خطرات مصرف روزانه مولتی ویتامین

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بسیاری از افراد از انواع ویتامین ها یا مکمل‌ها استفاده می‌کنند. شما فکر می‌کنید کاری که بسیاری از مردم به اسمِ توجه به سلامتی انجام می‌دهند برای سلامتی شما نیز خوب است؟ عجله نکنید. مصرف مکمل‌های ویتامینی و به ویژه مولتی‌ویتامین‌ها، به آن اندازه که تصور می‌کنید فایده ندارند.

به گزارش رکنا ، یک مطالعه نتیجه گرفت که مولتی ویتامین‌ها خطر بیماری‌های قلبی، سرطان ، زوال شناختی یا مرگ زودرس را کاهش نمی‌دهد. محققان همچنین اشاره کردند که به نظر می‌رسد مکمل‌های ویتامین E و بتاکاروتن، به خصوص در دوزهای بالا، مضر هستند.

بر اساس این مطالعه، به نظر می‌رسد که مصرف مولتی‌ویتامین لازم نیست بخشی از برنامه بهداشتی شما باشد و کارشناسان تغذیه نیز موافق این موضوع هستند.

به احتمال زیاد به طور کلی یک فرد سالم نیازی به مصرف مولتی ویتامین ندارد! مگر اینکه محدودیت‌های غذایی، آلرژی غذایی یا بیماری داشته باشد که در جذب غذا اختلال ایجاد کند، که باز هم به آن‌ها توصیه می‌شود که ابتدا ویتامین‌های مورد نیاز خود را از غذاهای کامل دریافت نمایند.

مولتی‌ویتامین‌ ها به نظر مناسب می‌آیند، اما شما فقط با تمرکز بر یک نوع مکمل در هر زمان ارزش و مزایای بیشتری به دست خواهید آورد. اگر نباید مولتی ویتامین مصرف کنید، پس چه کاری باید انجام دهید؟ اگر از متخصصین تغذیه سؤال کنید آن‌ها همین نکته را به شما می‌گویند: بهتر است تا حد امکان ویتامین‌های مورد نیاز خود را به طور طبیعی از میوه‌ها و سبزیجات تازه تأمین کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چرا نباید پول خود را برای خرید مولتی ویتامین هدر دهیم، از متخصصان تغذیه و پزشکان خواستیم که در مورد خطرات مصرف هر روزه مولتی ویتامین با ما صحبت کنند:

1. ممکن است در مورد یک ویتامین خاص دچار اُوردوز شوید

زمانی که شما یک مولتی ویتامین مصرف می‌کنید، به بدن خود یک حجم غیرطبیعی از ویتامین‌ها وارد می‌کنید که قبلاً به طور معمول چنین غلظت بالایی را دریافت نمی‌کردید. مصرف بیش از حد ویتامین‌های خاص از جمله ویتامین‌های A ،D ،K یا E می‌تواند اثرات جدی و تهدیدکننده زندگی داشته باشد. عوارض جانبی استفاده بیش از حد از ویتامین A شامل اختلالات بینایی، کاهش اشتها، ریزش مو، سردرد و حساسیت به نور خورشید است. به همین ترتیب، مصرف بیش از حد ویتامین D می‌تواند باعث ضعف، خستگی، حالت تهوع، خواب‌آلودگی و از دست دادن اشتها شود. مصرف روزانه ویتامین E بدون هیچ‌گونه کمبود گزارش شده، می‌تواند منجر به رقیق شدن خون شود که می‌تواند موجب مشکلات لخته شدن خون و خونریزی گردد.

ویتامین‌های محلول در چربی تنها مواردی نیست که باید نگران آن باشید: بیشتر ویتامین‌های محلول در آب دفع می‌شوند اما هنوز هم می‌توانند باعث مشکلات گوارشی شده و همچنین می‌توانند در داروها و نتایج عملکرد خون تداخل ایجاد کنند. همیشه انجام عملکرد خون برای تعیین اینکه از کدام ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌توانید بهره‌مند شوید و کدام یک را پیش از این از طریق رژیم غذایی به دست آوردید، مهم است.

2. ممکن است فکر کنید مجبور نیستید به اندازه کافی مواد مغذی را از غذاهای کامل دریافت کنید

دریافت مواد مغذی از مواد غذایی همیشه بهترین قدم اولیه برای اطمینان از دریافت کافی مواد مغذی است. هدف از یک مکمل غذایی پر کردن شکاف‌های تغذیه‌ای است که ممکن است از غذای خود دریافت نکنید؛ اما هرگز نباید جایگزین آن تلقی شود یا یک راه آزاد برای ترمیم یک رژیم دارای کمبود مواد مغذی به حساب بیاید.

دریافت مواد مغذی از غذاهای کامل، موادی را برای شما فراهم می‌کند که مولتی ویتامین‌ها نمی‌توانند: مواد غذایی حاوی بسیاری از ترکیبات مهم دیگر برای بدن ما هستند، مانند ترکیباتی که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. اگر سعی کنیم بیشتر موارد مورد نیاز خود را از مکمل‌ها به دست آوریم، ممکن است بسیاری از ترکیبات مهم رژیم غذایی را که برای سلامتی مطلوب نیاز داریم از دست بدهیم.

3. شاید در نهایت به میزان کافی ماده مغذی که دچار کمبود آن هستید را دریافت نکنید

برخلاف اُوردوز بالقوه برخی ویتامین‌های خاص موجود در مولتی ویتامین، ممکن است ماده مغذی که بدن شما واقعاً به آن احتیاج دارد را دریافت نکنید. مولتی‌ویتامین‌های عمومی اغلب حاوی دوزهای ناکافی ویتامین‌های مهم مانند ویتامین D هستند. بیشتر ما دچار کمبود این ویتامین مهم هستیم، اما استاندارد IU 400 روزانه که در بسیاری از مولتی ویتامین‌ها یافت می‌شود اغلب کافی نیست.

4. مولتی ویتامین می‌تواند تداخلات خطرناکی با داروهای مصرفی‌تان داشته باشد

تجربه عوارض جانبی منفی مصرف مولتی ویتامین وابسته به این است که مصرف‌کننده از قبل دارای سلامتی باشد و یا داروهای خاصی مصرف کند. به عنوان مثال، افرادی که از داروی ضد انعقاد وارفارین استفاده می‌کنند باید مراقب مکمل‌های حاوی ویتامین K باشند، زیرا این امر می‌تواند در مصرف دارو تداخل ایجاد کند.

5. ممکن است از سوءهاضمه رنج ببرید

اگر شما باید یک مولتی ویتامین بخرید، بهترین و انواع برگرفته از منابع طبیعی‌تر را پیدا کنید. مواردی که هرگز نباید خریداری کنید مولتی ویتامین‌های خیلی ارزان‌قیمت است. مشخص شده است که مولتی ویتامین‌های ارزان‌قیمت باعث سوءهاضمه و حتی تا حدی هضم نشدن و دفع از طریق مدفوع می‌شود، بنابراین سعی کنید از این موارد کاملاً دوری کنید، زیرا برای شما مفید نیستند.

6. ممکن است خود را در معرض فلزات سنگین قرار دهید

بسیاری از مولتی ویتامین‌های عمومی حاوی فلزات سنگین زیادی هستند. این مواد می‌توانند در بدن شما رسوب کرده و با زوال عقل و سایر موارد در ارتباط باشند. مصرف این آلاینده‌های مضر مخصوصا اگر آن‌ها را هر روز مصرف می‌کنید، خطرناک‌تر هم می‌شود. پیشنهاد می‌شود اگر می‌توانید مکمل‌هایی را انتخاب کنید که توسط شخص ثالث از نظر خلوص و قدرت آزمایش شده‌اند تا مطمئن شوید دقیقاً همان چیزی را که برای آن پول پرداخت کرده‌اید، دریافت می‌کنید.

7. مولتی ویتامین‌ها ممکن است با بیماری‌های زمینه‌ای تداخل داشته باشند

داروها و برخی بیماری‌های خاص می‌توانند باعث بروز مشکلاتی، در صورت مصرف مولتی ویتامین شوند. اگر بیماری خاصی مانند بیماری کلیوی دارید، ممکن است بدن شما در دفع مواد مغذی اضافی مشکل بیشتری داشته باشد.

8. شاید نتوانید بگویید که مقدار واقعی هر ماده مغذی در مولتی ویتامین چقدر است

در حالی که مارک‌های اصلی مکمل‌های غذایی موجود، به احتمال زیاد قانونی و ایمن هستند. به دلیل عدم کنترل، مکمل‌های غذایی کمتر شناخته شده ممکن است در واقع از آنچه تبلیغ می‌کنند تشکیل نشده باشند (مثلاً حاوی مقادیر بیشتر یا کمتر ویتامین).

9. به آن اندازه که فکر می‌کنید مواد مغذی مفید دریافت نخواهید کرد

اکثر ما نیازی به مصرف مولتی ویتامین نداریم: اگر به طور منظم رژیم غذایی سالم مصرف کنیم، از افزودن مولتی ویتامین به رژیم حداقل سود حاصل می‌شود. نه تنها می‌توانیم مواد مغذی موجود در مولتی ویتامین‌ها را از مواد غذایی تأمین کنیم، بلکه آن‌ها همچنین منابع زیستی بیشتری از آن‌ها را در دسترس قرار می‌دهد: ویتامین‌ها و مواد مغذی حاصل از مواد غذایی، همان شکلی است که بدن ما در مقایسه با کپسول دارای مواد کمکی، ترجیح می‌دهد. وقتی این ترکیبات از غذاهای ما استخراج می‌شود، می‌تواند برای جذب در انواع عملکردهای ترکیب مغذی از جمله به عنوان سوبسترا و عوامل مؤثر در واکنش‌های آنزیمی، اثر فعالی داشته باشد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 660181 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟