خطرناک ترین اشتباهات خانه داری

خانه داری  / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، هیچ‌یک از ما قادر به شناسایی همه تهدیدهای اطراف‌مان نیستیم. اما گاهی با کمی دوراندیشی می‌توانیم از این خطرات دور بمانیم. نمونه‌اش خطراتی‌اند که در گوشه و کنار خانه پنهان شده‌اند و برای مقابله با آن‌ها فقط کمی دقت و توجه لازم است تا به‌سادگی از بروزشان پیشگیری کنیم. در اینجا چند نمونه از این خطرات مهم را بشناسید و راه‌های ورودشان را به خانه مسدود کنید.

مخلوط‌کردن مواد تمیزکننده

هنگامی که چند محلول تمیزکننده مختلف را با هم ترکیب می‌کنید ممکن است این کار ناشیانه به تولید گازهای شیمیایی سمی و خطرناک منجر شود. یکی از آن‌ها، گاز کلرامین است که می‌تواند به ریه‌ها صدمه بزند. این گاز زمانی به‌وجود می‌آید که آمونیاک و کلر با هم مخلوط شوند. علاوه‌براین، ترکیب کلر با سفیدکننده‌های اسیدی مانند مایع تمیزکننده دستشویی یا سفیدکننده‌های گاز، لکه‌برها یا سرکه گاز کلر را آزاد می‌کند که این گاز هم برای ریه خطرناک است. بعضی از تمیز‌کننده‌های خانگی برچسب کاملی ندارند و نمی‌توانید مواد اولیه آن‌ها را به‌درستی شناسایی کنید. ترکیبات کلردار بیشتر در مواد لکه‌بر حمام و تمیز‌کننده دستشویی پیدا می‌شوند. شوینده‌های حمام، شیشه و سرامیک هم آمونیاک دارند. پس به‌هیچ‌وجه فکر نکنید مخلوط این شوینده‌ها حمام و دستشویی شما را سفید‌تر می‌کند، بلکه ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری ایجاد کنند.

منواکسید کربن

این هم گاز خطرناک و مهلک دیگری است که رنگ و بویی ندارد و می‌تواند بی‌سروصدا و از راه شومینه یا سایر وسایل حرارتی یا گرمایشی فصل سرما و حتی اجاق گاز به فضای خانه نفوذ کند. مسمومیت با گاز منواکسید کربن با علائمی مانند سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، درد قفسه سینه و گیجی همراه است. برای جلوگیری از بروز حوادث Accidents ناگوار، دستگاهی برای سنجش گاز منواکسید کربن ساخته شده که با باتری کار می‌کند. این دستگاه می‌تواند میزان سطح مونواکسید کربن را اعلام و شما را از خطر آگاه کند که البته استفاده از آن هنوز در بین مردم زیاد شناخته شده نیست. برخی از هشداردهنده‌های آتش در خانه قابلیت تشخیص مقدار غیرمجاز منواکسید کربن را هم دارا هستند که البته باز هم در میان خانه‌های ایرانی چندان به چشم نمی‌خورند. بنابراین، اگر چنین هشداردهنده‌های هوشمندی در اختیار ندارید، حداقل این توصیه‌ها را رعایت کنید:

شب‌ها وقتی خوابید، شیر گاز اجاق گاز را قطع کنید. برای گرم‌نگه‌داشتن خانه هرگز از اجاق گاز استفاده نکنید.

وقتی شومینه یا گاز را روشن می‌کنید، پنجره‌های نزدیک آن‌ها را باز نگذارید؛ جریان شدید هوا یا بادهای ناگهانی سبب خاموش‌شدن شعله‌ها می‌شوند.

پیش از روشن‌کردن شومینه از سلامت کلاهک آن مطمئن شوید.

آب‌گرم‌کن‌های دیواری را در فضاهای بسته و بدون تهویه نصب نکنید. باید جایی نصب شوند که هوا جریان داشته باشد.

برای هر وسیله گازسوز یک دودکش مستقل در نظر بگیرید تا منواکسید کربن بتواند راهش را به فضای بیرون پیدا کند.

تعمیر یا نصب اولیه وسایل گرمایشی گازسوز را به افراد بی‌تجربه نسپارید.

نفتالین

یک ماده شیمیایی بودار است که برای مبارزه با حشرات موذی خانگی و حفظ سلامت لباس‌های پشمی و فرش‌ها از آن استفاده می‌شود اما برای ما خطرات زیادی دارد. این ماده شیمیایی سمی به سلول‌های عصبی صدمه می‌زند، در قسمت‌های مختلف بدن مانند چشم‌ها، بینی، گلو و حتی پوست ناراحتی‌هایی ایجاد می‌کند و گاهی تماس با این ماده سبب سردرد، حالت تهوع، گیجی و مانند آن می‌شود. زمانی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، ممکن است در اثر تماس با پوست دست یا حتی تنفس بخارات تاثیرات زیان‌باری برجا بگذارد. پس آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. مطمئن‌ترین راه این است که به جای قراردادن نفتالین لابه‌لای لباس‌ها آن‌ها را تمیز بشویید یا به خشکشویی تحویل دهید. سپس لباس‌های تمیز را در کاورهایی قرار دهید که هیچ هوایی داخل آن‌ها جریان ندارد. به‌این‌ترتیب، لباس‌های زمستانی شما پس از پایان فصل سرما از دسترس بیدها دور می‌مانند و برای مبارزه با آن‌ها سلامتی‌تان به خطر نمی‌افتد.

کپک‌ها

از خانواده قارچ‌ها هستند که با بروز برخی واکنش‌های ناشی از آلرژی، مانند خس‌خس سینه یا سایر مشکلات تنفسی در ارتباط‌اند. قارچ‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند. بنابراین، اگر در چنین شرایط آب و هوایی زندگی می‌کنید برای‌تان دشوار است که از قارچ‌ها در امان بمانید؛ اما می‌توانید با کمک دستگاه‌های مناسب درصد رطوبت را بین 40 تا 60 درصد حفظ کنید و برای تهویه مناسب هوای خانه اقدامات لازم را انجام دهید. اگر در قسمتی از خانه یا آشپزخانه قارچ کوچکی دیدید، باید اول از همه به دنبال منبع ایجاد رطوبت و نابودی آن باشید. برای تمیزکردن قارچ‌ها از محصولات شیمیایی یا محلول آب و صابون استفاده کنید.

آب و روغن داغ

یکی دیگر از خطراتی که افراد بی‌تجربه در آشپزی را تهدید می‌کند، ترکیب آب و روغن است. می‌دانیم آب و روغن با هم حل نمی‌شوند، اما وقتی مقدار کمی آب را به روغن داغ اضافه می‌کنید این دو برای خطرسازشدن با هم متحد می‌شوند و چنان قدرت می‌گیرند که ممکن است با پرتاب‌شدن به اطراف سوختگی‌های عمیقی را در ناحیه دست و حتی صورت ایجاد کنند. بنابراین، به افراد تازه‌کار توصیه می‌شود پیش از شروع به آشپزی، همه لوازم مورد نیاز مانند کفگیر و ماهیتابه را کاملا خشک کنند و البته قبل از اضافه‌کردن مواد غذایی و سبزیجات شسته‌شده به روغن داغ، آن‌ها را برای آب‌گیری داخل دستمال‌های حوله‌ای قرار دهند.

تلفن همراه، منبعی از میکروب‌ها و آلودگی‌ها

گوشی همراه هم می‌تواند به منبعی از ویروس‌ها و باکتری‌های آلوده تبدیل شود. شاید آیفون یا گوشی اندرویدیتان را خیلی دوست دارید، اما باید بدانید اگر مراقب نباشید منبعی از ویروس و آلودگی‌ها را هر روز با خود حمل می‌کنید. تحقیقات جدید پژوهشگران انگلیسی نشان می‌دهد تعداد باکتری‌ها و میکروب‌های میکروسکوپی تلفن‌های همراه از تعداد باکتری‌های موجود در محیط دستشویی و توالت فرنگی هم بیشتر است. علت این است که وقتی با گوشی همراه صحبت می‌کنید محیط داخل آن گرم می‌شود. اگر دست‌هایتان آلوده باشد یا میکروب‌ها به هر طریقی به گوشی همراه‌تان رسیده باشند گرما باعث می‌شود شرایط مناسبی برای رشد و تکثیرشان فراهم شود. وقتی گوشی را داخل کیف یا جیب‌تان می‌گذارید محیط تاریک هم به رشد بهتر باکتری‌ها کمک می‌کند. به‌این‌ترتیب، بدون اینکه بخواهید محیط کشت مناسبی برای پرورش موجودات میکروسکوپی مضر فراهم می‌کنید. دکتر جووا نوران، پروفسور میکروبیولوژی دانشگاه متروپولیتن منچستر، می‌گوید: وقتی با گوشی درحال صحبت‌اید، این میکروب‌ها می‌توانند از راه دهان و گوش به بدن منتقل شده و شما را بیمار کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 517600 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟