بهترین گوشت برای مصرف کدام است؟

در این مطلب سعی بر آن شده تا به بررسی کالری انواع گوشت قرمز ( گاو، گوساله، گوسفند و شترمرغ) و گوشت سفید ( ماکیان و آبزیان) پرداخته شود.

به گزارش رکنا ، انواع گوشت قرمز به جز گوشت شترمرغ چربی نسبتا بالایی دارند و از این رو کالری شان هم به مراتب بالاتر از انواع گوشت سفید است. آنچه که در مطلب زیر بیان شده است کالری حاصل از انواع گوشت به شکل خام است. نوع طبخ مواد غذایی می تواند کالری دریافتی نهایی را به شدت تغییر دهد. برای آنکه کالری دریافتی خودتان را تحت کنترل داشته باشید بهتر است که انواع گوشت به شکل کبابی، بخار پز و گریل شده مصرف شوند.

- گوشت گاو

یکی از پر مصرف ترین انواع گوشت، گوشت گاو است که طبع سردی دارد. معمولاً گوشت گاو را بر اساس دو مورد درجه بندی می کنند: میزان چربی گوشت و سن حیوان. هر چه سن گاو کمتر بوده و همچنین میزان چربی گوشت بیشتر باشد، گوشت مرغوب تر خواهد بود. هر چه سن گاو بیشتر باشد گوشتش زبر و دیر پز خواهد بود . ترد ترین و گران ترین قسمت گوشت گاو، مغز ران است اما راسته گاو با آنکه بافت زبرتری دارد ، اما لذیذتر می باشد.. در هر 100 گرم از گوشت گاو 300 کیلوکالری انرژی موجود است.

- گوشت گوساله

یکی دیگر از پر مصرف ترین گوشت ها، گوشت گوساله است که طبع سردی دارد. این گوشت نسبت به گوشت گاو و گوسفند چربی کمتر و در نتیجه کلسترول پایین تری دارد. همچنین به سبب آنکه چربی کمتری دارد، بافت آن کمی زبرتر از گوشت گاو و یا گوسفند است و شاید طعم آن به لذیذی گوشت گوسفندی نباشد. در هر 100 گرم از گوشت گوساله 250 کیلو کالری انرژی نهفته است.

- گوشت گوسفند

محبوب ترین گوشت مصرفی، شاید بدون شک گوشت گوسفند باشد که طبع گرمی دارد. این گوشت به سبب آنکه چربی قابل ملاحظه ای دارد، طعمش بسیار لذیذ و دلپذیر است. اما به موازات همین چربی بالاتر کلسترول و چربی اشباع آن نیز افزایش خواهد داشت. از این رو برای کسانی که چربی خون شان بالاست و یا مبتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند، گزینه مناسبی نیست. در هر 100 گرم از گوشت گوسفندی در حدود 350 کیلوکالری انرژی موجود است.

- گوشت شتر

گوشت شتر طبعا گرم است و بافت نسبتا نرمی دارد. گوشت شتر از جهت ترکیبات با گوشت سایر دام های اهلی تفاوت دارد. گوشت شتر نسبت به گوشت گاو چربی و پروتئین کمتری دارد و از لحاظ شکل ظاهری شبیه گوشت گوسفند است. بهترین حالت این گوشت آن است که از شتر یکساله تهیه شده باشد. هرچه سن شتر بالاتر باشد، بافت گوشت سفت تر خواهد بود و زمان پخت آن افزایش می یابد. در هر 100 گرم از این گوشت 220 کیلوکالری انرژی است.

- گوشت شترمرغ

گوشت شترمرغ جزو گوشت های قرمز طبقه بندی می شود و با آنکه از لحاظ ظاهری وطعم بسیار شبیه گوشت گوسفند یا گاو است اما به لحاظ کیفیت یک سر و گردن بالاتر قرار می گیرد. به همین دلیل است که سالم ترین گوشت قرمز را گوشت شترمرغ می دانند. این گوشت چربی بسیار پایینی دارد و مناسب افرادی است که تمایل به داشتن رژیم های لاغری و کم چربی دارند. در هر 100 گرم از گوشت شتر مرغ در حدود 140 کیلوکالری انرژی نهفته اشت.

- گوشت مرغ

پرمصرف ترین گوشت مصرفی، گوشت مرغ است.بافت سینه مرغ چربی بسیار پایینی دارد و مناسب افرادی است که چربی خون بالایی دارند و یا در صدد لاغر شدن هستند. ران مرغ چربی بالاتری نسبت به سینه مرغ داشته و به مراتب لذیذ تر و خوشمزه تر از گوشت سینه است. مهم ترین نکته در رابطه با گوشت مرغ آن است که پوست آن باید قبل از پخت به طور کامل جدا شود زیرا منبع قابل توجهی از چربی مضر و اشباع است. در هر 100 گرم از گوشت مرغ در حدود 180 کیلوکالری انرژی موجود است.

- گوشت ماهی

گوشت ماهی یکی از سالم ترین گوشت هایی است که متاسفانه جایگاه مناسبی در سبد غذایی روزانه ما ایرانی ها ندارد. گوشت ماهی پروتئین قابل توجهی دارد و میزان چربی آن بسیار پایین است. همچنین چربی که در بافت ماهی وجود دارد ، چربی مفید بوده و برای بدن لازم است.طبع این گوشت سرد است و لازم است که حداقل یک وعده در هرهفته مصرف شود. در هر 100 گرم از گوشت ماهی در حدود 100 کیلوکالری انرژی نهفته است.

- گوشت میگو

گوشت میگو غنی از چربی های ضروری امگا 3 است . بسیاری از متخصصان بر این باورند که گوشت میگو کلسترول بالایی دارد و باید در مصرف آن دقت کرد. البته با توجه به مطالعات اخیر مشخص شد که درصد قابل توجهی از کلسترول موجود در میگو از نوع کلسترول خوب است و این کلسترول برای بدن مفید و ضروری است. فقط نوع طبخ میگو در صورتیکه سرخ شده و یا سوخاری باشد، کالری دریافتی آن را افزایش می دهد، که در این موضوع باید دقت کرد. در هر 100 گرم از گوشت میگو در حدود 100 کیلو کالری انرژی موجود است.

- گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون یکی از انواع گوشت پرندگان است که چربی بسیار پایین و پروتئین بالا دارد. از این رو مصرف آن برای افرادی که باید رژیم کم چرب داشته باشند توصیه می شود. گوشت سینه بوقلمون مشابه گوشت سفید و گوشت ران آن می تواند مشابه گوشت قرمز باشد. از آنجائیکه میزان چربی این گوشت نزدیک به صفر است، پخت بسیار سریعی دارد. اما برای اینکه غذای نهایی شما طعم خوبی داشته باشد باید این گوشت را با انواع ادویه ها طعم دار کنید. در هر 100 گرم از گوشت بوقلمون 170 کیلوکالری انرژی وجود دارد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

هانیه جباریان

مشاور تغذیه و رژیم درمانی

کدخبر: 663021 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟