خداحافظی با پستانک!

خداحافظی با پستانک / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره دادن پستانک به نوزادی که تازه شیر خورده‌، گفته‌های ضدونقیضی وجود دارد. نظرات قابل‌توجهی در تایید و رد این کار وجود دارند، اما در‌نهایت این کار یک تصمیم شخصی است. واکنش هر کودکی متفاوت است و به نیازها و توانایی‌های خاص او بستگی دارد. برخی نوزادان بدون هیچ مشکلی پستانک می‌مکند، اما ممکن است بعضی‌‌ها دچار مشکل شوند و با اختلال‌های گوارشی ناشی از مکیدن هوا مواجه شوند. در این مطلب به شما می‌گوییم که در این رابطه به چه نکاتی باید توجه داشته باشید و چه نکاتی نباید نگران‌تان کند.

پستانک به کودک بدهید یا نه؟

نوزادان نارس و نوزادان مبتلا به کولیک که عاشق مکیدن هستند، از پستانک خوردن لذت می‌برند. با این حال، پستانک می‌تواند برای نوزادان تازه به دنیا آمده، نوزادان خواب‌آلود و شیرخوارانی که لجوج هستند، مشکل‌ساز باشد. والدین صلاح نوزادشان را بهتر می‌دانند. آنها باید با بررسی تمام جوانب تصمیم بگیرند که به نوزادشان پستانک بدهند یا نه. شما می‌توانید تصمیم خود را با پزشک‌تان مطرح کرده و از او کمک بگیرید.

نکات مثبت استفاده از پستانک

• استفاده از پستانک به کاهش خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) کمک می‌کند.

• پستانک به تسکین ناراحتی ناشی از ریفلاکس یا کولیک کمک می‌کند.

• نوزادان نارسی که پستانک می‌خورند، سریع‌تر به وزن نرمال می‌رسند.

• خوردن پستانک در موقعیت‌های استرس‌زا و دردناک می‌تواند آرامش‌بخش باشد.

• بسیاری از نوزادان حتی وقتی گرسنه نیستند، پستانک می‌خورند. پستانک می‌تواند میل آنها را به غذا کاهش دهد.

نکات منفی استفاده از پستانک

• استفاده از پستانک می‌تواند بر عملکرد نوزاد حین تغذیه اثر بگذارد.

• استفاده از پستانک می‌تواند بر روند تولید شیر در بدن مادر اثر بگذارد، چون میزان پرستاری از نوزاد با تولید شیر در بدن مادر ارتباط مستقیم دارد. از این رو، اگر به جای پرستاری از کودک به او پستانک دهید، سطح شیرتان کاهش خواهد یافت.

• مطالعات محققان نشان می‌دهد که استفاده از پستانک باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت گوش می‌شود.

• استفاده از پستانک ممکن است روند از شیر گرفتن نوزاد را تسریع کند.

• مکیدن پستانک ممکن است باعث شود که نوزاد در طول روز کمتر شیر بخورد.

• استفاده بیش از اندازه از پستانک می‌تواند دندان‌های کودک را خراب کند.

• نوزادان اغلب بیش از حد به پستانک خود وابسته می‌‌شوند. این وابستگی ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور مشکلاتی را برای نوزاد و والدین ایجاد کند.

چه نوع پستانکی بخریم؟

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که نباید مادران را از به‌کارگیری پستانک برای نوزادان‌شان ترساند. با این حال، توصیه می‌شود پس از آنکه نوزاد به شیر خوردن عادت کرد و سطح شیر مادر به حد قابل‌توجهی رسید، از پستانک استفاده کنید. این پروسه زمانی ممکن است ۴تا ۸هفته بعد از زایمان طول بکشد. به‌طور کلی، اگر تصمیم دارید از پستانک استفاده کنید، مطمئن شوید که این کار برای نوزاد بی‌خطر است. ایمنی پستانک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از خریدن پستانک‌های چند تکه خودداری کنید. اگر پستانک حین مکیدن دو تکه شود، ممکن است باعث خفگی نوزاد شود. به‌علاوه بسیاری از برندهای تجاری پستانک‌ها را مخصوص سن نوزاد می‌سازند، پس سعی کنید از پستانکی با اندازه مناسب استفاده کنید. اگر یک نوزاد بزرگ‌تر پستانک یک نوزاد تازه به دنیا آمده را بخورد، ممکن است دچار خفگی شود.

پستانک را چطور بشوییم؟

پستانک نوزاد را هر روز تمیز کنید تا از بروز بیماری‌های عفونی و میکروبی جلوگیری شود. سعی کنید از دستورالعمل سازنده پیروی کنید. برخی پستانک‌ها در ماشین ظرفشویی قابل شستن هستند، برخی دیگر صرفا با آب گرم و صابون شست‌وشو داده می‌شوند.

نگهداری از پستانک

هرگز پستانک را دور گردن نوزاد آویزان نکنید و از بند و روبان برای بستن پستانک به تخت استفاده نکنید. وجود هر بند و ریسمانی در اطراف نوزاد می‌تواند موجب خفگی او شود. از سر شیشه‌شیر به‌عنوان پستانک استفاده نکنید. این کار بهداشتی نیست همچنین ممکن است موجب خفگی نوزاد شود.

با دندانپزشک مشورت کنید

پستانک را دائم بررسی کنید تا از نبودن نشانه‌های خوردگی و شکستگی در آن مطمئن شوید. آنها را در صورت تغییر رنگ، شکسته شدن یا آسیب دیدن حتما تعویض کنید. وقتی نوزاد در حال دندان درآوردن است، او را پیش دندانپزشک ببرید تا معاینه شود. با دندانپزشک درباره استفاده از پستانک مشورت کنید و از او بپرسید چه وقت می‌توانید پستانک را از نوزاد بگیرید.

چطور پستانک را کنار بگذاریم؟

مکیدن پستانک روش خوبی برای به خواب رفتن نوزاد است، به‌علاوه پستانک می‌تواند خطر ابتلای نوزاد به سندروم مرگ ناگهانی (SIDS) را کاهش دهد. پزشکان توصیه می‌کنند در تولد یک سالگی پستانک را از نوزاد بگیرید تا آسیبی به دندان‌هایش وارد نشود. به‌علاوه، هرقدر نوزاد بیشتر پستانک بخورد، وابستگی بیشتری به آن پیدا خواهد کرد. ترک این وابستگی در سنین بالاتر به‌مراتب دشوارتر است. اگر نوزاد شما بیش از ۱۲ماهش است که پستانک می‌خورد، ممکن است فکر کنید جدا کردن او از پستانک محبوبش کار دشواری است. اما روش‌‌های زیادی برای این کار وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

قاطع عمل کنید

گاهی اوقات کشیدن پستانک از دهان نوزاد و پس ندادن آن تا یک مدت معلوم باعث می‌شود که نوزاد از خوردن پستانک صرف‌نظر کند. اما باید خود را برای دیدن گریه و زاری نوزاد آماده کنید. با این حال او خواهد توانست در عرض چند روز به آرامش قبلی‌اش دست پیدا کند. رمز موفقیت در این کار این است که از تصمیم‌تان برنگردید. برای این کار، باید تمام پستانک‌هایی را که در خانه دارید، دور بریزید تا وسوسه نشوید.

با آرامش عمل کنید

اگر فکر می‌کنید برای جدا کردن نوزاد از پستانک هنوز زود است، بهتر است با طمأنینه عمل کنید. مکیدن پستانک برای نوزاد یک عادت آرامش‌بخش است. پستانک به نوزاد کمک می‌کند که راحت‌تر به خواب برود، بنابراین هرگونه عجله در جدا کردن نوزاد از پستانک ممکن است باعث بروز مشکلات خواب ازجمله کابوس‌های شبانه و اختلالات مزمن شود. جدا کردن نوزاد از پستانک باعث می‌شود که او به خوردن انگشتانش رو بیاورد. کاری که چندان ایده‌آل به‌نظر نمی‌رسد و ممکن است باعث بروز مشکلات دهان در نوزاد شده و رشد دندان‌های او را به خطر بیندازد. همچنین، خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها را نیز افزایش می‌دهد، چون کودک دائما دست کثیفش را درون دهانش می‌گذارد. پس اگر نوزادتان حین جدا شدن از پستانک بی‌قراری می‎‌کند، بهتر است کمی با طمأنینه بیشتر عمل کنید. سعی کنید از یک رویکرد تدریجی برای خداحافظی با پستانک استفاده کنید. اگر کودک دوست دارد در طول روز پستانک بخورد، به او بگویید فقط اجازه دارد هنگام خواب پستانک بخورد و به‌تدریج، خوردن پستانک قبل از خواب را هم ممنوع کنید و نگذارید دیگر پستانک بخورد. باید بدانید که همه نوزادان دیر یا زود باید از پستانک گرفته شوند. شما می‌توانید یک زمان مشخص مثل روز تولد را برای ترک پستانک تعیین کنید و به کودک بگویید که از آن روز به بعد دیگر خبری از پستانک نخواهد بود. انتظار نداشته باشید که دوره جدا شدن از پستانک یک دوره آسان باشد. هرگز آمادگی کودک را برای ترک پستانک زیر سوال نبرید و سنش را به رخ او نکشید. هیچ‌وقت نگویید که بچه‌های هم‌سن او پستانک را کنار گذاشته‌اند. هر کودکی سرعت رشد مخصوص به خود را دارد. بهتر است در دومین سال زندگی نوزاد، او را از پستانک جدا کنید، اما اگر این بازه زمانی کمی بیشتر طول کشید، نگران نباشید.

پستانک ایمن

ایمنی پستانک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از خریدن پستانک‌های چند تکه خودداری کنید. اگر پستانک حین مکیدن دو تکه شود، ممکن است باعث خفگی نوزاد شود. به‌علاوه بسیاری از برندهای تجاری پستانک‌ها را مخصوص سن نوزاد می‌سازند، پس سعی کنید از پستانکی با اندازه مناسب استفاده کنید.

تشویق فراموش نشود

می‌توانید از روش‌های تشویقی هم برای این کار بهره بگیرید؛ یعنی هر بار که فرزندتان می‌تواند در کنار گذاشتن پستانک بیشتر موفق باشد او را مورد تشویق قرار دهید. مثلا می‌توانید این موفقیت‌ها را برای پدرش تعریف کرده و او را تحسین کنید‌ یا در برابر موفقیت او از دادن هدیه استفاده کنید. اگر کودک‌تان خیلی بیقراری می‌کند، می‌توانید خداحافظی با پستانک را با بازی همراه کنید. مثلا یک بازی ترتیب دهید که در آن، فرزندتان با شادی و خنده پستانک را رها کند و میل به آن را از دست بدهد. از روش‌های ترساندن یا تنبیه و خشونت به هیچ عنوان استفاده نکنید. شما نمی‌خواهید به‌خاطر ترک پستانک، فرزندتان در آینده مشکلات جدی‌تری داشته باشد. پس هرگز به زور و تهدید و تنبیه پستانک را از کودک‌تان نگیرید.

یک جایگزین خوب به نوزاد بدهید

جدا شدن از پستانک برای یک نوزاد نوپا که آرامش خود را در خوردن آن می‌بیند، کار دشواری است، بنابراین بهتر است تا مدتی از شیشه‌های شیر پستانک‌دار استفاده کنید. متخصصان اطفال توصیه می‌کنند که پستانک موجود روی شیشه شیر باید نرم و لاستیکی باشد تا مانع از رشد متعادل عضلات صورت نشود و در طولانی‌مدت باعث ابتلای نوزاد به عفونت گوش نشود. باید بتوانید جایگزین مناسبی به فرزندتان بدهید تا بتوانید پستانک را از او بگیرید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 526247 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟