دوز دوم واکسن کرونا در دسترس نیست؟

«عزیزانی که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند نگران دوز دوم نباشند، ان‌شاءا... آخر این هفته یا هفته آینده تزریق دوز دوم را انجام خواهیم داد».

به گزارش رکنا ، این صحبت دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ، تاحدی خیال مردم را راحت کرد و نگرانی‌هایی که طی روزهای اخیر ایجاد شده بود، برطرف شد؛ با این حال سوالاتی در ذهن مردم وجود دارد که ما پاسخ آن را در این گزارش ارائه می‌کنیم.

توقف مقطعی واکسیناسیون

نگرانی‌ها از هفته گذشته و با توقف واکسیناسیون مرحله دوم در برخی شهرها و استان‌ها از جمله قم، فارس و مرکزی آغاز شد؛ اتفاقی که دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ، دلیل آن را بدعهدی و بدقولی شرکت‌های خارجی اعلام و اظهار کرد: «طبق معمول با یک بدعهدی برای ارسال واکسن به کشور مواجه شدیم و محموله‌ای که قرار بود دوهفته گذشته با 3 میلیون دوز واکسن به دستمان برسد، ارسال نشد».

پیامد تاخیر در دوز دوم

اولین سوال مهمی که برای همگان ایجاد شده، این است که اگر زمان مشخص‌شده برای تزریق دوز دوم واکسن‌ها به تعویق بیفتد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قبل از پاسخ به این سوال، بهتر است فاصله زمانی بین تزریق دو دوز واکسن‌های وارداتی را مرور کنیم. دکتر «علیرضا ناجی» رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا، اطلاعات جامعی را دراین‌باره ارائه کرد:

- فاصله زمانی بین تزریق دو دوز اسپوتنیک 21 روز است که طبق اعلام شرکت سازنده (گامالیا) تا 60 روز هم قابل‌تمدید است.

- برای واکسن سینوفارم نیز فاصله تزریق دو دوز 28 روز اعلام شده است اما با توجه به استعلام سازمان غذا و دارو از شرکت چینی، می‌توان دوز دوم را تا 6 هفته بعد از دوز اول نیز تزریق کرد.

- در واکسن آسترازنکا نیز فاصله دو دوز در همه دنیا بین 10 تا 12 هفته است که ما نیز در کشور همین فاصله 3 ماهه را لحاظ کرده‌ایم.

اما این‌که تاخیر افتادن بین تزریق دو دوز واکسن‌ها، چه پیامدی دارد، سوالی است که دکتر «مسعود مردانی»، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با خراسان به آن پاسخ می‌دهد و می‌گوید: فاصله‌های زمانی که شرکت‌های تولیدکننده واکسن اعلام می‌کنند یک زمان تقریبی است و به این معنا نیست که تعویق آن مشکل‌ساز شود. وی می‌افزاید: کمبود واکسن‌های تولیدشده در جهان مشکلاتی از جمله به تاخیر افتادن تزریق دوز دوم را ایجاد کرده است، حتی در انگلستان هم دوز دوم را با چندماه تاخیر تزریق کردند؛ ازاین‌رو، این تاخیرها اتفاق عجیب و منحصر به یک کشور نیست.

انگلستان با چالش دوز دوم چه کرد؟

دکتر مردانی درباره امکان تزریق دوز متفاوت با توجه به کمبود واکسن و تجربه دیگر کشورها در این زمینه به خراسان می‌گوید: انگلیسی‌ها برای دوز اول واکسیناسیون از واکسن‌های مدرنا و فایزر آمریکایی استفاده کردند اما دولت آمریکا به دلیل سیاست‌های داخلی خودش، محموله‌های بعدی را به انگلیسی‌ها نداد و آن‌ها برای دوز دوم، آسترازنکا را جایگزین کردند. مردانی می‌افزاید: بررسی‌های انجام‌شده در انگلستان نشان داد که اتفاقا با این کار، میزان آنتی‌بادی تولیدشده در بدن افراد بیشتر شده و نتیجه کار بهتر بوده است.

امکان معادل‌سازی واکسن‌ها

دکتر ناجی نیز به ایسنا گفته است: «کمبود واکسن سبب شده سایر کشورها هم به سمت استفاده از واکسن‌های ترکیبی بروند، بنابراین اگر برای ما هم تهیه واکسن خارجی سخت شود، باید معادل‌سازی کنیم. اما برای این کار باید وزارت بهداشت آن را بررسی کند باید ببینیم اثربخشی تزریق واکسن میکس چگونه است».البته دکتر «حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم نگرانی‌ها دراین‌باره را کمتر کرده و گفته است:« وقتی برای تعداد زیادی از افراد دوز اول از یک نوع واکسن استفاده شده، برای دوز دوم آن‌ها نیز از همان نوع واکسن وارد می‌شود و هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت و نیاز نمی‌شود که نوع دیگری از واکسن کرونا را تزریق کنند».آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید

مصطفی عبدالهی

کدخبر: 696230 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟