راه‌های درمان آلرژی فصلی

فصل بهار، فصل روئیدن گل‌ها و گیاهان و سرشار از طراوت و تازگی‌ست. این فصل با تمام زیبایی‌هایی که دارد، برای برخی از افراد مشکلاتی را هم درپی دارد.

به گزارش رکنا ، یکی از این مشکلات، حساسیت‌های بهاری‌ست که در برخی موارد حتی فرد مجبور به مراجعه کردن به پزشک می‌شود.

در این مطلب، قصد داریم به موضوع حساسیت‌ بهاری بپردازیم و راه‌های درمان آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

آلرژی فصلی

شایع‌ترین علامت در این بیماران عطسه‌های مکرر است که برای مدت طولانی گریبانگیر این افراد می‌شود. علاوه بر آن، گرفتگی بینی و آبریزش بینی نیز از دیگر علائم این بیماری است. این بیماری، جزء بیماری‌های شایع به شمار می‌رود. همچنین این بیماری با آسم نیز همراهی دارد و مواردی که فرد در آن به هر دو بیماری مبتلا است کم نیست.

دلایل ابتلا به آلرژی چیست؟

اگر چه هنوز علت این که چرا آلرژی در برخی افراد بیشتر شایع است، معلوم نیست، ولی استعداد ابتلا به آلرژی (واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن) معمولاً در افراد بعضی از خانواده‌ها بیشتر است. ژنتیک از موثر‌ترین عوامل ابتلا به حساسیت است. به عبارت ساده‌تر، اگر یکی از والدین به هر نوعی از آلرژی مبتلا باشد، ابتلای یک فرزند از ۳ فرزندش به این بیماری دور از انتظار نخواهد بود. در صورتی که هر دو والد به حساسیت مبتلا باشند، احتمال ابتلای ۷ فرزند از ۱۰ فرزند آن‌ها به این مشکل وجود دارد.

هیچ کسی با بیماری آلرژی متولد نمی‌شود، ولی زمینه ابتلا به آن، ارثی است. آلرژی‌ها معمولاً در دوران کودکی شروع می‌شوند، ولی ممکن است در هر سن دیگری هم آغاز شوند. میزان حساسیت‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد، ولی ممکن است بعد‌ها مجدداً عود کند. با دوری از مواد آلرژی زا و مصرف منظم دارو‌ها تحت نظر پزشک، می‌توان آلرژی را کنترل و درمان کرد.

غذاهای تشدید کننده آلرژی فصلی

اگر آلرژی دارید، از این غذاها و دیگر غذاهای آلرژی‌زا اجتناب کنید.

کافئین

لبنیات

شکلات، قند و شیرین کننده های مصنوعی

بادام زمینی

غذاهای فراوری شده

آناناس

خیار

دانه های آفتابگردان

بابونه

حساسیت بهاری

غذاهای بهبود دهنده آلرژی فصلی

اگر آلرژی دارید، این غذاها به بهبود آلرژی فصلی شما کمک خواهند کرد و در عین حال سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کنند.

عسل محلی

آب استخوان

غذاهای غنی از پروبیوتیک

اسفناج

سیب

سیر

سبزیجات تازه

مرغ محلی

ماهی تازه

عسل محلی در این لیست اولین مورد است. در یک مطالعه‌ی منتشر شده در آرشیو بین المللی آلرژی و ایمونولوژی، بیمارانی که به طور قابل توجهی مصرف عسل داشتند بهتر از بیمارانی که داروهای آلرژیک را مصرف می کردند، قادر بودند علائم آلرژیک را کنترل کنند. عسل محلی در جهت از بین بردن علائم آلرژیک کار می کند. چند قاشق غذاخوری هر روز می تواند خارش چشم، آبریزش، گرفتگی و علائم عمومی تب یونجه را از بین ببرد.

درمان حساسیت بهاری

اگر دچار علائم شدیدی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولا با توجه به دلیل و میزان حساسیت دارو تجویز می‌کند. راه‌های دیگری هم برای کمک به درمان این بیماری وجود دارد که در گذشته در مطلبی مفصل به آن پرداختیم، در ادامه چند مورد را معرفی خواهیم کرد.

ورزش کنید

در فصل بهار ورزش معتدل (نه شدید و نه خفیف) توصیه می شود. ورزش شدید به طبیعت فصل کمک کرده و موجب هیجان مواد ساکن در بدن شده و می تواند موجب بروز برخی بیماری ها از جمله بثورات پوستی گردد. ولی ورزش معتدل می تواند باعث تحلیل مواد و فضولات و دفع آنها از طریق ادرار و مدفوع شود.

شستشوی بینی

معمولاً در مواجهه با هرگونه حساسیتی از جمله حساسیت فردی، آلرژن‌ها داخل غشای بینی شما می‌چسبند. سعی کنید که راه بینی خود را تمیز نگه دارید تا از مشکلات خارش شدید و سوزش خلاص شوید.

سیر درمانی کنید

روش اول: ۴ الی ۶ حبه سیر را در کاسه آب قرار داده و هم بزنید و اجازه دهید به مدت زمان اندکی در آب بماند. سپس می‌توانید از این معجون طبیعی استفاده نمایید. برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانید روزانه یک لیوان استفاده نمایید. علاوه براین اضافه کردن سیر به وعده‌های غذایی روزمره یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف می‌باشد.

روش دوم: یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی را در کاسه حاوی آب بریزی و کاملا آن‌را حل کنید و سپس ۴ الی ۶ حبه سیر را در کاسه بریزید و به مدت زمان اندکی اجازه دهید تا در ظرف بماند. از این ترکیب می‌توانید بر روی مناطق آسیب دیده بدن استفاده کنید و پس از استفاده، تاثیر آنرا روی بدن خواهید دید.

افزایش رطوبت محیط

با افزایش میزان رطوبت هوای خانه و محیط کار تفس شما راحت‌تر انجام می‌شود و همچنین خواب آسوده تری را به همراه خواهد داشت. برای مرطوب کردن هوا از یک دستگاه بخور استفاده نمائید.

ماءالشعیر بنوشید

ماءالشعیر می‌تواند در کاهش علائم حساسیت بهاری به شما کمک کند.

استفاده از روغن‌های گیاهی

اضافه کردن روغن‌های گیاهی به فنجان چای، به آب حمام و ماساژ با روغن می‌تواند علائم حساسیت فصلی را از بین ببرد. گیاهانی مثل فلفل دلمه ای، اکالیپتوس و روغن درخت چای نیز به خوبی با التهاب مبارزه می‌کنند و سیستم ایمنی را تقویت خواهند کرد و همچنین بدن را سم زدایی می‌کنند و با عفونت، باکتری و مواد سمی مبارزه خواهند کرد.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

عوارض جانبی کم آبی بدن بسیار گسترده است. کم آبی بدن علائم حساسیت فصلی را تشدید خواهد کرد. به طور خلاصه کم آبی بدن برای سلامتی مضر است و هر چقدر که بیشتر آب بنوشید، بدن شما احساس بهتری خواهد داشت.

ویتامین D۳ مصرف کنید

مقدار مناسب ویتامین D۳ می‌تواند به شما در جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و سرطان کمک کند. ویتامین D۳ به عنوان یکی از مواد غذایی شناخته شده است که از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند و همچنین نقش مهمی در درمان آلرژی‌های فصلی دارد. بنابراین، لازم است که زیر نظر پزشک اگر دچار کمبود این ویتامین هستید، مکمل‌های ویتامین D۳ را مصرف کنید.

رزماری

رزماری تازه و خشک نقش مهمی در خلاقیت‌های آشپزی در سال‌های اخیر داشته است، ولی مهمترین نقش آن در کاهش علائم آسم و آلرژی بخصوص در فصل بهار است. این گیاه محبوب شامل رزمارینیک اسید است که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. رزمارینیک اسید منجر به کاهش اثرات رادیکال‌های آزاد و در نهایت کاهش پاسخ‌های التهابی در بدن می‌شود.

زردچوبه

یک ادویه رایج و محبوب در غذا‌های تایلندی، هندی و دیگر قومیت‌ها است. با این حال زردچوبه فواید سلامتی بیشماری دارد و قدرتمندترین ترکیب آن یعنی کورکومین، منجر به کاهش و مهار واکنش‌های آلرژیک در بدن می‌شود. مطالعات منتشر شده توسط کالج آمریکایی آسم، آلرژی و ایمونولوژی نشان می‌دهد کسانی که به مدت دو ماه از مکمل کورکومین استفاده می‌کنند، علائم آلرژی شامل عطسه، در آن‌ها کاهش می‌یابد ضمن این که بهبود جریان هوا در بینی را احساس می‌کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 673171 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟