نکات طلایی در کنترل تب

به گزارش رکنا ، وقتی تب دارید، در مورد یک چیز مطمئنید و آن هم این که می‌خواهید هر چه زودتر از آن خلاص شوید. در این مطلب هر آنچه لازم است در مورد تب بدانید به شما می‌گوییم و اینکه چه می‌توانید بکنید تا تبتان پایین بیاید و احساس بهتری پیدا کنید.

وقتی تب دارید، دمای بدنتان بالاتر از حد نرمال است و هرچند این حد نرمال برای هر کسی می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به طور کلی، دمای نرمال بدن بین 36 تا 36.8 درجه سانتی‌گراد است.

باید یادتان باشد که تب به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه علامتی از عفونت یا بیماری است که بدنتان سعی دارد با آن بجنگد. بیشتر ویروس‌ها و باکتری‌هایی که سبب عفونت می‌شوند معمولاً در دمای معمولی و طبیعی بدن زنده می‌مانند، بنابراین وقتی دمای بدنتان بالا می‌رود (تب می‌کنید)، این عوامل بیماری‌زا به سختی می‌توانند نجات پیدا کنند. ضمناً تب، سیستم ایمنی بدنتان را فعال می‌کند.

اساساً تب می‌تواند علامت خوبی باشد که نشان می‌دهد بدن شما در حال تلاش برای برگرداندن سلامتی شماست. حالا شما چگونه می‌توانید در این کار به بدنتان کمک کنید.

تب را با تب‌سنج اندازه بگیرید

اگر احساس می‌کنید تب دارید، فوراً تب‌سنج را بیاورید و دمای بدنتان را اندازه بگیرید. دمای بدن هر کسی متفاوت است و دمای بدن ما در زمان‌های گوناگون روز و تحت تأثیر یک سری از عوامل دیگر می‌تواند تغییر کند. مثلاً دمای بدن زنانی که هنوز یائسه نشده‌اند، طی تخمک‌گذاری نوسان دارد؛ اما اگر متوجه شدید دمای بدنتان کمی بالاتر از حد نرمال است این مسئله را نادیده نگیرید. اگر دمای بدنتان به 37.5 یا بالاتر رسید یعنی وارد محدوده‌ی تب شده‌اید و اگر دمای بدن به بالاتر از 40 درجه رسید، می‌تواند علامت یک عفونت جدی و خطرناک باشد که نیازمند اقدام فوری پزشکی است.

تا جایی که می‌توانید آب بنوشید

وقتی تب دارید، مایعات دوست شما هستند. تب باعث کم آب شدن بدن می‌شود و شما باید مایعات از دست رفته‌ی بدن را جبران کنید. آب، چای کمرنگ و سوپ رقیق مرغ همگی مایعات خوب و مفید هستند. پزشکان معمولاً برای کودکان در این مواقع، مایعات الکترولیت دار تجویز می‌کنند.

اگر می‌توانید غذا بخورید، اما نه به زور

وقتی بدن شما به دلیل عفونت تب دارد، ممکن است دچار ناراحتی معده یا حالت تهوع هم بشوید و البته طبیعی است که اشتهایتان را هم از دست بدهید. بنابراین سخت است در حالی که میل به غذا ندارید، چیزی میل کنید. پس هرگز کسی را که تب دارد وادار به غذا خوردن نکنید. اما اگر احساس می‌کنید دوست دارید چیزی بخورید، یک کاسه سوپ مرغ گرم می‌تواند در این شرایط بسیار برایتان مناسب و مفید باشد. در مطالعه‌ای که تقریباً دو دهه پیش انجام شد محققان نشان دادند که سوپ مرغ یا سوپ جوجه در واقع دارای خواص دارویی است. سوپ مرغ می‌تواند حرکت گلبول‌های سفید خون که با عفونت مبارزه می‌کنند را کُند کرده و این اتفاق باعث تسکین علائم سیستم تنفسی فوقانی می‌شود.

بدنتان را خنک نگه دارید

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد پتوپیچ کردن کسی که تب دارد و تلاش برای درآوردن عرق او، تب را پایین می‌آورد، این کار در واقع سودی ندارد. در عوض باید سعی کنید بدن و محیط را خنک نگه دارید تا احساس بهتری پیدا کنید. یکی از راه‌های خنک کردن بدن، گرفتن دوش آب ولرم یا آب سرد یا دراز کشیدن در وان با دمای آبی است که در آن احساس بهتری دارید. استفاده از کمپرس سرد در ناحیه گردن، زیر بغل یا پیشانی نیز می‌تواند از طریق تبخیر، پوست بدن را خنک کند. این روش‌ها، علت اصلی تب را برطرف یا درمان نمی‌کنند، بلکه فقط کمک می‌کنند حین مبارزه‌ی بدنتان با یک بیماری یا عامل بیماری‌زا، کمتر احساس بی‌قراری کنید و اذیت شوید.

استراحت کنید

طبیعی است که وقتی تب دارید دلتان بخواهد در رختخواب بمانید. وقتی تب دارید یعنی سیستم ایمنی‌تان در حال کار و تلاش مداوم برای جنگیدن با عفونت یا بیماری است که دارید. پس با استراحت کردن به بدنتان فرصت مبارزه دهید. مطالعات نشان می‌دهند خوابیدن و استراحت کردن، قدرت سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت را افزایش می‌دهد.

وقتی تب دارید یعنی سیستم ایمنی‌تان در حال کار و تلاش مداوم برای جنگیدن با عفونت یا بیماری است که دارید. پس با استراحت کردن به بدنتان فرصت مبارزه دهید. مطالعات نشان می‌دهند خوابیدن و استراحت کردن، قدرت سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت را افزایش می‌دهد

یک داروی تب‌بُر مصرف کنید

استامینوفن و ایبوپروفن، معروف‌ترین و متداول‌ترین داروهای تب بُر برای کودکان و بزرگسالان هستند. آسپیرین نیز برای کاهش تب بزرگسالان مفید است اما هرگز نباید به کودکان یا نوجوانان داده شود چون منجر به عارضه‌ای نادر به نام سندرم ری خواهد شد که باعث التهاب مغز و آسیب کبد در کودکانی می‌شود که دچار یک عفونت ویروسی هستند.

و یک هشدار دیگر برای پدر و مادرها: شما باید متناسب با وزن و سن کودکتان، از دوز مناسب استامینوفن یا ایبوپروفن برای کودکتان استفاده کنید. ضمناً باید بدانید که استامینوفن می‌تواند در خیلی از داروهای بدون نسخه که برای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا استفاده می‌کنید، به طور پنهان وجود داشته باشد. اوردوز کردن در مصرف استامینوفن یکی از شایع‌ترین علت‌های نارسایی کبد است.

نوزادتان را به نزد پزشک ببرید

در مورد تب نوزادان باید هوشیارتر و حساس‌تر باشید. هر زمانی که دمای بدن نوزادتان به 38 درجه یا بالاتر رسید، او را نزد پزشک ببرید. بچه‌های زیر یک سال، خصوصاً 6 ماه یا کوچک‌تر، وقتی تب می‌کنند در شرایط بی‌نهایت حساسی قرار می‌گیرند زیرا ممکن است خیلی زود دهیدراته شوند.

کودک ناخوشتان را به پزشک برسانید

تب در کودکان 6 ماه تا 5 سال می‌تواند سبب تشنج ناشی از تب شود که نوعی تشنج است که طی ساعت‌های اولیه تب رخ می‌دهد. همچنین اگر کودکتان تب دارد و خیلی ناخوش و بی‌حال به نظر می‌رسد یا به طرز غیرمعمول خواب‌آلود است و یا علائم دیگری مانند سفتی گردن، سردرد شدید، گلودرد، گوش درد، کهیر بی‌دلیل یا استفراغ و اسهال مکرر دارد باید هر چه سریع‌تر او را به پزشک برسانید.

در کودکان بزرگ‌تر، تبی که در حال بدتر شدن است یا بیش از دو یا سه روز ادامه پیدا کرده نیز نیازمند اقدام پزشکی است. تب بالا در کودکان به تب 38.8 درجه و بالاتر گفته می‌شود و در این شرایط نیز باید کودک را سریع‌تر نزد پزشک ببرید.

خودتان هم در شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید

در افراد بزرگسال، تب کمتر از 38.3 درجه، خفیف محسوب می‌شود. اما تب 39.4 یا بالاتر، ماجرای متفاوتی دارد. اگر دمای بدنتان فراتر از 39.4 یا 40 درجه رفت و ادامه‌دار شد، وقت آن است که زودتر به پزشک مراجعه کنید؛ به این دلیل که خیلی از عوامل می‌توانند منجر به تب شوند، مثلاً برخی از داروها، گرما، بیماری، سرطان، بیماری‌های خود ایمنی، مهم است که به دیگر علائم همراه با تب نیز دقت داشته باشید تا به پزشک در تشخیص علت تب کمک نمایید. مثلاً سوزش ادرار همراه با تب می‌تواند علامت عفونت مجاری ادراری باشد. یا سرفه و گلودرد همراه با تب به احتمال زیاد ناشی از آنفلوانزا یا کووید – 19 است.

اقدام اورژانسی در چه صورت نیاز است؟

اگر تبتان همراه با تنگی نفس یا سرفه‌هایی همراه با خون است باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید. تنگی نفس از اولین علائم نارسایی تنفسی است که نیازمند اقدام فوری و جدی پزشکی است.

اگر کودکتان دچار تب و تشنجی است که بعد از پنج دقیقه متوقف نشده، هر چه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 610301 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟