عوامل موثر در قوز کمر چیست؟

کیفوز اختلالی است که بر روی مهره‌های ناحیه قفسه سینه تاثیر می‌گذارد و منجر به خم شدن کمر خواهد شد و به این ترتیب فرد قوز دار به نظر می‌رسد.

به گزارش رکنا ، این اختلال که به قوز کمر معروف است می‌تواند به علت حالت نامناسب بدن در طول دوران کودکی به وجود بیاید یا آنکه به دنبال شکل گیری غیرعادی مهره‌ها و مشکلات رشد در ستون فقرات ایجاد شود.

چه عواملی باعث به وجود آمدن کیفوز می‌شوند؟

ستون فقرات

فقرات شما از ناحیه جمجمه تا لگن امتداد دارد و از ۲۴ استخوان مستطیل مانند ساخته شده است که به آن مهره گفته می‌شود. این مهره‌ها روی هم قرار دارند و توسط پدهای نرم که دیسک نام دارند از هم جدا شده اند. دیسک به عنوان ضربه گیر عمل می‌کند و از آسیب دیدگی بدن جلوگیری خواهد کرد. مهره‌ها توسط باندهای سفتی که رباط نام دارند به هم متصل می‌شوند. رباط و عضلات ستون فقرات در کنار هم باعث تقویت کمر می‌شوند.

در اختلال کیفوز بخش میانی مهره‌ها که مهره های صدری نام دارد از حالت اصلی خود خارج می‌شوند و حالت انحنا پیدا می‌کنند. ستون فقرات همه افراد دارای مقداری انحنا است که باعث می‌شود فضای کافی برای اعضای داخل قفسه سینه از قبیل قلب و ریه فراهم شود. این انحنای ستون فقرات طبیعی است اما در صورتی که انحنای آن بیش از حد افزایش پیدا کند باعث بروز برخی از علائم و نشانه‌ها خواهد شد. دلایل متعددی در بروز قوز کمر نقش دارند که در بخش زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

نامناسب بودن حالت بدن

نامناسب بودن عضلات بدن در دوران کودکی از قبیل قوز کمر و خم شدن به سمت جلو در هنگام نوشتن تکالیف مدرسه و سنگین بودن کوله پشتی می‌‌تواند باعث کشیدگی رباط و عضلاتی می‌شود که از مهره‌ها محافظت می‌کنند. این امر باعث می‌‌شود که مهره‌های ناحیه قفسه سینه از حالت اصلی خود خارج شوند و باعث بروز گوژ پشتی شوند. قوز پشت که به علت مناسب بودن حالت بدن به وجود بیاید کیفوز وضعیتی نام دارد.

غیر عادی بودن شکل مهره‌ها

کیفوز می‌‌تواند زمانی به وجود بیاید که مهره به طور کامل و صحیح شکل نگرفته است یعنی به جای آنکه مهره حالت مستطیل مانند داشته باشد به شکل مثلث یا هر شکل غیر عادی به وجود بیاید. این وضعیت باعث می‌‌شود که مهره از جای خود خارج شود و باعث به وجود آمدن وضعیتی شود که از آن تحت عنوان کیفوز شوئرمن یاد می‌شود. در افرادی که دچار کیفوز شوئرمن هستند رباط‌هایی که از مهر محافظت می‌کنند کلفت تر از حالت طبیعی هستند و می‌توانند باعث بدتر شدن شرایط جسمانی فرد شوند. پزشکان نمی‌دانند که چه چیزی باعث بروز اختلال در شکل گیری طبیعی ستون فقرات می‌شود. برخی از آنها تصور می‌کنند که مختل شدن جریان خون رسانی به مهره بر روی رشد آن تاثیر می‌گذارد و منجر به بروز این اختلال می‌شود. همچنین یک ارتباط ژنتیکی با بروز این اختلال وجود دارد و باعث شده کیفوز به یک اختلال شایع در اعضای خانواده تبدیل شود.

گوژ پشتی مادرزادی

گوژ پشتی مادرزادی زمانی به وجود می‌‌آید که یک عامل باعث بروز اختلال در رشد طبیعی ستون فقرات قبل از تولد شود. در تعداد زیادی از موارد دو یا چند عدد از مهره‌ها به هم متصل می‌شوند. پزشکان علت بروز این اختلال را نمی‌دانند با این حال قوز پشت مادرزادی نیز در برخی از اعضای خانواده وجود دارد یعنی عوامل ژنتیکی در به وجود آمدن این نوع کیفوز نقش دارند.

اختلالاتی که باعث قوز کمر می‌شوند

برخی از اختلالاتی که باعث به وجود آمدن قوز کمر می‌شوند به شرح زیر می‌باشد:

• پوکی استخوان که باعث می‌شود استخوان ها ضعیف و شکننده شوند و احتمال شکستگی آن افزایش پیدا کند.

• اسپوندیلوزیس عبارتی است که برای تحلیل رفتگی استخوان ها و دیسک و رباط‌های ستون فقرات افراد مسن به کار می‌رود.

• اسپینا بیفیدا اختلالی است که در آن ستون فقرات به طور صحیح شکل نگرفته است.

• بیماری پاژه به اختلالی گفته می‌شود که روند رشد سلول‌های جدید استخوانی مختل می‌‌شود و این امر منجر به ضعیف شدن استخوان خواهد شد.

• نوروفیبروماتوزیس یک اختلال ژنتیکی است که بر روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد.

• دیستروفی عضلانی یک بیماری ژنتیکی است که منجر به ضعیف شدن پیشرونده عضلات خواهد شد.

• بروز عفونت باکتریایی که بر روی ریه‌ها تاثیر می‌گذارد.

سرطان که در قسمت داخلی ستون فقرات ایجاد می‌شود یا آن که از سایر نقاط بدن به ستون فقرات متاستاز می‌دهد.

گاهی اوقات قوز کمر می‌تواند به دنبال یک نوع آسیب دیدگی ستون فقرات به وجود بیاید.

سوالات متداول درباره قوز کمر

انواع قوز کمر شامل چه مواردی است؟

به طور کلی سه نوع قوز پشت وجود دارد که به شرح زیر هستند:

• کیفوز مادرزادی که فرد با این اختلال متولد می‌شود. اگر چه این اختلال از همان بدو تولد وجود دارد گاهی اوقات تا زمانی که فرد به دوران نوجوانی نرسد تشخیص داده نمی‌‌شود زیرا قابل توجه نیست.

• کیفوز وضعیتی به اختلالی گفته می‌‌شود که در نوجوانانی که قوز می‌کنند ایجاد می‌گردد. در این اختلال عضلات و استخوان ها به سمت جلو خم می‌شوند. نوجوانانی که دچار این نوع کیفوز هستند می‌توانند در هنگام ایستادن انحنای ستون فقرات خود را صاف نمایند.

• کیفوز شوئرمن به وضعیتی گفته می‌‌شود که اگر شما از کنار به بررسی ستون فقرات بپردازید می‌توانید حالت مثلثی مهره‌ها را مشاهده نمایید. در کیفوز شوئرمن مهره‌ها حالت مثلثی پیدا خواهند کرد و این وضعیت باعث می‌شود که ستون فقرات به سمت جلو منحرف شود. کودکانی که دچار این نوع کیفوز هستند نمی‌توانند در هنگام ایستادن کمر خود را صاف کنند.

علائم و نشانه‌های اصلی کیفوز به شرح زیر می‌باشند:

• گرد شدن و خم شدگی قسمت فوقانی ستون فقرات یکی از علائم برجسته این اختلال است. گاهی اوقات نمی‌توان انحنای ستون فقرات را مشاهده کرد اما در برخی از افراد این انحنای رشد به خوبی قابل مشاهده است. برخی از نوجوانانی که دچار این اختلال هستند نمی‌توانند در هنگام ایستادن در حالت درست قرار بگیرند.

• درد کمر مشکلی است که در برخی از نوجوانان مبتلا به کیفوز به وجود می‌آید.

علائم و نشانه‌های کیفوز اغلب در طول دوران بلوغ که زائده‌های استخوانی شروع به رشد می‌کنند به خوبی قابل مشاهده است.

کیفوز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

• پزشک برای تشخیص قوز کمر به بررسی ستون فقرات می‌پردازد و از بیمار می‌‌خواهد بایستد، دراز بکشد و از ناحیه کمر خم شود تا بتواند حالت بدن او را ارزیابی کند.

• پزشک درخواست انجام عکس برداری از ستون فقرات را می‌دهد تا بتواند انحنای آن را ارزیابی نماید.

کیفوز چگونه درمان می‌شود؟

فردی که دچار قوز کمر است باید به یک متخصص ارتوپد که در زمینه درمان بیماری‌های استخوانی نقش دارد مراجعه نمایید. متخصص ارتوپد بررسی ستون فقرات و تصاویر اسکن آن می‌پردازد تا بتواند روش‌های درمانی موجود را پیشنهاد دهد. کیفوز وضعیتی توسط فیزیوتراپی و ورزش درمانی بهبود پیدا می‌‌کند. برخی از تمرینات ورزشی می‌تواند به تقویت عضلات کمر و محافظت بهتر از ستون فقرات کمک نمایند. روش‌هایی که برای درمان کیفوز شوئرمن و کیفوز مادرزادی وجود دارد به شرح زیر می‌باشند:

• چکاپ منظم ستون فقرات برای اطمینان از بدتر نشدن انحنای آن زیرا در غیر این صورت فرد دچار مشکلات متعددی خواهد شد. ممکن است کیفوز نیازی به درمان نداشته باشد اما در اکثر موارد و در دوران نوجوانی که فرد در حال رشد است روند پیشرفت قوز کمر متوقف خواهد شد.

• گاهی اوقات پزشک استفاده از بریس مخصوص کمر را توصیه می‌کند. این بریس شبیه یک نوع زیر پوش است که می‌‌توان آن را از زیر لباس پوشید. استفاده از بریس باعث صاف شدن انحنای ستون فقرات نمی‌شود اما در برخی از نوجوانان و کودکان از بدتر شدن انحنای ستون فقرات جلوگیری می‌کند. برخی از افراد فقط شب از بریس خود استفاده می‌کنند اما برخی دیگر حدود ۱۸ تا ۲۰ ساعت در طول روز از آن استفاده می‌نمایند. معمولاً استفاده از بریس تا زمانی که روند رشد یک فرد متوقف شود ضروری خواهد بود.

• انجام دادن برخی تمرینات ورزشی باعث تقویت عضلات کمر و شکم می‌شود تا از ستون فقرات بهتر محافظت گردد.

• معمولاً نیازی به انجام عمل جراحی نیست اما ممکن است پزشک انجام فیوژن ستون فقرات را در موارد شدیدی چه فرد دچار درد شده است را پیشنهاد دهد از بروز مشکلات بیشتر در آینده جلوگیری گردد.

در چه مواردی انجام عمل جراحی برای درمان کیفوز ضروری است؟

معمولا انجام عمل جراحی برای درمان کیفوز به عنوان آخرین مرحله درمان در نظر گرفته می‌شود و ابتدا از روش‌های درمانی مراقبتی استفاده خواهد شد. به طور کلی زمانی عمل جراحی پیشنهاد می‌شود که انحنای ستون فقرات بیش از ۷۵ درجه باشد. در سایر موارد زمانی عمل جراحی انجام می‌شود که فرد دچار درد شدید شده باشد یا آنکه انحنای ستون فقرات به سرعت در حال افزایش باشد.

چگونه می‌توان از بروز قوز کمر جلوگیری کرد؟

تقویت عضلات کمر می‌‌تواند از بدشکل شدن حالت بدن که باعث بروز کیفوز می‌شود جلوگیری نماید. پوکی استخوان که در بروز کیفوز نقش دارد با مصرف کلسیم، ویتامین دی، ورزش کردن و انجام دادن تمرینات تقویتی به طور منظم قابل پیشگیری است.

علت قوز شدن کمر چیست !؟

عدم نشستن صحیح

چاقی

پوکی‌استخوان

التهاب دیسک کمر

کیفوز ستون مهره‌ها

لغزش مهره به دلایل مختلف

داشتن قد کوتاه آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 657910 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟