روش‌های حفظ بهداشت در کودکان 2 تا 4 ساله و کودکان نوپا

اگر شما عزیزان کودک بین 2 تا 4 سال دارید حتما این مطلب را بخوانید که در حفظ بهداشت و مراقبت های او مهم است.

خبر خوب: سیستم ایمنی کودکان در این سن قوی‌تر شده است. بویژه بعد از اولین سال تولدش .

خبر بد: اما در این سن کودکان بیشتر در معرض میکروب‌ها قرار می‌گیرند.

ـ به او کمک کنید

از همان سال‌های اول سعی کنید کودکتان را عادت دهید که دست‌هایش را مرتباً بشوید و به روی آینه دستشویی یک برچسب و یا عکسبرگردان کارتونی که نشان‌دهنده یک کودک در حال شستن دست‌هایش است، بچسبانید و در دفعات اولیه سعی کنید او را هنگام شستن دست‌هایش کمک کنید، تا زمانی که مطمئن شوید او به تنهایی از عهده این کار برمی‌آید.

ـ راه جنگ کردن با میکروب را به او بیاموزید

به او نشان دهید هنگامی که می‌خواهد عطسه کند،‌چگونه آرنج خود را خم کند و دهانش را روی آرنج قرار دهد سپس عطسه کند و هنگام سرفه کردن جلوی دهانش را بگیرد تا از پخش شدن ویروس و باکتری‌ها جلوگیری کند. اگر احتیاج دارد تا بینی‌اش را بگیرد به او یاد بدهید که از دستمال‌کاغذی استفاده کند سپس آن را دور بیندازد و حتماً دست‌هایش را بشوید.

ـ وسایل بازی

عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های پلاستیکی کودکان را هر چند وقت یک بار بشویید.

ـ برداشتن دستمال‌کاغذی

برای مکان‌هایی که ممکن است آب و صابون وجود نداشته باشد،‌تدبیری بجویید. به همراه داشتن ژل‌هایی که الکلی هستند و دستمال برای تمیز کردن دست‌ها بسیار مؤثر هستند و کاملاً جرم دست‌ها را می‌گیرند و همچنین صابون‌های ضد باکتری نیز باعث کشته شدن جرم و ویروس‌ها می‌شوند.

ـ حمام کردن

حمام روزانه برای کودکان و بچه‌های پیش‌دبستانی راه حل بسیار خوبی است. اما از سابیدن پوست کودکان با لیف‌های ضخیم پرهیز کنید . زیرا این کار باعث می‌شود که لایه محافظ پوست آنها آسیب ببیند و پوست دچار امراض عفونتی بشود. اگر کودک شما دارای پوست حساس و یا دارای اگزما است تعداد دفعات حمام او را کاهش دهید تا یک روز در میان حمام برود،‌ مدت زمانی را که او در وان قرار دارد، کاهش دهید و از صابون‌های ملایم و مخصوص کودکان استفاده کنید.

ـ به کارهایی که او انجام می‌دهد، رسیدگی کنید

اگرچه کودک پیش‌دبستانی شما حالا می‌تواند بعد از رفتن به توالت خودش را تمیز کند، اما اگر او این کار را به طور صحیح و تمیز انجام ندهد،‌ باعث عفونت مثانه در آنها می‌شود. به او یاد دهید که چگونه خود را در توالت بشوید حتماً از دستمال توالت استفاده کند و اینکه بعد از توالت دست‌هایش را کاملاً بشوید. اما یادتان باشد که هیچ‌گاه او را سرزنش نکنید.

ـ حیوانات خانگی

سگ‌ها و گربه‌ها باعث انتقال میکروب‌ها می‌شوند. کودک شما با نوازش کردن آنها و هنگامی که حیوانات کودک شما را لیس می‌زنند ممکن است دچار بیماری شوند. به افراد خانواده یادآور شوید که حتماً بعد از تماس با حیوانات خانگی دست‌هایشان را بشوند.

ـ مهدها و پیش‌دبستانی‌هایی را که می‌خواهید کودکتان را در آنجا بگذارید از قبل بازرسی کنید

قبل از اینکه این مکان‌ها را برای کودکتان انتخاب کنید به دستشویی و آشپزخانه‌اش سر بزنید. مطمئن باشید دستشویی‌ها دارای آب گرم،‌ صابون و دستمال توالت هستند.

ـ زخم‌ها را حتماً بپوشانید

میکروب‌ها می‌توانند از طریق زخم‌ها وارد بدن بشوند. بنابراین بلافاصله بعد از زخم شدن بدن کودکان آن قسمت را با آب گرم بشویید و سپس چسب زخم ضد باکتری روی آن بگذارید و اگر لازم بود به وسیله باند اطراف آن را نیز بپوشانید.

ـ شستن دست‌ها

به کودک خود بیاموزید که چگونه دست‌هایش را کاملاً تمیز بشوید

ـ چگونه از صابون و آب گرم استفاده کند

ـ هنگامی که دست‌هایش را می‌شوید تا شماره 15 بشمارد یا اینکه یکی از شعرهایی را که بلد است از اول تا آخر شستن دست‌ها بخواند.

ـ بین انگشتان را کاملاً بشوید و مطمئن شود زیر ناخن‌هایش تمیز است.

ـ بعد از شستن دست‌ها حتماً آنها را با حوله مخصوص خودش و یا دستمال کاغذی خشک کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مقدمی

کدخبر: 651093 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟