درمان سوزش ادرار در طب سنتی

به گزارش رکنا ، سوزش و درد هنگام ادرار عموماً نشان دهنده عفونت مجاری ادراری است. سوزش ادرار در میان زنان شایع تر است و در بین آقایان نیز در سنین بالاتر نیز مشاهده می شود. در موارد ساده این مشکل بعد از چند روز به سادگی حل می شود؛ اما اگر فرد دچار عوامل خطرناکی مانند دیابت، رفلاکس ادرار به سمت کلیه ها ، بارداری و سنگ کلیه باشد باید حتما به پزشک مراجعه کند. تشخیص درست به فهم علت ایجاد این مشکل و اتخاذ درمان مناسب کمک خواهد کرد.

علائم عفونت ادراری عبارتند از :

خون در ادرار

ادرار بدبو و تیره

ناراحتی هنگام ادرار

تکرر ادرار همراه با درد

درد در انتهای ادرار کردن

سوزش و خارش مجرای ادرار

درد در زیر شکم

اسهال

سردرد

تب و لرز

درمان خانگی سوزش ادرار و عفونت ادراری با طب سنتی

در همین حین برخی درمان های خانگی می تواند به جلوگیری و درمان درد و سوزش مرتبط با دیزوری کمک کند. در زیر چند راهکار برای درمان سوزش و عفونت ادرار با طب سنتی برایتان فراهم کرده ایم. با ما همراه باشید.

طب سنتی برای درمان سوزش ادرار

درمان خانگی سوزش ادرار با طب سنتی عبارتند از :

افزایش مصرف آب به درمان ناراحتی های ادراری شما کمک می کند. آب با دفع سموم و باکتری های عفونت زا از بدن به رفع مشکلات ادراری شما کمک خواهد کرد.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و یک قاشق چایخوری عسل خام را به یک لیوان آب گرم اضافه نمایید. روزی ۲ مرتبه از این ترکیب بنوشید.

۲-۱ فنجان سرکه سیب را به وان پر از آب اضافه نمایید و به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه در آن دراز بکشید. این کار را روزی یک مرتبه تا بهبودی کامل انجام دهید.

روزانه ۳-۲ فنجان ماست ساده میل کنید. همچنین شما می توانید یک تامپون یا پد بهداشتی را در ماست زده و به مدت ۲ ساعت درون واژن خود قرار دهید.

مصرف آب نارگیل تازه و سبز 2 تا 3 مرتبه در روز از روش های درمان خانگی سوزش ادرار است.

آب هویج

برای رفع عفونت ادراری خوردن آب هویج بسیار مفید است. برای این منظور آب هویج تازه را به میزان نصف فنجان 3 مرتبه در روز بخورید.

1 عدد لیموترش را درون 1 لیوان آب ولرم بریزید. سپس 1 قاشق چایخوری عسل خام به آن اضافه کرده و به خوبی آن را ترکیب نمایید . به صورت منظم هر روز صبح با معده خالی از آن بنوشید.

لیمو ترش

یک قاشق غذاخوری خمیر (له شده) زنجبیل و یک قاشق غذاخوری عسل خام را با هم ترکیب نمایید. روزی یکبار از این ترکیب میل نمایید.

یک قاشق غذاخوری آب زنجبیل را به یک لیوان شیر یا آب ولرم اضافه نموده و هر روز از آن بنوشید. گزینه دیگر نوشیدن روزانه ۲-۱ فنجان چای زنجبیل می باشد.

زنجبیل

یک قاشق چایخوری تخم گشنیز را به مدت چند دقیقه در یک فنجان آب بجوشانید. سپس اجازه دهید خنک شود و آن را صاف نموده و روزی ۲ بار از آن بنوشید.

توجه :

درمان های خانگی ذکر شده در بالا در واقع نوعی درمان مکمل برای این بیماری بوده و در صورت ادامه علایم بیماری حتما به دکتر متخصص مراجعه نمایید.

عفونت دستگاه ادراری، از نوع عفونت باکتریایی است که دستگاه ادراری شما را تحت تأثیر قرار داده و موجب سوزش و ناراحتی در ناحیه‌ی تناسلی شما می‌شود. بی‌توجهی به این نوع عفونت، بر نواحی دیگر نیز اثر کرده و منجر به بیماری‌های جدی‌تری می‌شود. طب سنتی راهکارهایی برای درمان عفونت های ادراری ارائه می دهد.

به گفته‌ی پزشکان، زنان به خاطر شکل دستگاه تناسلی خود، بیشتر از مردان دچار عفونت ادراری می‌شوند؛ زیرا دستگاه تناسلی آن‌ها کوچک‌تر بوده و امکان تهاجم این نوع باکتری و تکثیر آن‌ها در آن نواحی بسیار زیاد است. مردان نیز به دلیل رابطه با زنان آلوده به این بیماری دچار می‌شوند. این بیماری بین سن ۲۰ تا ۵۰ سالگی بین زنان شایع است. زنان باردار نیز ممکن است از این بیماری در آسیب باشند.

عفونت ادراری می‌تواند در هرکدام از دستگاه‌های ادراری شامل کلیه‌ها، مثانه، میزراه و میزنای ایجاد شود؛ البته در اغلب موارد عفونت دستگاه ادراری میزراه و مثانه را درگیر می‌کند و در موارد کمی، عفونت می‌تواند در میزنای و کلیه و دستگاه بالایی ایجاد شود. اگرچه عفونت دستگاه‌های بالایی ادراری بسیار نادرتر است اما علائم عفونت ادراری در این دستگاه‌ها شدید‌تر است. در این درس شما با روش های درمان عفونت ادراری آشنا می شوید.

مثانه را گرم نگه دارید

شما می توانید یک پد حرارتی را روی ناحیه تناسلی خود قرار دهید تا از میزان درد بکاهید. البته باید توجه داشته باشید نباید پد حرارتی را روی این قسمت قرار داده و سپس به خواب بروید.

همچنین، حمام گرم توصیه می شود که می تواند آرامش بخش باشد، اما باید از قرار گرفتن در وان حاوی کف پرهیز کنید زیرا ممکن است آلرژی به صابون وجود داشته باشد. تنها استفاده از صابون های ضد حساسیت و غیر معطر برای شستشوی بدن توصیه می شود

لباس مناسب بپوشید

باکتری‌ها در محیط‌های خیس و مرطوب رشدونمو می‌کنند. شلوار جین تنگ یا سایر لباس‌های تنگ و چسبان، رطوبت را در آلت تناسلی‌ نگه می‌دارند و محیط مناسبی برای رشد باکتری فراهم می‌کنند. پوشیدن لباس‌های گشاد و غیررسمی باعث می‌شود پوست‌تان نفس بکشد و باکتری‌ها از مجاری ادرارتان دور شوند.

بنابراین توصیه می‌کنیم از شلوارها یا دامن‌های گشاد و لباس‌ زیر نخی استفاده کنید تا هوا در جریان باشد و رشد باکتری کاهش بیابد. چنانچه با هیچ‌یک از این راهکارها عفونت مثانه‌تان بهبود پیدا نکرد حتما نزد یک متخصص مجاری ادرار بروید.

اکثر عفونت‌های مثانه حتی عفونت‌های مکرر آن‌قدر جدی نیستند که بر سلامت کلی شما تأثیر سوء بگذارند. این روزها محققان در تلاشند برای جلوگیری از عفونت مثانه واکسن بسازند. تا آن زمان، دارو و درمان‌های خانگی را از یاد نبرید.

زیاد ادرار کنید

چرا؟ برای اینکه کمک می‌کند تا با دفع باکتری از مثانه، عفونت را از بین ببرید. نگه داشتن ادرار به باکتری‌ها فرصت می‌دهد که درون مثانه تکثیر شوند. ادرار کردن بعد از رابطه‌ی جنسی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فعالیت جنسی ممکن است باکتری‌ها را وارد پیشاب‌‌راه کند. دفع ادرار بلافاصله پس از رابطه‌ی جنسی باکتری‌ها را از مجاری ادرار دفع می‌کند و مانع رسوب جرم‌ها و ایجاد عفونت می‌شود.

بنابراین مایعات زیاد بنوشید تا بتوانید بیشتر ادرار کنید و به‌محض اینکه نیاز به دفع ادرار داشتید به دست‌شویی بروید.

برگ تربچه

آب برگ تربچه را بگیرید و برای خلاص شدن از شر عفونت‌ مثانه هر روز یک فنجان از آن بنوشید.

گل گز روغنی

این یک داروی گیاهی خوب برای درمان عفونت مثانه است. یک قاشق چای خوری آب گل گز روغنی را در یک دوم لیوان آب نارگیل مخلوط کنید و حداقل ۲ بار در روز از آن بنوشید.

درمان عفونت های زنانه با گیاه رزماری

رزماری گیاهی ضد التهاب و ضد باکتری است، به همین دلیل در درمان انواع عفونت ها کاربرد درمانی دارد. راحت ترین روش استفاده از خواص رزماری استفاده از جوشانده یا عصاره‌ی روغنی آن است. برگ های این گیاه معطر را دم کرده و روزانه دو تا سه فنجان از این جوشانده میل کنید. همچنین می توانید برگ های رزماری را به مدت ۱۵ دقیقه در آب بخیسانید و سپس واژن را با این داروی گیاهی بشویید تا ضد عفونی شود.

سیر

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی و بسیار موثر برای درمان انواع عفونت هاست و خواص ضد باکتریایی آن میکروب کش است. مصرف روزانه‌ی چند حبه سیر در غذاهای مختلف با استفاده از عصاره‌ی آن، عفونت های قارچی واژن را از بین می برد و درد را کاهش می دهد.

سیر

زغال اخته

زغال اخته در صدر میوه‌های ضدعفونت ادراری قرار دارد. پزشکان و محققان حوزه تغذیه این میوه‌ های قرمز را بهترین سلاح برای حفاظت از مجاری ادراری می‌ دانند به خاطر این که حاوی خواص آنتی بیوتیکی و آنتی ‌اکسیدانی است. این میوه ‌های ریز حالت اسیدیته ادرار را بیشتر کرده و به همین دلیل هر نوع باکتری را دفع می ‌کنند. زغال اخته از بین برنده باکتری ‌ها است و قبل از آن نیز اجازه نمی‌دهد این عناصر مزاحم به بافت‌ های مجاری ادراری بچسبد. توصیه بر این است که خودتان زغال اخته را تهیه کرده و آب آن ‌را بگیرید؛ به خاطر اینکه آب زغال‌ اخته‌ های حاضری حاوی قند زیادی هستند و ترکیبات مفید خود را از دست داده‌‎ اند.

زغال اخته

آب آناناس

آناناس حاوی آنزیم مفیدی است که باعث التهاب زدایی از بدن شده و برای خلاص شدن از شر عفونت ادراری مفید است. در واقع می ‌توان آناناس را یک میوه درمانگر دانست که شایستگی حضور روزانه در سبد میوه را دارد. توصیه بر این است که از این میوه به هر صورتی که دوست دارید(در سالاد میوه و یا به صورت آب میوه) استفاده کنید. در صورت ابتلا به عفونت ادراری آب آن‌ را گرفته و میل کنید.

آب آناناس

آب انگور قرمز

انگور قرمز نیز از منابع فوق العاده طبیعی است. این میوه قرمز و پرخاصیت حافظ سیستم ادراری بوده به اندازه زغال اخته کمک کننده است. اگر زیاد دچار مشکل عفونت ادراری می‌شوید روزانه از این میوه استفاده کنید. انگور قرمز سرشار از آنتی ‌اکسیدان‌ هاست و باعث کاهش التهاب بدن می‌ شود. آب انگور قرمز دیورتیک (ادرارآور) فوق ‌العاده ‌ای است که علاوه بر تامین ویتامین ‌های بدن به بهبود و درمان عفونت ادراری کمک زیادی می‌ کند.

آب انگور قرمز

جوش شیرین

جوش شیرین یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای درد عفونت مثانه است. فقط لازم است یک قاشق مربا خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کنید، و آن را بنوشید. این درمان را روزانه تکرار کنید تا علائم به طور کامل فروکش کنند.

جوش شیرین

اسفناج

مقادیر مساوی از آب اسفناج تازه و آب نارگیل را با هم مخلوط کنید، و به منظور از بین بردن عفونت مثانه آن را بنوشید.

توصیه: گیاهان دارویی مورد نیاز خود را از داروخانه گیاهی مجتمع طب سنتی کیمیا تهیه کنید.

اسفناج

چگونه در خانه سوزش ادرار را درمان کنیم؟

برخی افراد در طول زندگی شان با سوزش ادرار مواجه می شوند و سوزش ادرار پیر و جوان نمیشناسد.سوزش ادرار را نمی توان بیماری دانست اما میتوان از روی آن به دیگر بیماری ها پی برد.در میان سن 18 تا 50 سالگی سوزش ادرار در مردان و زنان رایج است و بر اساس مطالعه ها،سوزش ادرار در زنان احتمال بروزش بیشتر است تا مردان.

در برخی از موارد سوزش ادرار ممکن است با احساس گرمای بیش از حد بدن نیز همراه باشد. تشخیص درست به فهم علت ایجاد این مشکل و اتخاذ درمان مناسب کمک خواهد کرد. در همین زمینه برخی درمان های خانگی می تواند به جلوگیری و درمان درد و سوزش مرتبط با دیزوری (سوزش ادرار) کمک کند.

شایع ترین علت ناراحتی ادراری در زنان عفونت باکتریایی مجاری ادراری می باشد. در مردان اورتریت و شرایط خاص پروستات می تواند منجر به ایجاد این مشکل شود.

دلایل شایع دیگری که ممکن است باعث ناراحتی های ادراری شوند عبارتند از: سنگ کلیه، کلامیدیا، التهاب مثانه (عفونت مثانه)، تبخال تناسلی، عفونت کلیه، التهاب پروستات، بیماری های مقاربتی، عفونت های واژن و عفونت های قارچی (واژن). بهداشت نامناسب و کم آبی نیز ممکن است از عوامل ایجاد این مشکل باشند.

توجه: پیش از استفاده از روش های درمان ارائه شده در مقاله، با پزشک خود در این زمینه مشورت نمایید.

افزایش مصرف آب

افزایش مصرف آب به درمان ناراحتی های ادراری شما کمک می کند. آب با دفع سموم و باکتری های عفونت زا از بدن به رفع مشکلات ادراری شما کمک خواهد کرد. به علاوه افزایش مصرف آب از کم آب شدن بدن که می تواند شرایط شما را وخیم تر کند، جلوگیری می نماید. همچنین آب دمای اضافی بدن شما را به سطح نرمال رسانده و باعث افزایش دفعات ادرار می شود.

بدین منظور، در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. همچنین شما می توانید از میوه و سبزیجات آبدار استفاده نمایید. ضمنا سوپ ها، اسموتی ها و آبمیوه ها به حفظ آب بدن تان کمک خواهد کرد.

کمپرس آب گرم

شما می توانید با استفاده از کمپرس آب گرم دردتان را کاهش دهید. گرما به کاهش فشار مثانه و کاهش درد شما کمک خواهد نمود. کمپرس آب گرم را به مدت ۵ دقیقه در پایین شکم تان قرار دهید. پس از چند دقیقه دوباره این کار را تکرار کنید. شما همچنین می توانید پد گرم کننده برای رهایی از درد استفاده کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی بوده و به مبارزه با عفونت های عامل ناراحتی ادراری کمک می کند. بعلاوه سرکه سیب غنی از آنزیم ها، پتاسیم و سایر مواد معدنی مفید بوده و به بازگرداندن pH بدن به حالت طبیعی کمک می کند.

سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و یک قاشق چایخوری عسل خام را به یک لیوان آب گرم اضافه نمایید. روزی ۲ مرتبه از این ترکیب بنوشید. همچنین ۲-۱ فنجان سرکه سیب را به وان پر از آب اضافه نمایید و به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه در آن دراز بکشید. این کار را روزی یک مرتبه تا بهبودی کامل انجام دهید.

تخم گشنیز و کمک به کاهش سوزش ادرار

تخم گشنیز به کاهش سوزش ادرار کمک می کند. خواص ضدباکتریایی تخم گشنیز به حفاظت از مجاری ادراری در مقابل عفونت ها کمک می کند. تخم گشنیز سیستم گوارشی را از سموم مضر پاک کرده و به ادرار طبیعی کمک می کند. به علاوه آن به کنترل دمای اضافی بدن که می تواند این شرایط را بدتر کند، کمک می کند.

یک قاشق چایخوری تخم گشنیز را به مدت چند دقیقه در یک فنجان آب بجوشانید. سپس اجازه دهید خنک شود و آن را صاف نموده و روزی ۲ بار از آن بنوشید.

روش دیگر اضافه کردن یک قاشق غذاخوری پودر تخم گشنیز به ۳ فنجان آب می باشد. روی آن را پوشانده و بگذارید به مدت ۱۲ ساعت خیس بخورد. سپس کمی شکر زرد به آن اضافه نموده و آن را هم بزنید. یک فنجان این محلول را روزی ۳ مرتبه بنوشید. این درمان خانگی را تا زمانی که دردتان از بین برود ادامه دهید.

خیار

خیار به دلیل ماهیت ادرارآور بودن اش یک درمان قدیمی و مفید برای درمان سوزش ادرار می باشد. خیار دارای حدود ۹۵ درصد آب بوده و بنابراین به حفظ آب بدن و دفع سموم مضر بدن کمک می کند. به علاوه خاصیت خنک کنندگی آن کمک می کند که دمای بدن نرمال شود.

یک فنجان آب خیار و یک قاشق غذاخوری عسل خام و یک قاشق غذاخوری آبلیمو را با هم ترکیب نمایید و روزی ۲ بار از آن بنوشید. همچنین روزانه ۳-۲ خیار بخورید.

تخم شنبلیله

بر اساس طب سنتی هندی تخم شنبلیله راه حل موثری برای درمان سوزش ادرار می باشد. با توجه به اینکه تخم شنبلیله pH واژن را تنظیم می نماید، به جلوگیری از هر گونه عفونت کمک می کند. همچنین تخم شنبلیله از تجمع سموم در بدن جلوگیری می کند.

نصف قاشق چایخوری پودر تخم شنبلیله را به یک لیوان دوغ اضافه نمایید و روزی ۲ بار از آن بنوشید. روش دیگر این است که یک قاشق چایخوری پودر تخم شنبلیله را با یک قاشق چایخوری عسل خام ترکیب نموده و روزی ۳-۲ بار از آن میل کنید.

گزینه دیگر این است که یک قاشق چایخوری تخم شنبلیله را به مدت یک شب در آب بخیسانید. سپس آن را صاف نموده و نصف قاشق چایخوری عسل خام به آن اضافه کنید. با معده خالی آن را بنوشید. یکی از این راه حل ها را هر روز تا زمانی که مشکل تان برطرف شود، استفاده نمایید. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 626108 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟