سرم زیبایی را  بشناسید / اکسیری برای جوانی

سرم زیبایی / به گزارش رکنا، مراقبت از پوست با سرم‌هایی که قرار است نقش مهمی در جوانی و سلامت آن ایفا کند راه و رسم خودش را دارد. به‌علاوه اینکه باوجود اطلاعات هنوز برای انتخاب نوع مناسب این محصولات پرطرفدار و متنوع در بازار تردید داریم. سرم‌ها طراحی شده‌اند تا کارهایی که کرم، تونر، ماسک و روغن‌های زیبایی برای پوست انجام نداده‌اند را به سرانجام برسانند با این تفاوت که برای اثربخشی باید در استفاده از آنها دقیق و مصمم باشید. راهنمایی‌های دکتر افسانه اسکوئی متخصص پوست و زیبایی درباره این سرم‌ها و نحوه و نتیجه استفاده از آنها را در ادامه بخوانید.

اول پوست‌تان را درمان کنید

پوستی که همه روزه با کمک کرم‌های آرایشی یکدست و بی‌نقص می‌شود را باید از پایه بسازید، یعنی کاری کنید تا صورت‌تان بدون میکاپ هم جلوه و زیبایی خودش را داشته باشد. پوشش ضخیمی از انواع مواد آرایشی دردی از مشکلات پوست شما دوا نمی‌کند پس تا دیرتر نشده به فکر چاره باشید. سلامت درون شما رابطه مستقیمی با سلامت و زیبایی ظاهری‌تان دارد، بنابراین برای شروع با علم از کم و کاستی‌های جسمی و روحی برای برطرف شدن آنها برنامه‌ریزی کنید. کمبود انواع ویتامین، آب، آهن و بسیاری از مواد موردنیاز بدن و البته استرس مستقیما روی پوست شما تاثیر می‌گذارد، به‌همین خاطر بعد از اطمینان از سلامت جسم به‌دنبال علت‌های دیگر باشید. پوست ما در فصول مختلف و در گذر زمان خشک، چرب، کدر، لکه‌دار، افتاده و پیر می‌شود، تمام موقعیت‌هایی که به آن آسیب می‌رسانند و جوانی و شادابی را در مدت کوتاهی از آن می‌گیرد. پس در کنار مراقبت‌های جسمی باید به فکر ظاهر هم باشید؛ ظاهری که با رطوبت‌رسانی، ویتامینه کردن و بالا بردن مکانیسم دفاعی پوست سالم و جوان می‌ماند. یکی از این مراقبت‌های تخصصی استفاده مرتب از سرم‌هاست.

سرم چیست و با پوست چه می‌کند؟

سرم یک محصول مراقبت‌کننده از پوست است که باید بعد از پاک کردن پوست از آرایش و پیش از مصرف مرطوب‌کننده استفاده شود. سرم‌هایی شبیه ژل یا روغن که وظیفه دارند تمام مواد و ویتامین‌های مفید را مستقیما به عمق پوست ما منتقل کنند، کاری که هیچ کرم و محصول دیگری با این قدرت برای حفظ شادابی و جوانی پوست انجام نمی‌دهد، چون سرم‌ها اساسا از مولکول‌های کوچک‌تری ساخته شده‌اند که می‌تواند عمیقا به داخل پوست نفوذ کرده و مواد فعال تشکیل‌دهنده آن را با غلظت بالایی به عمق آن منتقل کنند. پس سرم‌ها ابزارهایی عالی برای خداحافظی با نشانه‌های پیری پوست هستند و بهترین منبع تامین رطوبت آن در کمترین زمان ممکن. از ویژگی‌های مهم دیگر سرم‌های زیبایی باید به غنی بودن آنها از اسید هیالورونیک اشاره کرد؛ آبرسانی قوی که بافت ژل مانند آن به تحریک سلول‌های رشد و بازسازی‌کننده پوست کمک ویژه‌ای می‌کند. به‌علاوه اینکه سرم‌ها نقش کلیدی در محافظت پوست صورت در برابر نور خورشید ایفا می‌کنند پس شاید این تاثیرات سریع و موثر کافی باشد تا برای جبران کم و کاستی‌های پوست‌تان به فکر انتخاب یک سرم غنی و مغذی باشید.

کدام سرم کدام پوست‌؟

سرم‌ها در دو نوع با پایه آب و روغن موجود هستند که با‌توجه به ترکیبات مختلف برای انواع نیازهای پوست طراحی شده‌اند، اما کدام سرم با چه محتویاتی برای برطرف کردن مشکلات شما مناسب است، برای این کار باید به جزئیات نوشته شده روی سرم یا بروشور داخل محصول را دقیق مطالعه کنید:

پوست‌های آکنه‌دار و پر‌جوش‌: اگر پوست شما مستعد آکنه است و معمولا جوش‌ها زود‌به‌زود روی صورت‌تان جا خوش می‌کنند، باید به‌دنبال ویتامین‌C (برای افزایش تولید کلاژن، سرعت در ترمیم پوست و کاهش التهاب)، رتینول (به‌عنوان آنتی‌اکسیدان، کاهش‌دهنده التهاب)، زینک (آرامش‌دهنده پوست، تنظیم تولید چربی) و اسید سالیسیلیک (پاکسازی کننده منافذ پوست) در ترکیبات سرم باشید.

پوست‌های خشک و کدر: اگر مدت‌هاست پوست‌تان دیگر شادابی و رطوبت سابق خود را ندارد یا همیشه با خشکی‌های مزمن دست و پنجه نرم می‌کند، بهتر است دنبال سرم‌هایی با ترکیبات ویتامینE‌ (‌به‌عنوان آنتی‌اکسیدان و محافظت‌کننده از سلول‌های آسیب‌دیده پوست)، نیاسین آمید (برای بهبود قابلیت ارتجاعی پوست و افزایش تولید چربی طبیعی آن)، اسید گلیکولیک (لایه‌برداری ملایم و روشن‌کننده‌) و اسید هیالورونیک (حفظ رطوبت‌) باشید تا بعد از مداومت در مصرف آن پوستی جوان، مرطوب و درخشان بسازید.

پوست‌های خسته و افتاده‌: برای این نوع پوست‌ها توصیه می‌کنیم به‌دنبال محصولاتی غنی شده با عصاره چای سبز، آنتی‌اکسیدان، اسید فرولیک (برای مقابله با رادیکال‌های آزاد، افزایش اثربخشی کرم‌های ضدآفتاب در روز و ترمیم سلول‌های پوست در شب) بگردید تا نگران پیر شدن پوست‌تان در دراز‌مدت نباشید.

چروک‌های اطراف چشم‌: دتینول یکی از ترکیبات مفید و موثر به‌عنوان یک ضدچروک است بنابراین سرم‌های حاوی این ماده برای کاهش چین و چروک‌های اطراف چشم‌ها بسیار مناسب هستند به‌ویژه سرم‌هایی که حاوی آب و سیلیکون هستند چون این دو ماده باعث می‌شوند تا سرم بهتر در لایه‌های پوست نفوذ کند. نکته مهم‌تر اینجاست که برای کارایی و نتیجه‌بخش بودن بهتر است این سرم‌ها را از همان سال‌های جوانی آغاز کنید تا با استحکام پوست اطراف چشم اجازه بروز و ظهور به خط و خطوط افزایش سن ندهید.

30 تا 40‌ساله‌ها‌: پوست ما در زمان خواب و استراحت در حال بازسازی است. پس با ورود به 30‌سالگی با کمک سرم‌های شب پروسه بازسازی پوست را تقویت و پیری خود را به تعویق بیندازید. سرم‌های مخصوص شب با‌وجود ویتامین‌های A‌ وE و ترشح کلاژن و افزایش تولید آن حرکت سلول‌های پوست را تسریع می‌بخشد و به جوانسازی و بازسازی آن کمک ویژه‌ای می‌کند.

با سرم‌ها چطور برخورد کنید

- سرم‌ها به‌خاطر ترکیبات غنی و اثرات ویژه‌ای که دارند، معمولا گران‌تر از دیگر محصولات آرایشی و بهداشتی هستند اما به‌دلیل حجم کم استفاده از آن (‌دو تا سه قطره در روز‌) به‌صرفه بوده چون مدت زیادی طول می‌کشد تا سرم تمام شود.

- با این حال پیشنهاد ما این است که قبل از خرید و استفاده از هر محصول آرایشی و بهداشتی ابتدا با یک متخصص پوست یا کارشناس این حوزه مشورت کنید تا با تکیه بر تجربیات آنها مناسب‌ترین انتخاب ممکن را انجام دهید.

- قبل از استفاده از هر مرطوب‌کننده یا کرم دیگری ابتدا از سرم استفاده کنید و برای جذب کامل مواد آن به پوست‌ ۵ تا ۱۰‌دقیقه صبر کنید و سپس از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید، چراکه استفاده همزمان این دو محصول با هم و ترکیب شدن آنها به مواد موجود در سرم اجازه نمی‌دهد تا به میزان لازم و کافی جذب پوست شود. اما وقتی بعد از مدتی مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید نه تنها باعث جذب بهتر مواد سرم می‌شود، بلکه طول درمان، مراقبت و نگهداری از پوست کاملا انجام می‌شود.

- دفعات استفاده شما از سرم بستگی به نیاز پوست و اطلاعات درج شده در راهنمای مصرف آن دارد پس مقدار روزانه استفاده از آن را خودسرانه کم یا زیاد نکنید.

- اگر پوستی حساس، ملتهب با آثاری مانند دانه‌های قرمز روی گونه‌ها دارید حتما نوع بدون عطر و اسانس آن را برای خود انتخاب کنید تا ضمن درمان مشکل خود دچار عارضه حساسیت یا مشکلات دیگر نشوید.

- تاریخ مصرف سرم‌ها طولانی است با این حال بهتر است طول زمان تعیین شده برای مصرف آن را تا زمان رسیدن به نتیجه دلخواه‌تان در‌نظر داشته باشید.

- از هیچ محصولی انتظار معجزه نداشته باشید اما می‌توانید با مصرف مداوم و درست این سرم‌ها به نتیجه دلخواه خود برسید و به پوست‌تان ظاهری زیبا و بی‌نقص ببخشید.

پوست‌های آکنه‌دار و پر‌جوش‌:

اگر پوست شما مستعد آکنه است و معمولا جوش‌ها زود‌به‌زود روی صورت‌تان جا خوش می‌کنند، باید به‌دنبال ویتامین‌C

(برای افزایش تولید کلاژن، سرعت در ترمیم پوست و کاهش التهاب)، رتینول (به‌عنوان آنتی‌اکسیدان، کاهش‌دهنده التهاب)، زینک (آرامش‌دهنده پوست، تنظیم تولید چربی) و اسید سالیسیلیک (پاکسازی کننده منافذ پوست)

در ترکیبات سرم باشید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 530556 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟