اثرات مخرب چاقی بر مغز!

جراحی‌های کاهش وزن که آن را به‌نام جراحی چاقی هم می‌شناسند یک روش درمانی بوده و برای افرادی توصیه می‌شود که با چاقی درگیرند. این نوع جراحی برای کاهش وزن یا رسیدن به اندامی مطلوب نیست بلکه نوعی عمل جراحی است که با هدف اصلی تغییر و پیشگیری از مشکلات و عوارض ناشی از چاقی انجام می‌شود. مشکلات چاقی شامل دیابت، بیماری قلبی، فشار‌خون بالا و سکته مغزی است. بسیاری از عوارض جانبی مرتبط با سلامت اغلب به سکته مغزی منتهی می‌شوند. در‌واقع سکته مغزی، یکی از شدیدترین مشکلات تهدیدکننده ناشی از چاقی است. حدود ۱۲تا ۱۸درصد از افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، از آن جان سالم به در نمی‌برند و آن دسته از افرادی که زنده می‌مانند، طول عمر کوتاه‌تری دارند. آمار نشان می‌دهد افرادی که از سکته مغزی جان سالم به در می‌برند به‌طور متوسط 5/ 12 ‌سال زودتر می‌میرند. زندگی در قالب کسی که از سکته مغزی نجات یافته اغلب به معنای چندین سال ناتوانی فیزیکی به خاطر هزینه‌های سنگین ناشی از سکته‌ مغزی است.

از بای‌پس معده بیشتر بدانید

جراحی چاقی و جراحی کاهش وزن، عمل‌هایی هستند که با هدف کاهش وزن و پیشگیری از اضافه‌وزن طراحی شده‌اند. جراحی کاهش وزن انواع گوناگونی دارد. برای مثال جراحی بای‌پس معده نوعی روش جراحی است که برای تغییر مسیر ارتباط بین روده کوچک و معده انجام شده و در‌نهایت باعث می‌شود بدن کالری‌های کمتری جذب کند. بعد از انجام جراحی بای‌پس معده، غذایی که فرد می‌خورد بعد از مدت کوتاهی که وارد معده شد، به روده کوچک می‌رود. معده جایی است که بیشتر غذا در آن آماده می‌شود تا توسط روده کوچک جذب شود، بنابراین سپری کردن زمان کمتر در معده منجر به جذب کالری کمتر از غذا و انتقال آن به بدن می‌شود.

جراحی آستینی چیست؟

جراحی قطع معده و روش جراحی آستینی معده انواع جراحی‌های کاهش وزن هستند که طی آن بخشی از معده برداشته می‌شود تا کوچک‌تر شود. بعد از جراحی بای‌پس معده، عملا اندازه معده کاهش یافته و در‌نهایت پرخوری شما را اذیت خواهد کرد. پرخوری بعد از جراحی بای‌پس معده حتی می‌تواند به استفراغ هم بینجامد. کمتر خوردن به معنای مصرف و جذب کالری کمتر است که منجر به کاهش وزن خواهد شد.

حلقه گذاری دور معده را می‌شناسید؟

یکی دیگر از انواع روش‌های شایع جراحی چاقی، جراحی حلقه‌گذاری دور معده است. این روش شامل گذاشتن یک حلقه در منطقه‌ای از معده به‌منظور ایجاد حس اشباع بودن از غذاست. این حس اشباع بودن باعث می‌شود بعد از خوردن وعده‌های غذایی مختصر، احساس سیری داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که این روش تا ۶۵‌درصد از افزایش وزن پیشگیری می‌کند. تمام این روش‌ها، راه‌های موثری برای محدود کردن مصرف کالری بوده که منجر به کاهش وزن و پیشگیری از افزایش وزن می‌شوند.

لیپوساکشن، جراحی چاقی محسوب می‌شود؟

روش‌هایی مانند جراحی کوچک کردن یا زیبایی شکم و لیپوساکشن را نمی‌توان جراحی‌هایی تلقی کرد که جزء جراحی کاهش وزن با جراحی چاقی باشند. در این روش‌ها، چربی یا پوست از بدن جدا می‌شود تا اندازه و سایز بدن درست شود. این روش‌ها هیچ تاثیری در میزان کالری‌ که فرد مصرف می‌کند، نداشته و مانند جراحی چاقی،‌ اثرات سلامت مشابهی به‌همراه ندارند.

جراحی چاقی و پیشگیری از سکته مغزی

چاقی با افزایش خطر بروز سکته مغزی ارتباط نزدیکی دارد. روش سالم برای کاهش وزن در گرو داشتن برنامه تغییر شیوه زندگی است که شامل رژیم غذایی و ورزش Sport است. تمرکز رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن بر مصرف مواد مغذی لازم از طریق خوردن خوراکی‌هایی است که خواص مغذی بالایی دارند؛ در‌حالی‌که به مرور با کم کردن میزان مصرف کالری، به کاهش وزن می‌انجامد. ورزش و شرکت مرتب و منظم در فعالیت‌های فیزیکی تاثیر بسزایی در کاهش وزن داشته و طی آن کالری زیادی سوزانده می‌شود؛ ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی یا تمرینات ایروبیک، دویدن و دوچرخه‌سواری. با این حال برخی افراد قادر نیستند تمام اضافه‌وزن خود را فقط و فقط با تغییر شیوه زندگی کاهش دهند. زمانی که یک فرد شدیدا اضافه‌وزن دارد، رسیدن به تناسب وزنی، آن هم فقط از راه رژیم غذایی و ورزش برایش کار بسیار دشواری خواهد بود. وزن دقیق و درست یا شاخص حجم بدن (BMI) که اختلال در آن به تنهایی می‌تواند مسبب مشکلات سلامت باشد، در افراد مختلف با هم متفاوت است. در برخی موارد، پزشک معالج به شما توصیه می‌کند وزن‌تان را کم کنید، بنابراین این کار باعث خواهد شد از مشکلات مربوط به چاقی یا سکته مغزی پیشگیری کرده و نیز بسته به وضعیت‌تان، ممکن است یکی از گزینه‌های پیشنهادی پزشک، انجام جراحی چاقی باشد.

تحقیقات چه می‌گویند؟

یک گروه تحقیقاتی شامل انجمن قلبی‌عروقی از دانشگاه منچستر بریتانیا، نتایج مربوط به ۱۴نمونه تحقیقاتی مجزا را بر نتایج حاصل از جراحی چاقی مورد بررسی قرار داد. آمار به دست آمده نشان داد که بین افراد شرکت‌کننده‌ای که جراحی چاقی انجام دادند خطر مرگ و میر حدود ۵۰‌درصد کاهش یافته و خطر سکته مغزی و حمله قلبی هم در آنها کم شد. گروه دیگری از محققان متشکل از تیم‌هایی از دانشگاه‌های مختلف، اثرات جراحی چاقی را بر بیماری‌های مختلف مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد خطر مرگ و میر ناشی از سکته مغزی افراد چاقی که جراحی چاقی انجام داده بودند در مقایسه با افرادی که چاق بوده و جراحی کاهش وزن انجام نداده بودند به شکل بارزی کمتر بود. ‌یکی از نتایج حاصل از جراحی چاقی، کاهش پیشرفت دیابت نوع‌۲ و حتی کاهش پیشرفت دیابت نوع‌۲ بین افرادی بوده که این عمل را انجام داده بودند. تحقیقات نشان می‌دهد بیمارانی که از دیابت نوع‌۲ رنج برده و جراحی چاقی انجام داده‌اند، حدود ۶۰ تا ۸۰‌درصد خطر بروز بیماری‌های عروقی مانند سکته مغزی و حمله قلبی در آنها کمتر است.

معروف‌ترین جراحی چاقی کدام است؟

طی سال‌های اخیر، معروفیت جراحی آستینی معده که به‌نام گاسترکتومی آستینی هم شناخته می‌شود، به‌طور چشمگیری افزایش یافته که علت این مسئله میزان کارایی و تاثیر و امنیت آن در مقایسه با سایر روش‌ها بوده است. درواقع طی بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر جراحی آستینی معده با سبقت از جراحی بای‌پس معده، به‌عنوان یک استاندارد طلایی جدید شناخته می‌شود.

آیا ارزش دارد این جراحی را انجام دهید؟

البته باید گفت که جراحی کاهش وزن یک روش مهم محسوب می‌شود، بنابراین نکته مهم تشخیص این مسئله این است که بدانیم آیا مزایای این روش ارزش ریسک کردن دارد یا نه. جراحی چاقی، عوارض جانبی و مشکلات خاص خودش را دارد از‌جمله سوء‌تغذیه، کم‌خونی و ناهنجاری‌های هورمونی. در کل، جراحی کاهش وزن از مرگ و سکته مغزی پیشگیری کرده و این یکی از امتیازهای شاخص آن محسوب می‌شود. برای برخی افراد، ریسک جراحی کاهش وزن بسیار بارز است، در‌حالی‌که مزایایی که این عمل برای سلامت شما به‌دنبال دارد از ریسک‌های آن بیشتر است. اینکه به‌خاطر جراحی کاهش وزن یا هر روشی جز جراحی وضعیت‌تان خوب می‌شود یا نه، همه و همه بستگی به مجموعه عواملی دارد که باید درباره آنها با تیم پزشکان متخصص مشورت کنید.

مشکلات احتمالی این نوع جراحی‌ها چیست؟

بروز خطرات خاص در تمام جراحی‌ها مسئله‌ای شایع است و تنها مختص جراحی‌های زیبایی و چاقی نیست، بسیاری از بیماران بعد از انجام جراحی‌هایی از این دست، باید مدام تحت‌نظر بوده و چکاپ انجام دهند تا میزان کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های‌شان سنجیده شود. اکثر بیماران به مکمل‌های ویتامین نیاز دارند و باید در دوره‌های مشخصی آزمایش خون انجام دهند تا میزان جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی در بدن‌شان مشخص شود. بیمارانی که جراحی چاقی انجام داده‌اند باید همچنان نسبت به رژیم غذایی و شیوه زندگی‌شان جدی باشند، چرا‌که حتی بعد از جراحی هم احتمال افزایش وزن وجود دارد؛ البته اگر تغییرات لازم را در زندگی‌شان اعمال نکنند.

جراحی بای‌پس معده

جراحی بای‌پس معده نوعی روش جراحی است که برای تغییر مسیر ارتباط بین روده کوچک و معده انجام شده و در‌نهایت باعث می‌شود بدن کالری‌های کمتری جذب کند. بعد از انجام جراحی بای‌پس معده، غذایی که فرد می‌خورد بعد از مدت کوتاهی که وارد معده شده، به روده کوچک می‌رود. معده جایی است که بیشتر غذا در آن آماده می‌شود تا توسط روده کوچک جذب شود، بنابراین سپری کردن زمان کمتر در معده منجر به جذب کالری کمتر از غذا و انتقال آن به بدن می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 523665 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟