گوجه گیلاسی چه خواصی دارد ؟ + دستور تهیه غذاهای مصرفی

به گزارش رکنا ، امروزه گوجه گیلاسی به یکی از چاشنی‌های دلپذیر دنیای آشپزی تبدیل شده و به سرعت محبوبیت خود را در سراسر جهان پیدا کرده و اغلب به عنوان عضوی از خانواده سبزیجات اشتباه گرفته می‌شود.

گوجه گیلاسی تقریبا در هر سالادی دیده می‌شود و دارای تاریخچه جنجالی است. این میوه کوچک از خانواده بادنجیان است و از آنجایی که هسته ندارد در دسته سبزیجات قرار می‌گیرد. گذشته از ارزش غذایی بالایی که دارد، هم به شکل خام و هم پخته شده مورد مصرف قرار می‌گیرد.

این نوع از گوجه فرنگی ها، خوشمزه و شیرین‌تر از گوجه فرنگی‌های معمولی هستند. از ارزش غذایی بالا برخوردارند، از جمله آنتی اکسیدان‌هایی مانند ترکیبات فنلیک و کاروتنوئید ها.

گوجه گیلاسی‌ها کوچک‌ترین نمونه در بین انواع گوجه فرنگی هستند. همچنین اغلب به رنگ قرمز دیده می‌شود، ممکن است به رنگ‌های زرد، نارنجی و طلایی نیز دیده شوند. آن‌ها دارای طعمی لذیذ و دلنشین هستند که هم به شکل پخته و خام سرو می‌شوند. جالب است که بدانید، اولین گوجه گیلاسی کشت شده به اندازه گیلاس بود، هرچند که در ابتدا به صورت بسیار گسترده کشت نمی‌شد. امروزه گوجه گیلاسی به یکی از چاشنی‌های دلپذیر دنیای آشپزی تبدیل شده و به سرعت محبوبیت خود را در سراسر جهان پیدا کرده و اغلب به عنوان عضوی از خانواده سبزیجات اشتباه گرفته می‌شود.

ارزش غذایی

گوجه گیلاسی دارای ارزش غذایی بالایی است. طبق USDA، ۱۰۰ گرم یا نیم فنجان گوجه گیلاسی در پوره گوجه فرنگی حاوی:

• ویتامین ث: ۹ میلی گرم

• ویتامین آ: ۵۰۰ IU

• شکر: ۳ گرم

• فیبر: ۲ گرم

• کربوهیدرات: ۴ گرم

• پروتئین ۱ گرم

• انرژی: ۲۲ کیلو کالری

گوجه گیلاسی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، به طور عمده کاروتنوئید‌ها، ترکیبات فنولیک، اسید اسکوربیک و آلفا توکوفرول است. برای به دست آوردن مزایای کامل آن، همیشه مطمئن شوید که گوجه فرنگی‌ها کاملا رسیده باشند. مطالعه‌ای که در ژورنال کشاورزی و مواد غذایی شیمیایی منتشر شده است نشان داد که این گوجه فرنگی‌ها هنگام برداشت در صورتی که کاملا رسیده باشند، بالاترین سطح کاروتنوئید‌ها و فعالیت آنتی اکسیدانی را دارند. به نظر می‌رسد فعالیت آنتی اکسیدانی در مراحل بعدی رسیدن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

دستور العمل تهیه غذا با گوجه گیلاسی

گوجه گیلاسی بیشتر در سالاد‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پخته، گریل شده یا خام خورده می‌شود و بسیار خوشمزه است. در اینجا فقط چند دستور العمل در مورد آنچه می‌توانید با یک بسته از این گوجه گیلاسی تهیه کنید آورده شده است:

گوجه گیلاسی را با پاستا سرو کنید: گوجه فرنگی‌ها را با کمی سیر در روغن زیتون تفت دهید و آن‌ها را در سس شگفت انگیز مخلوط کنید. در نهایت با پاستا و پارمسان سرو کنید. همچنین می‌توانید آن را با سس چیلی میل کنید.

پاستا با گوجه گیلاسی

گوجه گیلاسی را با مرغ / ماهی و ریحان سرو کنید: گوجه گیلاسی‌ها را در ظرف مخصوص پخت مرغ یا ماهی قرار دهید. مقداری روغن زیتون بریزید، چاشنی دلخواه خود را اضافه کنید و آن را در فر بگذارید.

گوجه گیلاسی با مرغ

• تارت گوجه گیلاسی: یک عصرونه خوشمزه که عطر و طعم دلنشینی دارد. گوجه گیلاسی با رنگ‌های مختلف در بازار‌ها وجود دارد. در بهترین حالت زمانی تهیه می‌شود که گوجه فرنگی در فصل باشد.

گوجه گیلاسی در پیتزا

• پیتزا: آن‌ها را روی پیتزا به همراه پنیر و در کنار مواد غذایی دیگر پخت می‌کنند.

پیتزا با گوجه گیلاسی

• غذای دریایی: بگذارید گوجه گیلاسی در قابلمه با چاشنی به جوش آید و غذا‌های دریایی را اضافه کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از ادویه‌های مختلف، از پودر سیر تا سایر چاشنی‌ها مانند آویشن را به غذای خود اضافه کنید.

• میگو کبابی: گوجه گیلاسی را به همراه میگو و سایر سبزیجات مورد نظر خود گریل کنید. این سالاد ساده لذیذ و خوش عطر را می‌توانید در کنار میگو میل کنید.

غذای دریایی با گوجه گیلاسی

• فریتاتا: یک غذای عالی، فریتاتا غذای است که می‌تواند هر ماده‌ای موجود و در دسترسی با آن ترکیب و اضافه شود. گوجه گیلاسی آبدار و خوشمزه را به آن اضافه کنید.

فریتاتا با گوجه گیلاسی

• گوجه گیلاسی و استیک گریل شده: گوجه فرنگی را در تابه بریزید و آن‌ها را کباب کنید تا پوست چروک و پوسته‌ای پیدا کنند. زمانی که آب انداختند بالزامیک ترکیب کنید و در نهایت بر روی استیک‌های گریل شده سرو کنید.

استیک با گوجه گیلاسی

• سالاد: زمانی که در سالاد‌ها از گوجه گیلاسی استفاده می‌شود عالی است، زیرا شیرین‌تر و طعم دهنده‌تر از نمونه‌های بزرگ‌تر هستند. اندازه گوجه فرنگی نیز مناسب است. ایجاد یک برش در گوجه گیلاسی، آن را برای اندازه مناسب ایجاد می‌کند. می‌توانید آن را تقریباً به هر سالاد مورد نظر خود اضافه کنید، خواه یک سالاد بهاری، یک پانزانلا، نیکوئیز یا یک Caprese باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سالاد با گوجه گیلاسی

کدخبر: 590889 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟