مقایسه دیابت نوع 2 در زنان و مردان

دیابت نوع 2 از شایع ترین بیماری هاست.  دیابت نوع 2 می تواند در هر جنس رخ دهد. تفاوت عوارض دیابت نوع 2 در زنان و مردان را در این مطلب آورده ایم. دیابت نوع 2 به عنوان نوعی اختلال متابولیکی افراد در همه گروه های سنی را درگیر می کند. بیماری مزمن که میلیون ها نفر را در سراسر دنیا به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

به گزارش رکنا ، کاهش ترشح سطح انسولین منجر به افزایش سطح قند خون مس شود که به عنوان قند خون نیز شناخته می شود. این عارضه سپس منجر به اختلال در متابولیسم و التهاب در بدن می شود.

دیابت نوع 2 اثرات گسترده ای در بدن دارد به همین دلیل زنان و مردان به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار می گیرند.

چه کسی بیشتر در معرض خطر دیابت نوع 2 است؟

مطالعات نشان می دهد مردان در مقایسه با زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند این به دلیل وجود تستوسترون، هورمون آندروژن حیاتی در بلوغ مردانه است.

تستوسترون رشد عضلات و مو، تغییرات صوتی و رشد دستگاه تناسلی را در مردان تحریک می کند. در بدن آنها به میزان زیادی در طول زندگی وجود دارد که به تولید اسپرم و حفظ میل جنسی نیز کمک می کند، اما همین هورمون با رسوب چربی در بدن آنها به ویژه چربی احشایی نیز ارتباط دارد.

در میان انواع چربی این نوع چربی ها در گروه مضرترین هستند زیرا در اطراف اندام ها قرار دارند و به احتمال زیاد جای خود را به چندین اختلال متابولیک می دهند.

نتایج چندین مطالعه انجام شده برای درک شیوع دیابت نشان می دهد چربی احشایی ارتباط مستقیمی با ابتلا به دیابت نوع 2 دارد که مردان را مستعد ابتلا به این اختلال مزمن می کند. زنان نیز مقداری تستوسترون دارند که به حفظ تعادل هورمون ها به ویژه پس از دوران یائسگی کمک می کند.

تفاوت در علائم دیابت نوع 2 در زنان و مردان

افزایش سطح قند خون به روش های مختلف روی بدن تاثیر می گذارد. علائم عمومی دیابت نوع 2 شامل تشنگی مداوم، ادرار مداوم، خستگی، سرگیجه و کاهش وزن است. این علائم شایع در مردان و زنان مشاهده می شود.

علاوه بر این، برخی از آقایان از دست دادن توده عضلانی و برفک اندام تناسلی را نیز تجربه می کنند. زنان نیز اغلب دچار مشکلات عفونت های مخمر دستگاه تناسلی، عفونت های دستگاه ادراری و سندرم تخمدان پلی کیستیک می شوند.

در صورت عدم کنترل به موقع این بیماری دیابت نوع 2 نیز ممکن است منجر به قطع عضو، نوروپاتی، رتینوپاتی، بیماری های قلبی عروقی و اختلالات کلیه شود.

چه کسی بیشتر مستعد ابتلا به عوارض شدید دیابت نوع 2 است؟

اگرچه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان بیشتر است، اما احتمال بروز عوارض شدید آن در زنان بیشتر است. هنگام ابتلای زنان به دیابت نوع 2 مستعد ابتلا به عوارض جدی مانند بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی، سکته و افسردگی یا اضطراب می شوند.

دیابت و کرونا

افرادی که از دیابت رنج می برند پس از تماس با ویروس کرونا دچار عوارض جدی می شوند. این خطر در مورد قند خون بالا و دیابت کنترل نشده بیشتر است.

یک مطالعه در مقیاس کوچک نشان می دهد خطر مرگ در مردان و افراد میانسال که دیابت پیشرفته تری دارند در مقایسه با زنان هنگام آلودگی به کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی 2 بیشتر است.

کدخبر: 700905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟