موارد استفاده از دارو در بلوغ

با پیشرفت علم پزشکی و دستکاری در فیزیولوژی بدن انسان و با افزون شدن آگاهی مردم هر روز شاهد هستیم که والدین برای افزایش قد وزن – و به تأخیر انداختن بلوغ و در مواردی نگرانی از تأخیر بلوغ در صدد چاره و درمان می باشند .

به گزارش رکنا ، در مقدمه، بحث بلوغ را به دو بخش تقسیم و سپس در صدد درمان می باشیم .

بلوغ زودرس: در سالهای اخیر شاهد بروز صفات ثانوی جنسی در سنین پائین تر بوده و شواهد بلوغ زود تر از سالیان قبل بروز می نماید .

تعریف بلوغ زودرس:

در مراکز مختلف علمی و پزشکی با کمی تفاوت به شرح ذیل می باشد . اگر در دفتر خانم ها در سن قبل از 8 سالگی و یا بعبارتی پریود (قاعدگی ) در سن قبل از 9/5 سالگی ظهور نماید بلوغ زودرس اطلاق می شود ولی در پسر ها اگر شروع بلوغ قبل از سن 9 سالگی باشد بلوغ زودرس عنوان می شود .

علائم بلوغ در دختران با جوانه زدن و بزرگ شدن پستان و سپس بروز رشد موهای زیر بغل و ناحیه عانه و متعاقب آن بزرگ شن تخمدان و رحم می باشد ، ولی در پسران اولین علامت ، بزرگ شدن بیضه ما و سپس آلت و رشد موهای بدن در صورت ، زیر بغل و ناحیه تناسلی و بقیه علائم ظاهری که هویدا می باشد بروز می نماید .

حداکثر رشد قد دختران و پسران در سنین بلوغ اتفاق می افتد که بصورت فرمولی چنین می توان اندازه گیری نمود: قد مادر به اضافه قد پدر تقسیم بر دو که در دختران منحی عدد 6/5 و در پسران باضافه6/5 می توان تخمین زد و بدین ترتیب قد پسران بطور متوسط 12/5 سانتیمتر پیش از دختران بعد از بلوغ می باشد .

بطور متوسط دخترن 5 تا 7/5 سانتیمتر بعد از شروع پریود قدشان اضافه می شود که این مورد در پسران بیشتر می باشد . تفاوت عمده دیگر این است که بعد از بلوغ توده چربی در دخترها و در پسران توده عضلانی افزوده می شود . پس اگر علائم صفات ثانوی جنسی زودتر نمایان شد بایستی بدنبال علت های بلوغ زودرس باشیم .

علل بلوغ زودرس

علل بلوغ زودرس به سه دسته تقسیم می شود . یک مرکزی (سانترال ) که 80% به این دلیل وارد مرحله بلوغ زودرس می شوند .

دوم، علت محیطی که حدود20% را تشکیل می دهد و دسته دیگری که بلوغ ناکامل می باشد علت سوم محسوب می شود و معمولاً مشکل ساز نیست .

از نظر تشخیص بایستی این سه نوع را تفکیک و درمان را شروع نمود کارهای تشخیصی که برای این موارد انجام می شود شامل یک عکس دست چپ از انگشتان تا مچ دست برای تعیین سن استخوانی که اگر سن استخوان پیش از 2 سال از سن تقویمی جلوتر باشد یکی از علائم مهم محسوب می شود و اقدامات دیگر شامل: سونوگرافی لگن – آزمایشات هورمونی در مواردی از سی تی اسکن مغزی و ام.آر. ای استفاده می گردد .

بعد از تشخیص درمان شروع می شود. به این نکته بایستی توجه داشت که بعضی از انواع بلوغ زودرس از زمان نوزادی قابل تشخیص می باشد و آن دسته نوزادانی می باشندکه اکت تناسلی در آن ها شکل مبهم دارد که البته در دختران این مسئله واضح ولی در پسرها مشهود نیست که در بعضی کشورها مثل سایر تست های غربالی این آزمایش را در نوزادان انجام و بیماری را مشخص می نمایند و از همان دوره نوزادی درمان شروع می شود . در مواردی که بیماری عضوی – هیپر پلازی – تومور تشخیص داده می شود بایستی آن ها درمان شود .

درمان در آن دسته ای که مشکلات فوق را ندارند شامل دو نوع دارو می باشد .

این نوع درمان مورد توجه خانواده ها عضبوص برای دختران با قد کوتاه رایج و مؤثر می باشد و سبب افزایش قد در نوجوانان می گردد و از بسیاری از مسائل روحی و روانی ناشی از بلوغ زودرس و کوتاهی قد پیشگیری و آنرا درمان می نماید .

داروهائی که سبب به تعویق افتادن بروز صفات ثانوی جنسی می شود آمپولهایی است که هر 28 روز یکبار عضلانی تزریق می شود و در بازار بنام دکاپپتیل deka peplyl و یا Diphereline (تریپتورلین) که بوسیله پزشکان مشخص نمود درون ریز توصیه و تجویز می گردد مدت مصرف این دارو تا حدود 10 سالگی و تا زمان قد بالای 150 سانتیمتر در دختران می باشد . البته هر دارویی به موازات فواید آن مضراتی نیز دارد که بایستی تحت نظر توصیه و تزریق گردد، مضافاً همراه مصرف این دارو قرص کلسیم روزانه به میزان 200 تا 500 میلی گرم تجویز می گردد .

دسته دوم داروهای هورمون رشد(G.H ) می باشد که روزانه تزریق می گردد تا قد باندازه متعارف برسد نکته مهم در مصرف هورمون رشد که بایستی مد نظر باشد اینست اگر اپی فیزهای استخوانی بسته شده باشد (که در عکس دست مشخص می شود ) هیچ اثری در بلند شدن قد ندارد.

به عبارت دیگر این هورمون ها تا قبل از بلوغ اثر دارد و بعد از آن اثری ندارد . البته هورمون رشد مصارف دیگری برای افراد میان سال و مسن که برای فعال کردن سوخت ساز بدن و جلوگیری از پوکی استخوان بمدت 3 تا 6 ماه تجویز می گردد نیز دارد . در مصرف هورمون رشد هر سه ماه یکبار تست های تیروئیدی و آزمایشات دیگر نیز برای ادامه درمان انجام می شود .آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650312 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟