راهنمای خرید گلاب طبیعی

همه این‌ها باعث می‌شود گاهی محصولی نامرغوب از گلاب را با خود به خانه ببریم.

به گزارش رکنا ، اگر شما هم این موضوع را تجربه کرده‌اید با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی‌های یک گلاب مرغوب آشنا کنیم.

ویژگی گلاب طبیعی

مهم نیست سراغ کدام نوع از گلاب سنتی یا صنعتی می‌روید اما مهم است که با ویژگی‌های گلاب مرغوب آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را از بین گلاب‌های سنتی و صنعتی داشته باشید. بی‌رنگی، صافی و شفافیت از جمله ویژگی‌های یک عرق گیاهی خوب و مرغوب مانند گلاب است.

گلاب باکیفیت به لحاظ ساختار کاملا همگن است و هیچ ناخالصی در ظاهر آن دیده نمی‌شود. طعم آن لطیف و مایل به تلخی است و درصورتی‌که مقداری اندک از آن را کف دست‌تان بریزید باید عطر آن فضای اتاق و محیط اطراف‌تان را پر کند.

وجود تمامی این فاکتورها در کنار هم، نشان‌دهنده مرغوبیت و کیفیت مناسب گلاب است. بنابراین درصورتی‌که درباره یکی از این فاکتورها تردید کردید باید درباره میزان خلوص و طبیعی بودن گلاب و اسانس به کار رفته در آن یا شرایط تهیه و تولید آن، بیشتر تحقیق کنید.

شناسایی گلاب تقلبی

بسیاری از مردم بر این باورند که اگر گلاب را با روغن بادام یا زیتون ترکیب کرده و همچنان عطر و بوی گلاب قابل استشمام باشد، این امر نشان‌دهنده مرغوب بودن گلاب و کیفیت خوب آن است. و اگر پس از ترکیب گلاب با یکی از این روغن‌ها، عطر و بوی گل سرخ استشمام نشود، این مسئله نشان‌دهنده نوع تقلبی و کم‌فایده گلاب است.

این نکته اگر چه شیوه‌ای است که هنوز هم بعضی از مردم از آن برای شناسایی کیفیت گلاب از آن استفاده می‌کنند اما باید توجه داشت که گلاب‌ها به‌ویژه گلاب‌های صنعتی امروزه به دو حالت گلاب‌های سنگین و گلاب‌های سبک که میزان خلوص اسانس گل سرخ در آن‌ها متفاوت است، تولید می‌شوند.

بهترین روش نگهداری گلاب

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای نگهداری گلاب بهتر است آن را درون ظرفی پاستوریره و کاملا تمیز نگهداری کرد. درصورتی‌که گلاب به‌صورت صنعتی تهیه شده بهتر است آن را در همان ظرف اولیه نگهداری کنید اما دقت داشته باشید که در ظرف را کاملا بسته و آن را در محیط خنک و دور از تابش نور خورشید قرار دهید. به این ترتیب با گذشت زمان تغییری در خواص درمانی، عطر و طعم گلاب ایجاد نمی شود و برای مدت‌های طولانی قابل استفاده است.

همه کاربردهای گلاب

گلاب کاربردهای مختلفی در حوزه داروسازی گیاهی، بهداشت پوست و تهیه مواد خوراکی دارد. به‌عنوان مثال از این عرق گیاهی برای تهیه ماسک‌ها یا لوسیون‌های گیاهی یا تهیه انواع چای، دسر یا شیرینی استفاده می‌شود و سبک یا سنگین بودن گلاب متناسب با نوع نیاز مخاطب انتخاب و تعیین می‌شود.

امروزه گلاب‌ها به دو صورت سبک و سنگین توسط کارخانه‌های تولید عرقیجات گیاهی تهیه و تولید می‌شوند. در گلاب‌های سبک میزان اسانس گل سرخ استفاده شده در گلاب 200 میلی‌گرم در لیتر و در گلاب‌های سنگین میزان اسانس استفاده شده 400 گرم در لیتر است. نوع گلاب متناسب با کاربرد آن در درمان، آشپزی و موارد بهداشتی- آرایشی متفاوت و متناسب با نیز مخاطب است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646449 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟