکنیک های نادرست انجام فعالیت های ورزشی هم مطرح است. شروع این مشکل معمولا از 15 تا 30 سالگی است و در خانم ها از شیوع بالاتری برخوردار است.    

 درد در قسمت جلوی زانو مشخص ترین علامت نرمی و سائیدگی غضروف کشکک زانوست و در حقیقت یکی از شایع ترین علل درد در قدام زانو در سنین جوانی و اوایل بزرگسالی است . با این وجود ارتباط دقیقی بین درجه آسیب غضروف کشکک و درد ناشی از آن وجود ندارد. درخصوص مشخصه های این درد بایستی گفت که درد با فعالیت های طبیعی روزمره مثل دویدن، بالا و پایین رفتن از پله، دوزانو و چهار زانوزدن و یا تغییر وضعیت از حالت نشستن به ایستادن و یا حین انجام فعالیت های ورزشی تشدید می شود. افراد مبتلا از احساس درد به دنبال نشستن های طولانی شاکی هستند و درواقع نشستن برای مدت زمان طولانی برای بسیاری از افرادی که نرمی غضروف کشکک دارند نامطلوب است. هرچند این درد مبهم و مشخص کردن محل دقیق آن مشکل است ولی معمولا احساس درد علاوه بر زیر کشکک ممکن است در یک یا دو طرف کشکک احساس شود و در قسمت داخلی کشکک تمرکز بیشتری داشته باشد .

از نظر شدت و میزان درد در افراد مختلف از یک درد ملایم تا یک درد شدید متغیر است و در تعدادی از افراد این مشکل می تواند ناتوان کننده و محدود کننده  فعالیت های روزمره، کار و شرکت در برنامه های ورزشی باشد و از نظر نوع درد می تواند به صورت یک درد سوزشی تا احساس درد تیز و خنجری متفاوت باشد. در اغلب موارد درد در جلوی هر دو زانو بوده ولی معمولا در یک سمت از شدت بیشتری برخوردار است. به جز درد، احساس وجود شن ریزه یا سنگریزه و سر و صدا زیر کشکک در حین خم و راست کردن زانو و همچنین احساس ناپایداری در زانو و گاهی خالی کردن زانو از دیگر نشانه هاست.

می توان گفت در یک جوان فعال با احساس درد و سنگینی پشت کشکک و علائم مکرر تورم و ناپایداری زانو ، نرمی غضروف کشکک جزو اولین تشخیص هاست هرچند که نرمی و ساییدگی کشکک تنها یکی از علت های مطرح است و برای تشخیص دقیق  و رد سایر علل نیاز به معاینه و در صورت لزوم تصویربرداری و یا حتی گاهی آرتروسکوپی زانو است.

پروفسور کامران آزما – متخصص طب فیزیکی و توانبخشی – استاد دانشگاه

کدخبر: 849639 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟