بهترین روش برای کنترل pms

در این مطلب می‌خواهیم علائم سندرم پیش از قاعدگی و درمان سندروم پیش از قاعدگی را بگوییم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید پی ام اس چیست و آیا قرص سندرم پیش از قاعدگی وجود دارد؟!

به گزارش رکنا، سندرم پیش از قاعدگی یا PMS یکی از اختلالاتی است که اغلب خانم‌ها با آن آشنایی دارند. این سندروم که برخی آن را اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی نیز می‌گویند، دسته‌ای از علائم است که پیش از قاعدگی بروز می‌کند و می‌تواند طیف گسترده‌ای از علائم خفیف تا شدید را شامل شود. با این‌حال درمان سندوم پیش از قاعدگی در طب سنتی و در طب مدرن وجود دارد که اغلب برای کنترل و کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی به کار می‌رود. درمان این علائم از آن جهت اهمیت دارد که ممکن است شرایط به وجود آمده و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و نتواند اعمال روزانه را برای مدتی انجام دهد.

علائم سندروم پیش از قاعدگی ، پی ام اس چیست ؟!

همانطور که گفته شد علائم سندروم پیش از قاعدگی ممکن است به شکل‌های مختلفی بروز کند و فرد به فرد تفاوت‌هایی از نظر شدت و یا نوع علائم وجود داشته باشد. با این‌حال از آنجایی که دسته‌ای از علائم مشخص برای این شرایط می‌توان نام برد؛ به آن نام سندروم داده‌اند. این علائم بسیار زیاد هستند، اما در ادامه رایج‌ترین علائم سندرم پیش از قاعدگی را آورده‌ایم.

    احساس افسردگی

    گریه کردن

    علائم عاطفی

    احساس اضطراب و تنش

    تغییر در اشتها

    تغییرات خلقی و رفتاری افزایش تحریک پذیری

    کناره گیری از اجتماع

    مشکل در خوابیدن

    تغییر در میل جنسی

    ایجاد سردرد

    ایجاد درد مفاصل

    احساس خستگی

    ایجاد افزایش وزن به دلیل احتباس مایعات

    ایجاد نفخ شکمی

    اشکال در تمرکز کردن

    علائم فیزیکی همچنین حساسیت پستان

    بروز آکنه

    یبوست و یا اسهال

شاید برخی از این علائم که گفته شد به نظر ساده بیایند؛ با این حال در بسیاری از افراد این حالات روحی زنان در قاعدگی به قدری شدید است که ممکن است زندگی آن‌ها را برای مدتی، یک تا چند روز، دچار اختلال کند. با این وجود حداکثر تا ۴ روز پس از شروع دوره قاعدگی این علائم از بین می‌روند.

نوع دیگری از علائم سندروم پیش از قاعدگی وجود دارد که به آن اختلال بی‌قراری قبل از قاعدگی یا PMDD می‌گویند که شامل تغییرات خلقی، مشکل در تمرکز، خشم، تحریک‌پذیری، افسردگی و... است.

دلیل اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی

با وجود آن که هنوز علت دقیق PMS را نمی‌دانند؛ اما برخی از عوامل را در آن دخیل می‌دانند؛ برای مثال تغییراتی که در هورمون‌ها ایجاد می‌شود، در بسیاری از افراد ایجاد اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی می‌نماید. این افراد پس از آنکه به دوران حاملگی یا یائسگی رسیدند به دلیل تغییر در هورمون‌های خود، علائمی که دارند از بین می‌رود. همچنین ممکن است تغییراتی که در مواد شیمیایی مغز که به آن‌ها انتقال‌دهنده عصبی می‌گویند، ایجاد می‌شود، در ایجاد حالات روحی همچون افسردگی، خستگی، تغییر اشتها و مشکل در خواب دخیل باشد. این علائم ممکن است به دلیل عدم وجود میزان کافی از سروتونین در مغز ایجاد شود. همچنین ممکن است برخی از افراد دچار افسردگی خفیف باشند؛ اما این موضوع بدون تشخیص باقی مانده باشد، به همین دلیل این افراد در زمان پیش از قاعدگی خود افسردگی را بیشتر بروز می‌دهند.

درمان سندروم پیش از قاعدگی

همانطور که گفته شد می‌توان از طریق استفاده از قرص سندرم پیش از قاعدگی، استفاده از مکمل‌ها و همچنین انواع درمان سندروم پیش از قاعدگی در طب سنتی، علائم این شرایط را کم کرد که در ادامه به راهکارهای آن اشاره کرده‌ایم.

درمان سندروم پیش از قاعدگی در طب سنتی

بیشتر درمان‌هایی که در طب سنتی برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی آمده است؛ مربوط به تغییر شیوه زندگی هستند که بسته به شرایط هر فرد و نوع اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی او باید انتخاب شوند. افرادی که دچار احساس نفخ می‌شوند و یا مشکلات گوارشی دارند؛ باید در این دوره وعده‌های غذایی کوچک‌تری انتخاب کنند. همچنین برای کاهش احتباس مایعات در بدن، لازم است در این دوره مصرف نمک را محدود نمایند و از غذاهای شور استفاده نکنند. همچنین در این دوران طبق درمان سندروم پیش از قاعدگی در طب سنتی، باید غذاهایی که حاوی میزان زیادی کربوهیدرات پیچیده هستند؛ همچون انواع میوه‌ها، سبزیجات و همچنین غلات کامل و مواد غذایی حاوی کلسیم همچون لبنیات را میل نمایند و افرادی که نمی‌توانند کلسیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت کنند، به مکمل نیاز دارند. در این دوران حتماً حداقل ۳۰ دقیقه تحرک بدنی همچون پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و... را انجام دهید. ورزش را به‌صورت روزانه پیگیری نمایید تا علائم روحی آن و همچنین دردهای شکمی در طول دوران پی ام اس کاهش پیدا کند.

از انواع دمنوش برای سندروم پیش از قاعدگی می‌توان به گیاهانی اشاره کرد که خاصیت آرام بخشی دارند؛ برای مثال دمنوش اسطوخودوس و یا استفاده از بهار نارنج که به آرامش اعصاب و ایجاد حس خوب کمک می‌کند، از انواع دمنوش برای سندروم پیش از قاعدگی هستند. همچنین می‌توان از دمنوش زنجبیل نیز برای گرم کردن بدن استفاده کرد تا شدت علائم کاهش پیدا کنند.

درمان سندرم پیش از قاعدگی در طب مدرن

طب مدرن انواع قرص سندرم پیش از قاعدگی را براساس نوع اختلال تجویز می‌کند که این داروها را باید پزشک تجویز نماید و از مصرف خودسرانه آن‌ها اجتناب شود. داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد التهابی و دیوریتیک‌ها از انواع قرص سندرم پیش از قاعدگی هستند که ممکن است پزشک برای کاهش علائم تجویز نماید.

همچنین طبق گزارشات برخی از افراد به کمک مصرف مکمل‌ها از بروز علائم سندروم قبل از قاعدگی خود جلوگیری کرده‌اند. مکمل‌هایی همچون کلسیم، ویتامین C، ویتامین B6 و منیزیم در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی موثر بودند؛ اما نمی‌توان این موضوع را به‌عنوان یافته علمی در نظر گرفت.

سندرم پیش از قاعدگی و چاقی

ممکن است بسیاری از افراد به دلیل شرایط روحی که در این دوران به آن دچار می‌شوند، به پرخوری روی بیاورند. این افراد باید برای درمان سندروم پیش از قاعدگی به پزشک مراجعه کنند تا شرایط روحی که ایجاد می‌شود، تحت کنترل در بیاید. چنانچه پرخوری بر اساس میل فرد است و نیازی به درمان دارویی ندارد؛ بهترین راهکار این است که یک رژیم غذای اصولی را پیروی نمایند تا به دلیل پایبندی به آن در دوران پی ام اس نیز غذای بیشتر و خارج از رژیم خود میل نکنند. رژیم بهاره غفاری به شما کمک می‌کند تنها با رساندن مواد مغذی به بدن خود در طی رژیم لاغری، نیاز به مصرف مکمل نداشته باشید. همچنین می‌توانید در کنار رژیم خود ورزش مناسب نیز دریافت کنید، تا نه‌تنها علائم سندرم قاعدگی خود را کاهش دهید، بلکه به تناسب اندام و وزن ایده آل برسید.

کدخبر: 775756 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟