بهترین میوه ها برای بیماری دیابت

به گزارش رکنا، انجمن دیابت آمریکا پیشنهاد می‌کند که دیابتی‌ها باید میوه‌هایی را انتخاب کنند که شاخص گلوکز یا گلیسمی پایینی دارند. شاخص گلیسمی یا GI نشان‌دهنده اندازه این است که چگونه یک ماده غذایی حاوی کربوهیدرات ساده یا قند، باعث افزایش قند خون می‌شود.

از آنجایی که قند خون افراد مبتلا به دیابت به انواع میوه‌‌ها واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد، این سوال می‌تواند یک سوال سخت برای پاسخ به آن باشد! در هر صورت اما نقطه مشترک بین این افراد باید انتخاب یک رژیم با کربوهیدرات کم و یا با شخص گلوکز کم باشد.

تمشک

یک فنجان تمشک نسبت به هر میوه‌ی دیگری، بیشتری مقدار فیبر، یعنی ۸ گرم را در خود جای می‌دهد. فیبر که یک کربوهیدرات غیرقابل هضم است کمک می‌کند تا کلسترول از قلب و عروق شما فاصله گیرد، به شما احساس سیری می‌دهد و باعث تنظیم قند خون شما نیز می‌گردد. فیبر همچنین دارای خواص آنتوسیانین فراوان است که می‌تواند برای بیماران قلبی نیز مفید باشد.

 شاه‌توت

از قدیم و در طب سنتی ایرانی، از شاه‌توت به عنوان یک تصفیه‌کننده قند خون نام می‌برند. گفته می‌شود جوشانده برگ شاه‌توت نیز برای بیماران دیابتی مفید واقع می‌شود.

شاه‌توت نیز مانند تمشک دارای خاصیت آنتوسیانین است که با رنگ قرمز مایل به بنفش آن قابل تشخیص است.

 زغال‌اخته

مطالعات اخیر نشان داده است که زغال‌اخته‌ها می‌توانند به کاهش LDL یا کلسترول بد کمک کنند و سطح HDL یا کلسترول خوب را افزایش دهند. در حین تهیه زغال‌اخته اگر محصولات فرآوری شده را خریداری می‌کنید، حتما قبل از خرید برچسب اطلاعات تغذیه‌ای آن را مطالعه نمایید تا مطمئن شوید که برای جلوگیری از مزه ترش آن، از شیرین‌کننده‌های فرآوری شده استفاده نکرده باشند.

توت فرنگی

توت فرنگی کالری بسیار کمتر و سه برابر ویتامین C  بیشتر نسبت به سایر انواع توت‌ها دارد. علاوه بر این، یک فنجان توت فرنگی تقریبا به اندازه یک فنجان آب پرتقال ویتامین c دارد.

انار

انار نیز مانند سایر میوه‌های قرمز رنگ دیگر همچنین حاوی اسید فولیک، غنی از پتاسیم و با آنتی‌اکسیدان‌هایی چون آنتوسیانین و کورستین هستند که در تنظیم قند خون تاثیر به سزایی دارند.

 گریپ فروت

تنها نصف یک گریپ فروت حاوی ۴۱ کالری می‌باشد که این به معنی این است که گریپ فروت میوه‌ای کم کالری است. این میوه به طور طبیعی طعم شیرین و دلپذیری دارد. گریپ فروت سرشار از ویتامین A و C است. گریپ فروت صورتی حاوی لیکوپن نوعی آنتی اکسیدان است. لیکوپن می‌تواند کسترول خوب یا HDL  را افزایش دهد و LDL  یا کلسترول بد را کاهش دهد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که گریپ فروت ممکن است با برخی از داروهای شیمیایی سازگار نباشد و به همین علت در صورت مصرف دارو، قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 نارنگی

یک نارنگی کوچک حاوی ۴۰ کالری و ۹ گرم کربوهیدرات ساده یا همان قند است که انتخاب مناسبی برای یک فرد مبتلا به دیابت به شمار می‌رود. این مقدار از نارنگی حاوی ۱.۳ گرم فیبر است که ۵٪ نیاز روزانه فرد به فیبر را بر طرف می‌کند و به او احساس سیری نیز می‌بخشد.

کدخبر: 828234 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟