قانـون‌های اتاق کـودک را می‌دانیـد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ این پیشنهادها به شما کمک می‌کند اتاق کودک‌تان را با هزینه‌ای بسیار کم متناسب با سنش تغییر دهید.

اسباب‌بازی‌ها کف اتاق

بچه‌ها تا 2 سالگی دوست دارند محیط اطراف‌شان را کشف کنند و این کشف از راه لمس کردن و چشیدن انجام می‌شود. آنها برای کشف محیط اطراف خود هر چیزی که جلوی‌شان قرار دارد را به دهان‌شان می‌گذارند. مهم‌ترین نکته برای بچه‌ها در این سن این است که بتوانند به راحتی به اسباب‌بازی‌های خود دسترسی داشته باشند. فقط دیدن اسباب‌بازی‌ها کافی نیست. بچه‌ها باید با اسباب‌بازی‌های‌شان در تماس باشند و بتوانند با تمام حواس‌شان آنها را کاملا کشف کنند بنابراین شما باید تمرکزتان را در چیدمان روی کف اتاق بگذارید. لازم است کف اتاق بچه را با اسباب‌بازی‌های بی خطر پر کنید؛ اسباب‌بازی‌هایی که گوشه‌های تیز نداشته باشند و اگر کودک آنها را به دهان گذاشت برایش خطری نداشته باشد. مثلا لگو برای بچه‌ها در این سن خطرناک است چون ممکن است در گلوی آنها گیر کند. به جای آن می‌توانید از عروسک‌های پارچه‌ای یا اسباب‌بازی‌های درشت چوبی که گوشه تیز نداشته باشند، استفاده کنید. شما می‌توانید چند سطل در اتاق داشته باشید و اسباب‌بازی‌ها را در آن بریزید و کف اتاق بگذارید، این‌طوری هم جمع و جور کردن برای شما راحت‌تر است و هم بچه‌ها می‌توانند به‌راحتی به هر اسباب‌بازی‌ای که دوست دارند دسترسی داشته باشند.

میز و صندلی برایش بخرید

بچه‌های 2 تا 4 ساله تمرکز کردن برای یک مدت طولانی روی یک موضوع خاص را یاد می‌گیرند. تمرکز کردن برای آنها جذاب است و بچه‌ها با این بازی‌ها تنهایی خودشان را کشف و وسایل پیرامون‌شان را دقیق‌تر درک می‌کنند.

فرزند شما ممکن است در این سن 10 دقیقه در خودش فرو برود یا با یک اسباب‌بازی خاص مشغول باشد بدون اینکه به اطراف توجه کند. این زمان‌ها هرقدر هم که کوتاه باشد، می‌تواند باعث رشد فکری و ذهنی کودک شما شود و شما باید این فرصت را برای او ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید یک میز و صندلی بچگانه در اتاق کودک قرار دهید. کودک می‌تواند روی آن میز به کتاب‌هایش نگاه کند یا به‌راحتی با اسباب‌بازی‌هایش بازی کند. اندازه صندلی را به گونه‌ای انتخاب کنید که برای نشستن کودک راحت باشد. این صندلی باید به شما امکان دهد فرزندتان را در حال بازی در آغوش بگیرید یا کنارش بنشینید و در خواندن کتاب‌ها یا بازی با او همراه شوید.

حالا مبل راحتی می‌خواهد

بچه‌های 4 تا 7 ساله به خواندن و نگاه کردن به کتاب علاقه‌مند می‌شوند. با اینکه کودک در این سن هنوز خواندن را بلد نیست اما به کتاب واکنش مثبت نشان می‌دهد. در کتاب چیزهای ناشناخته هست که کودک دوست دارد آنها را کشف کند؛ از تصاویر بگیرید تا نوشته‌هایی که نمی‌تواند آنها را بخواند. وجود یک مکان مناسب در اتاق که کودک بتواند در آن به همراه شما کتاب بخواند و بتوانید در مورد آن با هم حرف بزنید کسب این توانایی را راحت‌تر می‌کند.

برای همین شما باید یک گوشه راحت در اتاقش برای او تدارک ببینید مثلا می‌توانید یک مبل راحتی یک گوشه اتاق بگذارید. بهتر است مبل را جایی کنار قفسه کتاب‌های کودک بگذارید تا او با نشستن روی مبل بتواند کتاب‌هایش را ببیند. اگر کودک شما به سنی رسیده که بتواند خودش کتاب بخواند، می‌توانید یک چراغ مطالعه هم کنار مبل قرار دهید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 526259 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟