به گزارش رکنا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش در مراسم تقدیر از دست اندرکاران بسیج ملی کنترل فشارخون اظهار کرد: در گذشته موجی از مالاریا در جنوب کشور داشتیم، این ما را بر آن داشت که به ریشه کنی بیماری‌های واگیردار مهم مانند سرخک، فلج اطفال و کزاز بپردازیم و طرح ضربتی مقابله با مالاریا را اجرایی کنیم.

او ادامه داد: در اولین روزهایی که در وزارت بهداشت روند بیماری‌ها را مرور کردیم، دیدیم در سال ۳۸۰ هزار مرگ در کشور داریم که حدود ۱۰۰ هزار مورد مرگ به دلیل پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن اتفاق می‌افتد.

نمکی گفت: تا چه زمان می‌خواهیم تخت بیمارستانی و تخت مراقبت‌های ویژه اضافه کنیم. در حاشیه شهر تهران جمعیت ۱.۵ میلیون نفری حتی یک تخت بیمارستانی نداشت و این باید در اولویت باشد. در ۳۰ سال گذشته تعداد تخت‌های دیالیز ۵ تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است، بنابراین باید روند بیماری‌زایی را متوقف کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما تصمیم گرفتیم که روند بیماری زایی و عوارض ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهیم و در این زمینه فشارخون را انتخاب کردیم، چرا که مرگ و میر بالایی منتسب به فشار خون داریم. طبق آمار ۴۰ درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود آگاهی نداشتند و ۶۰ درصد مبتلایان، دارو درست مصرف نمی‌کردند. این زنگ خطر بزرگ برای سیاستگذاران نظام سلامت بود ؛ برآوردمان این بود که ۲۰ میلیون نفر را غربالگری کنیم که دستاورد عظیم ما غربالگری ۳۰ میلیون نفر در بسیج ملی کنترل فشار خون بود.

او تاکید کرد: با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، باید این حرکت بین بخشی را استمرار ببخشیم و از آموزش مردم غفلت نکنیم. پرونده الکترونیک سلامت را به عنوان ریل اصلی در حوزه سلامت اجرایی کردیم و باید به قدرتمندی آن در این پدیده ایمان داشته باشیم.

طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، الگوی جهانی خواهد شد

وزیربهداشت به سایر بسیج‌های ملی حوزه سلامت گفت: پس از بسیج ملی فشارخون، طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را اجرایی کردیم. به گفته دبیرکل سازمان جهانی بهداشت این طرح الگوی جهانی خواهد شد و درصدد هستیم که بسیج ملی دیابت و بقیه بیماری‌های غیرواگیر را با ۲۰ میلیون سفیر سلامت برای مردم نهاد کردن نظام سلامت، اجرا کنیم. در ۳ استان از یک ماه پیش طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را پایلوت آغاز کردیم.

او در پایان گفت: این طرح به عنوان بستر رویش همه خدمات نظام سلامت و از همه مهمتر در جامعه محور کردن آموزش در سال ۹۹ در کل کشور اجرایی خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 529690 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟